نگاه ویژه داوران جشنواره موسیقی جوان به تكنیك و اصالت

نگاه ویژه داوران جشنواره موسیقی جوان به تكنیك و اصالت

موزیك خوان: تنی چند از اعضای هیئت داوران جشنواره ملی موسیقی جوان، درباب كیفیت و نحوه بازنگری آثار در بخش تنبور در چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان از تكنیك های اجرایی، اصالت مقام ها و بیان موسیقیایی به عنوان مولفه های اصلی داوری نام بردند.



به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، چند تن از داوران جشنواره موسیقی جوان در باره نحوه داوری آثار ارسالی در بخش تنبور توضیحاتی ارائه کردند.

حیدر کاکی، عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره ارزیابی آثار توسط داوران اظهار داشت: تکنیک های اجرایی، اصالت مقام ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی درباب معیار داوری سبک های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: به نظرم به این مسئله دامن نزنیم چون مقام های تنبور مقام های واحدی هستند. گاهی ممکنست بین اجرای دو نفر اختلاف هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام های تنبور و اصالت آنها دقت کنیم بهتر است.

این عضو هیئت داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده ها عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان بطور قطع از مؤثرترین جشنواره هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.

وی در آخر درباره فعالیت این روزهای خود گفت: با اوج گرفتن کرونا برخی از کلاس هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه ها خواستم کلاس ها را به صورت حضوری برگزار نماییم ولی باردیگر کرونا شدت گرفت و احتمالاً باردیگر کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.



آرش شهریاری، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازنگری آثار اظهار داشت: نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی گردد، در بازنگری آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی های فردی هر شرکت کننده و باتوجه به سن و سال آنها نیز یکی دیگر از ملاک های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می شنیدیم و بر طبق اجرا نظر می دادیم.

وی افزود: فکر می کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری ها اعتماد شود. ریتم و زمان بندی، متر مشخص و جمله بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران بر طبق آنها رأی می دادند.

این هنرمند درباب اختلاف سبک ها توضیح داد: بر طبق یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه برمبنای اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می گیرند.

وی جشنواره موسیقی جوان را در آینده‌ی نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و اظهار داشت: وقتی معیار بر طبق شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان ها با آن شیوه آشناتر می شوند. جشنواره موسیقی جوان در راه خود به خوبی حرکت می کند و امیدوارم در سال های آینده از این هم بهتر شود.

شهریاری گفت:: جشنواره‌ی مهمی است چون توقع ما را هم بالا می برد. تقریباً همه شرکت کنندگان در طول این مدت در خانه بوده اند و می توانستند به ساز و مقام ها بیشتر توجه نمایند. همین مسئله طبیعتاً توقع ما از اجراها را هم بالا می برد. فکر می کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.

این هنرمند درباره فعالیت این روزهای خود اظهار داشت: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه بر آن آهنگسازی هم کردم.


1399/05/02
22:54:50
5.0 / 5
152
تگهای خبر: آثار , آموزش , انجمن , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لینک دوستان موزیك خوان