موزیک خوان Music Reader
گزارش موزیك خوان از نشست جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر

برج آزادی مقر صنایع دستی فجر می شود

برج آزادی مقر صنایع دستی فجر می شود

موزیک خوان: نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین ۸ » بامداد امروز ـ یکشنبه ـ هشتم بهمن ماه اجرا شد. در این جلسه زمان برگزاری جشنواره از ۲۶ بهمن ماه در برج میلاد اعلام گردید.


به گزارش خبرنگار ایسنا، در این جلسه که در کافه گالری برج آزادی برگزار شد، مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی ـ، فرزاد هوشیار ـ مدیرعامل برج آزادی ـ، مرتضی عمادی ـ دبیر اجرایی جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ـ و ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایع دستی فجرحضور داشتند.
جلالی در شروع سخنانش، ضمن اشاره به ثبت نام ۵۰۰۰ اثر با بیشتر از ۲۰۰۰ هنرمند در هشتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار نمود: از ۱۶ کشور در این جشنواره اثر داشته ایم.
او اشاره نمود که انتخاب برج آزادی برای برگزاری نمایشگاه بعنوان نمادی از هنر ایران در حوزه معماری شکل گرفته است که دایره معنایی گسترده ای را شامل می شود.



جلالی به ضرورت جهت گیری سیاست به سمت توجه بیشتر و تغییر رویکرد از فرهنگی به اقتصادی و همینطور اتصال صنایع دستی به ادبیات توسعه و زنجیره ارزش اشاره نمود و در این حوزه توجه رئیس جمهور و وزرا را خاطرنشان کرد. او تحقق این امر را نشانی از تغییر جایگاه این حوزه دانست و اضافه کرد: در این حوزه مصوبات قابل توجهی شکل گرفته است.
معاون صنایع دستی ضرغامی به فصل جدیدی در هشتمین دوره از جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی فجر هم اشاره نمود و در این حوزه اظهار داشت: در هشتمین گام، به احترام امام هشتم (ع) فصل جدیدی را باز کردیم. بر همین مبنا هم در نظر گرفتیم که امامزاده ها که محل ارادت هنرمندان صنایع دستی به اهل بیت(ع) است، پایگاهی برای عرضه این هنر سنتی باشد.
مریم جلالی ضمن اشاره به گام دوم در حوزه صنایع دستی، پیوند نسلی میان هنرمندان این حوزه، پاسداشت و هویت در پهنه جهانی را از شعارهای این دوره از جشنواره عنوان نمود و اظهار داشت: معاصرسازی، آموزش تولیدکننده ها و توجه به نسل جوان، بعنوان مولفه های مورد نیاز برای توسعه بازار صنایع دستی است و در همین رابطه جشنواره ها مکانی برای معنا دادن به اصالت و ریشه است. قابل ذکر است که علاوه بر توجه به جشنواره ها، باید بر این امر هم توجه داشت که صنایع دستی در استان ها به بالندگی رسیده و مبادی ورودی شهرها و استان ها باید بازارچه فروش صنایع دستی داشته باشند.
او افزود: بر همین مبنا در مبادی ورودی شهرها بازارچه صنایع دستی دایر شده و تاکید ما بر اینست که صنایع دستی در یک خط ممتد و از زمان خلق تا مصرف، به لحاظ مولفه ها و ساحت های مختلف مورد توجه قرار داده شود. بر این اساس ظرف یک سال گذشته در این خصوص سعی شده است.


جلالی انسجام درون سازمانی و مفاهمه برون سازمانی را از نگاههای پیش رو عنوان و در این رابطه هم اظهار نمود که شورای سیاستگذاری جشنواره فجر صنایع دستی از ۲۳ نهادی شکل گرفته که در حوزه فرهنگ نقش دارند.
او اضافه کرد: تعامل بیشتر و هم گرایی دستگاه ها هم می تواند یکی از دستاوردهای این جشنواره باشد.
جلالی کشورهای کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند را ۱۶ کشور شرکت کننده در این رویداد عنوان نمود.
به گفته وی ۳۰۰ اثر از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی هم در این رویداد حضور دارد.
در این نشست بیان شد که هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای دستی فجر از ۲۶ بهمن ماه در برج آزادی افتتاح می گردد.


جلالی به ضرورت تمرکز بر تمامی مولفه های توسعه، ترویج و فروش در برج آزادی طی برگزاری این رویداد اشاره نمود و از برگزاری کارگاه های متنوع، مشارکت دانشجویان و دانش آموزان رشته های مرتبط، بخش ویژه هنر رضوی با عنوان «هنر در حرم» و نقش آفرینی و عرضه دستاوردهای شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی هم اطلاع داد.
او به نقش غیرقابل انکار صنایع دستی در حوزه گردشگری اشاره نمود و اظهار داشت: ما گردشگری تجربه محور را در حوزه صنایع دستی خواهیم داشت. امیدواریم در این عرصه دستاورد خوبی داشته باشیم. برای نوروز و رمضان هم برنامه ویژه داریم. ما یک کل واحد و خانواده ایم که در جهت اهداف کلان جشنواره ذیل سیاست هایی که مرد اول میدان وزارت خانه تعیین می کنند کار می نماییم و امیدواریم با سایر دستگاه ها هم جوشی داشته باشیم. وزارت ارشاد همکاری بسیاری خوبی با ما داشته است.
معاون صنایع دستی در پاسخ به پرسشی در رابطه با حذف بخش صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری اظهار نمود: صنایع دستی از نمایشگاه گردشگری حذف نشده است. نمایشگاه گردشگری، نمایشگاه B۲B (Business-to-business) است؛ نمایشگاه ها در سطح استان ها پراکنده شده است و صنایع دستی همچنان ظرفیت غیرقابل انکار استان هاست. قائل به نام نیستیم و نمایشگاه گردشگری بعنوان بازار فروش صنایع دستی برای ارتباط با مشتری تعریف می شود و در این حوزه توسعه پیدا کرده است؛ در سایر نمایشگاه ها مانند نمایشگاه قرآنی، روستا آباد و... هم بحث ارتباط با مشتری برای عرضه صنایع دستی وجود دارد.
جلالی افزود: به ظرفیتهای نمایشی و گردشگری صنایع دستی هم در نمایشگاه گردشگری اهمیت داده شده است. آن طور که ارزیابی کردیم بازار فروش ما باید آن جا باشد که مشتریان هستند.
او اظهار داشت: برنامه ریزی دقیقی برای گالری های صنایع دستی داشتیم و نظارت های خویش را دقیق تر از پیش کردیم. ما تجلیلگران صنایع دستی و تقلیل گران صنایع دستی را داریم. باید تحلیل درستی داشته باشیم. سعی کردیم مصوباتمان در این رابطه به اجرا برسد.


معاون صنایع دستی سپس به مصوبات پیگیری شده در حوزه صنایع دستی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از مصوبات که به پیگیری مهندس ضرغامی منجر گردید، مصوبه بیمه بود. خوشبختانه دو سالی که در بیمه ۱۰ هزار هنرمند تعویق افتاده بود درحال جبران شدن است. ماده ۸۳ در قانون برنامه هفتم که تقویت زیست بوم صنایع دستی است، دست ما را باز گذاشته تا حوزه هایی را که از دست دادیم در آن زیست بوم جانمایی نماییم. مصوبه آموزشگاه های صنایع دستی برایمان اعلام گردید. کارت شناسایی صنایع دستی هم چاپ شد و درحال ارسال برای استان ها است. حوزه های صنایع دستی متنوع است و نمی توان در این حوزه به یک برگ برنده اشاره نمود. در جشنواره صنایع دستی هم اثر با اثر رقابت نمی کند؛ اثر با خود اثر رقابت خواهد نمود. در گذشته کمبود غرفه داشتیم ولی اکنون در شیراز بازار هنر شیراز با بیشتر از ۶۰ غرفه آماده واگذاری است اما به دنبال متقاضی هستیم. این ها اقداماتی است که صورت گرفته و برای مصوبات امیدواریم.
از دیدگاه جلالی جشنواره ها محل پیدا کردن موانع و صدمه هاست. او اضافه کرد: پیمان سپاری ارزی یکی از اشکالات صادرکنندگان ما بود که رفع شد. مصوب شده است که فرودگاه های ما پیوست صنایع دستی داشته باشند؛ در تمامی این زمینه ها خریداران، کارشناسان و سیاست گذاران و این سه ضلع مثلث باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی در پاسخ به پرسشی در زمینه ایجاد پایگاه هایی برای فروش آثار هنرمندان صنایع دستی و پشتیبانی از قشر صدمه پذیر این حوزه، ضمن اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه قرآن اشاره نمود و در قسمت دیگری از توضیحات خود اظهار داشت: طراحی نوین در حوزه خیابان سی تیر هم در حال انجام می باشد.
جلالی جشنواره فجر را مانند سلول های بنیادین دانست و اظهار داشت: باید محصولات اصیل را شناسایی کرده و سپس در رویدادهای سه گام که شامل سه گامِ طراحی، تولید و تجاری سازی است تمهیدات لازم را صورت دهیم. تلاش بر اینست که تمام متغیرهایی که منجر به درآمدزایی قشر ضعیف صنایع دستی است را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا پلت فرم های فروش را هم در این حوزه درگیر کردیم؛ جشنواره فجر باید اصالت ها را به نمایش بگذارد و سپس وارد بازار شویم.
او به بازار گسترده صنایع دستی اشاره نمود و در این رابطه اظهار داشت: صنایع دستی در نیازهای اولویت دار قرار نگرفته و باید تلاش بر این داشته باشیم که این دو را به یکدیگر متصل کنیم؛ بر همین مبنا باید نمایشگاهی مستقل برای فروش و عرضه به خانواده ها داشته باشیم. از طرفی نمایشگاه گردشگری هم محل نمایش صنایع دستی به بازار سرمایه خواهد بود. به این صورت دو هدف بازار سرمایه و ایجاد احتیاج به صنایع دستی میان خانواده ها را در بر خواهیم گرفت.
او با تکیه بر ضرورت اتصال به ادبیات توسعه برای صادرات هم اظهار داشت: در این قسمت مقداری کم کاری شده که باید جبران شود.


جلالی در پاسخ به پرسشی در زمینه برگزاری رویدادی مانند حراج تهران برای فروش محصولات صنایع دستی و جذب سرمایه در این رابطه اظهار نمود: جشنواره باید دستاوردهایی داشته باشد و این پیشنهاد بسیار خوبی است. بیشتر از پنج مجوزِ حراج برای پنج داوطلب صادر شد که نتوانستند کار را به پایان برسانند. این تجربه (برگزاری حراج) در صنایع دستی وجود نداشته است و اتفاقا بشدت پیگیر آن هستیم. یکی از این مجموعه ها تا چاپ کتاب هم پیش رفت اما به علت تنوع رویکرد و محصولات امکان برگزاری برقرار نشد.
او افزود: اما فروش آثار فاخر صنایع دستی در لابی هتل ها را داشتیم. سرمایه گذاران، کیوریتورها و گالری داران را دعوت کردیم. با مسؤلان حراج تهران هم نشستی داشتیم تا در قسمتی از حراج تهران هم بخشی در رابطه با صنایع دستی داشته باشیم؛ در این رابطه باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. قول می دهم در جشنواره نهم هم حتما حراج آثار فاخر را داشته باشیم. شاید هم موفق شدیم و این رویداد زودتر برگزار شد؛ در هر صورت وابسته به سرمایه گذاران خواهد بود و شفافیت خویش را حفظ خواهد نمود.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با مهاجرت هنرمندان صنایع دستی هم اظهار نمود: در بین هنرمندان صنایع دستی پایین ترین میزان مهاجرت را داریم؛ چونکه آنان تولید اصالت می کنند. مشاغل خُرد باید وارد زنجیره شوند. تولید ما خرد است اما فروش ما نباید خرد باشد. نکته ای که وجود دارد اینست که مشاغل خانگی باید ذیل یک اتحادیه یا تشکل ساماندهی گردد. اتفاقا در جشنواره هشتم کمیته مردمی برای ایجاد تشکل ها بوجود آمده است.
جلالی همینطور در پاسخ به پرسشی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای مشتاق سازی مشتری ها و سوال دیگری در زمینه کیفیت بسته بندی محصولات صنایع دستی، اظهار داشت: زمانیکه از تقویت و توجه صحبت می نماییم یکی از ابعاد آن افزایش توجه مشتریان است؛ قیمت گذاری کالا و گران بودن آن نسبت به اثری که با دستگاه درست شده اهمیت دارد. در حوزه معرفی، با برنامه های رسانه ای در حوزه سریال سازی، تولید محتوا و... فعالیت کردیم. باید سلیقه جوانان را در زمینه استفاده از صنایع دستی تحریک نماییم. تولید محتوا و محصول مولفه های متفاوتی دارد. تمام تلاش ما بر اینست که کالای صنایع دستی در عین کالای مصرفی، کالای سرمایه ای باشد. سال جاری با جشنواره فجر مد و لباس همکاری ویژه ای داشتیم. در ایام گذشته نشستی با اتحادیه های چاپ و بسته بندی داشتیم. برخی از هنرمندان احساس نیاز نکردند که باید برای محصولاتشان بسته بندی تولید کنند بر همین مبنا باید تغییر فرهنگ مشتری، تغییر فرهنگ تولیدکننده و تغییر نگاه سیاست گذار را در برنامه خود داشته باشیم.


معاون صنایع دستی ضرغامی در رابطه با وضعیت فرش در پایگاه های جهانی اظهار داشت: فرش در حوزه فعالیت وزارت میراث نیست اما ۲۹۹ حوزه صنایع دستی غیر از فرش داریم و معتقد هستیم که همچنان پایگاه ما در این عرصه در اولویت جهان قرار دارند. مشتری مشتاق داریم و هیچ جنس صنایع دستی ایران نیست که صادر شود و فروش نرود اما در حوزه صادرات است که با چالش روبه رو هستیم. باید به ادبیات توسعه برای صادرات متصل شویم.
جلالی در پاسخ به پرسشی در رابطه با تعامل هنرمندان و تجار و ایجاد زمینه های تجاری سازی اظهار داشت: نشست های B۲B و اتصال به تجارت خارجی یکی از راهبردهای ماست که در پهنه جهانی به اهداف خود توجه کرده ایم. مقرر است حضور سفیران و رایزن های اقتصادی را داشته باشیم.

بحث اقتصادی را در سرو سیمین مورد توجه قرار دادیم
در همین رابطه اوجانی در رابطه با بهبود بازار صنایع دستی هم اظهار داشت: دغدغه خیلی از دوستان بحث بازار است. واقعیتی در حوزه صنایع دستی وجود دارد و آن اینست که سالهای سال دولت خود کار خرید و فروش صنایع دستی را صورت می داد. حالا هم همچنان به قوت خود باقی است و ما تلاش می نماییم که بخش خصوصی را توانمند نماییم. هیات موسس آن درحال ایجاد است و امیدوار هستیم شرکت توسعه صنایع دستی ایران در آینده ثبت گردد و فعالیتهای خوبی را انجام دهد. مطمئنا بحث اقتصادی را در سرو سیمین مورد توجه قرار دادیم و ۱۷ استان در ۱۷ رشته کالای خویش را عرضه خواهند کرد. نکته حایز اهمیت اینست که سعی کردیم افرادی که در خارج کشور در زمینه سوغات فعالیت می نمایند را هم شناسایی نماییم تا از آنان پذیرایی نماییم و اینچنین هزینه حضور خویش را در کشورهای هدف کاهش خواهیم داد و از این طریق از ظرفیت آنان برای توسعه صادرات استفاده خواهیم کرد.
در ادامه جلالی در رابطه با بیمه هنرمندان صنایع دستی هم اظهار داشت: بیمه از نظر من مطالبه بر حق هنرمندان صنایع دستی است. تمام تلاشمان هم پیگیری آن است. اعتبار آن تخصیص داده شده و مراحل آن درحال پیگیری است. ما صرفاً بیمه تأمین اجتماعی را پیگیری می نماییم. بیمه، صنعتی است که می تواند سناریوهای متفاوتی داشته باشیم. حرکت ما از قشر صدمه پذیر است و سپس به بیمه استادکاران خواهیم رسید.
جلالی در پاسخ به پرسشی در رابطه با جانمایی این جشنواره اظهار داشت: انتخاب برج آزادی بعنوان نمادی از هنرهای ایرانی از نظر معماری و خصوصیت آن و زمان برگزاری، نماد انقلاب اسلامی است. محل وزارت خانه ما هم دستمایه معماری دارد. به تعبیری این مکان فرهنگی می توانست قلب تپنده هنر ایرانی باشد و البته هنرهای سنتی؛ نه فقط در روزهای جشنواره که مقرر است در طول سال همجوشی داشته باشیم. بازارچه ایران سرا که در کنار برج آزادی قرار دارد محل فروش خواهد بود. از حیث ظرف و معروف دامنه وسیعی را پوشش خواهد داد.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تبلیغات شهری هم اظهار داشت: در رابطه با تبلیغات سطح شهر هم کوشیده ایم. سازمان زیباسازی که از اعضای شورای سیاستگذاری است به ما قول دادند که تبلیغات شهری هم داشته باشیم. سکوهای تولید محتوا، تبلیغات را صورت می دهند که البته با همکاری یکی از برندهای خصوصی کمپین صنایع دستی هم در سطح تهران برگزار گردید.
معاون صنایع دستی اضافه کرد: یکی از مولفه های اقبال جهانی به صنایع دستی، وجود خرده فروشان دیجیتالی است. در جشنواره هشتم، کمیته هوش مصنوعی و فضای مجازی درمورد تولید ادبیات درحال فعالیت است. این اشتباه است که دولت فکر کند همه کارها را باید خودش انجام دهد. سیاست ما تقویت بخش خصوصی است. از سکوهای موجود و همینطور افرادی که ایده های جدیدی در این حوزه دارند استقبال می نماییم. با پست هم همکاری خوبی داریم و حتما در جشنواره هشتم در این رویکرد هم کار خواهیم کرد.


عمادی، دبیر اجرایی سرو سیمین هشت درمورد فرآیندهای داخلی جشنواره هم اظهار داشت: از همکارانم در دبیرخانه مرکزی سرو سیمین تشکر می کنم. حوزه ما در رویکرد اجرایی تقویت رخ یک رویداد است.
او به استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در زمینه تبلیغات هم اشاره نمود.
عمادی اظهار داشت: هشت تندیس سرو سیمین، دو نشان فردا، یک نشان رویش باردیگر سرو، یک نشان ترنج سیمین و یک نشان هنر در حرم تندیس هایی هستند که در مراسم اختتامیه اهدا خواهند شد.
او ضمن اشاره به فعالیت بیشتر از ۲۱ کمیته برای برگزاری این رویداد، افزود: جدید ترین کمیته هم هوش مصنوعی، متاورس و تکنولوژی های جدید است.
عمادی به برنامه ریزی و زمان بندی صورت گرفته در حوزه تبلیغات محیطی و مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: با روانشناسی رسانه ای، تبلیغات در زمانیکه مخاطب مورد هدف در جریان این رویداد قرار بگیرد، صورت می گیرد.
به گفته عمادی رژه پرچم شهر های جهانی صنایع دستی در ۲۷ بهمن ماه، اجرای مپینگ با محتوای صنایع دستی در بدنه برج آزادی، رونمایی از سرود صنایع دستی در مراسم افتتاحیه، نمایش آثار هنرمندان فعال در حرم و نمایش آثار هنرمندان خارجی و داخلی در تالارهای برج آزادی از اقدامات مورد توجه است. همینطور به علت جایگاه باشکوه هشتمین جشنواره، میراث تی وی هم در این رویداد کار خویش را آغاز می کند.


ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره صنایع دستی فجر هم در توضیحاتی در رابطه با حضور کشورهای خارجی در این جشنواره، به کیفیت آثار هنرمندان ایرانی اشاره نمود و اظهار داشت: برخی از آثار را پذیرفتیم؛ بر همین مبنا از کشورهایی مانند کویت، نیجریه، تاجیکستان، هند و.... اثر داریم. آثاری هم بود که اساسا از نظر ما صنایع دستی محسوب نمی شد؛ مثلاً تتو از استرالیا داشتیم که مورد انتخاب ما قرار نگرفت.
او افزود: داورانی از کشورهای ازبکستان، هند و تایلند هم در این جشنواره حضور خواهند داشت.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، در این مراسم همینطور از پوستر هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر رونمایی گردید.






منبع:

1402/11/09
09:31:40
5.0 / 5
262
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازارچه , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
موزیک خوان