موزیک خوان Music Reader
یكی از داوران جشنواره مطرح كرد؛

مقام های گم شده در جشنواره موسیقی جوان پیدا شدند

مقام های گم شده در جشنواره موسیقی جوان پیدا شدند

به گزارش موزیک خوان یکی از اعضای هیات داوران پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از تلاش هنرمندان شرکت کننده در این رویداد برای اجرای مقام های گمشده موسیقی منطقه کردستان سخن گفت.



به گزارش موزیک خوان به نقل از روابط عمومی پاندزهمین جشنواره موسیقی جوان، پیمان صفوتی داور بخش موسیقی نواحی با اشاره به اینکه من یکی از شرکت کنندگان در دوره های اول و دوم جشنواره بودم، درباره جایگاه جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: این جشنواره در کردستان جایگاه خیلی ویژه و نقش بسیار خوبی برای رشد و اشتیاق جوانان به سازهای منطقه داشته است. به هر حال رسالت اصلی جشنواره معرفی کردن فضای موسیقی مقامی و نواحی است. چون که نگاه بسیار ویژه ای به استادانی کرده که در هر منطقه به علت عدم توجه مسئولین نامشان سالهاست به گوش کسی نرسیده است. در واقع جشنواره هم استادان گمشده را پیدا کرده و هم به نوجوانان و جوانانی که در عرصه موسیقی نواحی فعالیت می نمایند توجه کرده است.
این داور بخش دف اضافه کرد: طی سال های اخیر شرکت کنندگان از شهرها و روستاهای خیلی دور در ساز دف شرکت کردند که این خود نشانه ترویج و اشاعه خوب این جشنواره است اما متاسفانه به خاطر شرایط کرونا کمی اشتیاق کمتر شده است.
صفوتی درباره کیفیت آثار شرکت کنندگان اظهار نمود: نوازندگی بچه ها خصوصا رده سنی الف عالی است. آنها دارای تکنیک هایی هستند که من با شنیدن کارهایشان ذوق می کنم. بچه هایی که سن شان کم است، طبیعتا اشتیاق و شور و نشاط شان برای کار موسیقی بیشتر است اما وقتی سن و سالشان بالا می رود به گروه نوازی گرایش پیدا می کنند. بنده خودم آن سال هایی که در جشنواره شرکت می کردم هدفم بر این بود که در زمینه نوازندگی محکم حرکت کنم و همیشه تلاش می کردم در کار تک نوازی باشم. هم اکنون هم آموزش می دهم و هم گروه نوازی می کنم.
داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در ادامه اظهار داشت: با نگاهی به دوره های قبل میتوان تغییر ۱۰۰ درصدی را در نوازندگی بچه ها شاهد بود که اینها همه نشانه اشاعه جشنواره موسیقی جوان است. در واقع جشنواره موسیقی جوان سبب شده بچه ها از سنین پایین به کار موسیقی علاقمند شوند.
صفوتی ضمن اشاره به احیای موسیقی مقامی کردستان اظهار نمود: هم اکنون در سنندج مقام هایی داریم که خیلی وقت بود که گم شده بودند ولی با وجود جشنواره جوان و حضور بخش موسیقی نواحی، خیلی از نوازندگان سنندج آنها را نواختند و نه تنها نوازندگان کرد بلکه کل کشور توانستند بواسطه این اجراها با بخش مقامی و نواحی خانقاهی منطقه کردستان آشنا گردند و به صورت کلی جایگاه دف های مقامی کردستان را مشخص کردند.


منبع:

1400/09/22
12:18:51
5.0 / 5
583
تگهای خبر: آثار , آموزش , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
موزیک خوان