دبیر هنری جشنواره مطرح كرد؛
رویکرد ما در انتخاب آثار جشنواره تجسمی فجر کیفیت هنری است
به گزارش موزیک خوان امیر راد دبیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد سال جاری در انتخاب آثار هیچ کفی در نظر نگرفته ایم و مبنا را بر کیفیت بالای آثار گذاشته ایم.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر راد دبیر هنری جشنواره درباره رویکرد داوری در رشته های ده گانه جشنواره میزان سخت گیری در انتخاب آثار اظهار داشت: در بخش طوبای زرین که شامل رشته های جداگانه و رسانه محور است و هر رشته داوران خویش را دارد تاکید بر کیفیت است و از ابتدا اعلام کردیم که اصلاً کفی برای انتخاب آثار در نظر نگرفته ایم. یعنی کیفیت آثار آن قدر برایمان مهم می باشد که بعد از بررسی آثار دریافتی حتی امکان دارد در یک رشته هیچ اثری انتخاب نشود.
مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه کرد: برای داوری آثار هم در برخی از رشته ها میتوان به تصویر اثر متکی بود، ازاین رو کیفیت تصویر ارسالی اهمیت زیادی دارد. اما در رشته های دیگری مانند هنرهای جدید ما در مرحله اول با یک طرح مواجه هستیم، ازاین رو شیوه داوری متفاوت می باشد. در این رشته هنرمند ابتدا طرح خویش را عرضه می دهد و بعد برای توضیح اثرش دعوت می شود و بعد از آن مرحله پیش نمایش کار انجام می شود، چونکه در این شاخه هنری باید کارکرد اثر در فضا به صورت فیزیکی بررسی شود. همینطور آثار قبلی هنرمندان و بیوگرافی و رزومه کاری آنها هم در مواردی می تواند مؤثر باشد. گاه داوران درباره برخی از آثار اختلاف نظر جدی دارند و با رفتن به سابقه کاری هنرمند می توانند تصمیم بهتری گرفته و انتخاب بهتری انجام دهند.
راد درباره بخش های دیگر جشنواره مانند نظامی گنجوی و کیوریتوریال اظهار داشت: در جشنواره چهاردهم علاوه بر وجود بخش کیوریتوریال، بخش های جانبی ایثار و فداکاری، آینه در آینه و نظامی گنجوی وجود دارد که هر کدام دبیران مجزا دارند. آنها درحال پیش بردن کار هستند و مراحل اولیه کارها در هر بخش انجام شده است.
وی درباره اهمیت هویت بصری جشنواره و خروجی های تصویری و گرافیکی آن اظهار داشت: در حوزه هنر معاصر دیگر با یک تصویر مواجه نیستیم، بلکه مجموعه ای از تصاویر را در کنار هم داریم. هویت بصری از کل فضای نمایشگاه جدا نیست بلکه جزئی از کل رویداد است. ازاین رو باید در آن همراهی و سنخیت با نگاه کلی به جشنواره وجود داشته باشد و با نگاه دبیران به مسأله هنر ارتباط داشته باشد. هویت بصری معنا دهنده به کل رویداد است و از این نظر اهمیت ویژه ای دارد. در جشنواره سال جاری هم تم رنگی مشخص شده و المان های متعدد برای تولیدات بصری تعیین شده است.
راد درباره چیدمان جشنواره و تغییرات آن نسبت به دوره های گذشته اظهار داشت: برای چیدمان جشنواره نمی توان از هم اکنون به صورت قطعی صحبت کرد چونکه هنوز همه آثار با هم دیده نشده اند و چیدمان نهایی به آثار رسیده و شکل پروژه ها بستگی دارد. اما تصمیماتی برای این مسأله گرفته شده است که بر مبنای نگاه کلی ما به مسأله هنر و رویکرد هنری است که مشخص کرده ایم. تا جایی که فضا امکان دهد از چیدمان های منفک، جدا خواهیم شد و تلاش می نماییم با استفاده از آثار متعدد فضاسازی را به شکل یکپارچه انجام دهیم.
درباره جایگاه و وظیفه دبیر هنری در این جشنواره اظهار داشت: وظیفه اصلی دبیر هنری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر آن است که رویکرد هنری جشنواره را تعریف کند. این که جشنواره سال جاری با چه نگاهی به هنر باید شکل بگیرد و مثلا این که تاکید بر هنر معاصر یا هنر ملی باشد و جایگاه هر کدام به چه شکل است، بر مبنای دیدگاه دبیر هنری شکل می گیرد. پیشنهاد دبیران و داوران هر بخش هم بر عهده دبیر هنری جشنواره است و مدیریت جلسه داوری و شورای دبیران هم با اوست. هر سال بخش های جانبی در جشنواره وجود دارد که وجه هنری آنها هم بر عهده دبیر هنری است. بخشی از خروجی های جشنواره مثل تولیدات تصویری، کتاب و بولتن؛ بخش های دیداری جشنواره مانند هویت بصری؛ چیدمان نمایشگاه و… تحت نظر دبیر هنری است تا در نهایت همه آنها با آن نگاه و رویکرد اولیه ای که در نظر گرفته شده بود هماهنگ باشند.
مهلت ارسال آثار هنرمندان به جشنواره به پایان رسیده است و مرحله انتخاب آثار از ۱۹ دی شروع می شود. چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از روز ۱۵ بهمن به دبیر کلی سیدعباس میرهاشمی نمایش خویش را آغاز می کند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب