موزیک خوان Music Reader
آهنگساز بندر بند مطرح كرد :

فیلمی برای احیای جریان سینمای کم هزینه

فیلمی برای احیای جریان سینمای کم هزینه

فرشاد فزونی آهنگساز فیلم سینمایی «بندر بند» ضمن اشاره به این که موزیک فیلم باید وارد تدوین و داستان شود، درباره این اثر بیان نمود: این فیلم کوشیده جریان سینمای کم هزینه (low-budget) را احیا کند؛ سینمایی که بودجه آن مشخص است، مخاطب را به تفکر وا می دارد و انتخاب بازیگران و فیلمسازان نه از روی دستمزدها بلکه از روی تفکری بود که می توانستند در سینما ایجاد کنند.


فرشاد فزونی آهنگساز فیلم سینمایی «بندر بند» که این روزها روی پرده سینماهای سراسر کشور است، در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به این که بهتر است آهنگساز از آغاز پروژه با آن همراه شود، اظهار داشت: من زمانی به این پروژه پیوستم که فیلمنامه در مرحله نگارش بود. همینطور در مسافرت به جنوب کشور هم دوستان را همراهی کردم و این اتفاق سبب شد بیشتر در جریان اتفاقات قرار بگیرم، با حس و حال فیلم آشناتر شوم و با تمرکز بیشتر روی ساخت موزیک های متن کار کنم. البته در نقش کوچکی هم در فیلم بازی کردم.
او درباره نحوه آشنایی خود با منیژه حکمت کارگردان این اثر بیان نمود: ما سه سال پیش تئاتری به کارگردانی برادرم فرهاد فزونی با نام «دستورالعمل های پرواز برای خدمه و خلبان» کار کردیم که پگاه آهنگرانی یکی از بازیگران کار بود، البته پگاه را از قبل می شناختیم اما اتفاق اصلی زمانی رقم خورد که منیژه حکمت به تماشای تئاتر آمد، آنرا دید و پسندید و سبب شد در ذهنش بماند. این شروع آشنایی من با این کارگردان بود.
وی افزود: پس از این ماجرا زمانی که منیژه حکمت قصد داشت «بندر بند» را تولید نماید، فرهاد فزونی بعنوان کارگردان هنری وارد پروژه شد و بعد از صحبت هایی که با منیژه حکمت داشت، به این نتیجه رسیدند که من را هم بعنوان آهنگساز به پروژه دعوت کنند.
فزونی با اشاره به اینکه منیژه حکمت با ساخت «بندر بند» کوشیده کیفیت و تفکر را به سینما بازگرداند، اظهار داشت: کارگردان «بندر بند» کوشیده جریان سینمای کم هزینه (low-budget) را احیا کند؛ سینمایی که بودجه آن مشخص است و مخاطب را به تفکر وا می دارد. اتفاقی که سال ها قبل با آثار کارگردانانی همچون داریوش مهرجویی و… رقم خورد و انتخاب بازیگران و فیلمسازان نه از روی دستمزدها بلکه از روی تفکری بود که می توانستند در سینما ایجاد کنند. من پیشنهاد می کنم مخاطبان این جریان را حمایت کنند و «بندر بند» را که پیام های پنهانی دارد و اگر تماشاگران با دقت فیلم را تماشا کنند، به آن می رسند، در سینماها ببینند تا به پیشبرد اتفاق فرهنگی در جامعه کمک کنند.
آهنگساز «بندر بند» با اشاره به اینکه تماشای فیلم هایی سینمایی در سینما و در جمع بزرگتری غیر از خانواده حال و هوای دیگری دارد، خاطرنشان کرد: آمار کسانی که فیلمها را در سینما تماشا می کنند، قابل دسترس تر و دقیق تر از کسانی ست که آثار را در پلت فرم ها دنبال می کنند. همینطور دیدن فیلمی که برای سینما ساخته و برای نور، صدا، رنگ، تصویر و... زحمت کشیده شده، لذت دیگری دارد.
فزونی درباره موزیک های استفاده شده در «بندر بند» اظهار داشت: یکسری موزیک هایی که در فیلم استفاده کردیم از ساخته های رضا کولغانی است که من در زمان انتخاب آنها حضور داشتم و آثار را تنظیم مجدد کردم البته برخی هم تنظیم نشده بود و برای نخستین بار آنها را تنظیم کردم، همینطور یک یا دو کار هم از ساخته های قدیمی خودم است بعنوان مثال از موزیک «آرام آرام» که اثر من و فرهاد فزونی ست، در «بندر بند» استفاده کردیم.
وی ادامه داد: من موسیقی کار را صرفاً استفاده از ساز نمی بینم و معتقدم موزیک فیلم در زمان هایی باید وارد تدوین و داستان شود. در واقع برای موسیقی ها با منیژه حکمت و فرهاد فزونی بارها صحبت کردیم تا به آن چیزی که مدنظر همه بود، برسیم.
آهنگساز «بندر بند» با اشاره به اینکه از نیمه فیلم به بعد بیشتر از موزیک متن استفاده شده، مطرح کرد: البته باید بگویم رضا کولغانی هم در بخش موسیقی بسیار همراه بود. این فیلم، اثر سختی بود و صرفاً این که فردی تنها بازیگر و یا موزیسین باشد، کافی نبود. کار باید گروهی تر از پروژه های سینمایی دیگر پیش می رفت از طرفی تجربه منیژه حکمت سبب شده بود افرادی در پروژه قرار بگیرند که با همراهی بی نظیر اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
به نقل از ایشان، موسیقی در خدمت «بندر بند» است و فیلم در خدمت موسیقی نیست باآنکه خلاصه داستان فیلم درباره یک گروه موسیقی است که مقرر است برای حضور در یک مسابقه به تهران بیایند اما صرفاً بهانه ای برای مطرح کردن مسایل دیگر است.
این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود درباره چالش های موزیسین ها در ایران خاطرنشان کرد: وضعیت کار ما هنوز به لحاظ فرهنگی مشخص نمی باشد. موسیقی یک هنر است البته باید بگویم من کلا اسم این هفت هنر را هنر نمی گذارم بلکه آنها را رسانه های نزدیک به هنر می دانم و معتقدم موسیقی رسانه بسیار مهم و انتزاعی است که خیلی از افراد نمی توانند از آن برداشت قابل توضیح داشته باشند. همین علت غیرقابل توضیح بودن در خیلی از موارد برای ما محدویت اعمال می کنند. این مورد در همه شاخه های موسیقی یعنی موسیقی دراماتیک در سینما و تئاتر و همینطور موزیک هایی که خواننده دارد و پاپ هستند، صدق می کند.





1400/10/15
20:34:43
5.0 / 5
349
تگهای خبر: آثار , بازی , بازیگر , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳