موزیک خوان Music Reader

هدف مدیریت پاویون ایران در اکسپو کاسبی است!

هدف مدیریت پاویون ایران در اکسپو کاسبی است!

یک معمار که از پاویون ایران بازدید کرده است، درباره طراحی داخلی آن می گوید: طراحی داخلی پاویون ایران در اکسپو 2020 در حدی ضعیف بود که اگر آنرا به دانشجویان سال اول و دوم این رشته می سپردند، می توانستند کار بهتری را عرضه کنند.


وحید قبادیان ـ معمار ـ که بتازگی از پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ بازدید کرده است، به ایسنا می گوید: در بازدید از پاویون ایران حدود ۵۰ معمار بودیم که به اتفاق نظرمان این بود که پاویون ایران حق مطلب را درباره کشور ما ادا نمی کند و خیلی تأثیر مثبتی ندارد؛ البته می دانم انتخاب طرح و معمار پروژه بوسیله یک مسابقه صورت گرفته و زحمات زیادی برای ایده پردازی آن کشیده شده است ولی گویا تعدادی از ایده های طراح اجرا نشده و مقصر مشکلات پروژه را تا حدی مدیریت آن می توان دانست.
او ادامه می دهد: آنچه در پاویون ایران در اکسپو دیدیم، هشت اتاق بود که در یکی از آنها از بدو ورود با چند تا مجسمه هخامنشی برخورد کردیم که بدل این مجسمه ها را همه جا می توان پیدا کرد. همین طور در دیگر بخش های پاویون ایران، کاوش معدن، یک تلویزیون با پخش آگهی، فروش پسته و تخمه و یک رستوران شبیه به رستوران های ضعیف سر راهی وجود داشت. راهرویی هم وسط پاویون بود که در آن یک آب نما ساخته بودند که هیچ حُسنی به پاویون اضافه نکرده بود و پاویون ایران بدون آن خیلی بهتر بود.
مدیریتی که هدف کسب درآمد بود
او همین طور درباره مدیریت پاویون ایران می گوید: بنظر می رسد که هدف مدیریت این پاویون بیشتر جنبه کسب درآمد از ارگان ها و سازمان های شرکت کننده بود. درواقع بجای این که پاویون ایران نمایانگر فرهنگ و دستاوردهای کشورمان باشد، نمایانگر این بود که بخواهد با دریافت پول کاسبی کرده باشد.
این معمار درباره پاویون دیگر کشورها توضیح می دهد: محتوایی که پاویون دیگر کشورها ارایه داده بودند، شامل تاریخی از گذشته آنها، دستاوردهای فعلی و دیدگاه شان نسبت به آینده و روابط بین الملل بود. ولی در پاویون ایران حتی یک راهنما نبود که به بازدیدکنندگان بگوید چه خبر است و یا دانه های تسبیحی که روی پاویون نصب شده، ماجرایش چیست؟
او ادامه می دهد: پاویون ایران در مقایسه با پاویون عربستان، امارات، پاکستان و مراکش که هم رده ما هستند، بسیار ضعیف بود. پاویون آنها از نظر سازه ای، معماری، تکنولوژی های جدید چون نورپردازی، صوت و مانیتور بسیار قوی تر بود. در این دوره مانیتور حرف اول را می زد و دور تا دور برخی غرفه ها در پاویون ها انواع مانیتورها با اشکال و خاصیت های مختلف نصب شده بود. در پاویون ایران تنها یک تلویزیون معمولی بزرگ وجود داشت که گاهی آگهی هایی ضعیف و تصاویری از شهرهای ایران را پخش می کرد.
قبادیان خاطرنشان می کند: با وجود ضعفی که پاویون ایران در ارائه داشت، بر طبق آنچه که شنیده ام برای این دوره وقت و هزینه زیادی صرف شده است؛ یعنی سعی شده ولی این تلاش ها به ثمر نرسیده و نتیجه کار اصلا رضایت بخش نیست.
از طرح پاویون ایران چیزی دستگیرمان نشد
از او همین طور درباره معماری پاویون ایران سوال می نماییم. می گوید: طراحی پاویون ایران در جریان یک مسابقه داوری شد و طراح و داور افرادی فرهیخته و صاحب نام هستند. ولی اگر طراح نکاتی را هم مد نظر داشته، ما از این طرح چیزی دستگیرمان نشد.
این پرسش را با او مطرح می نماییم که به نظر او چرا پاویون ایران تصویر درستی از کشور ارائه نداده است؟ پاسخ می دهد: پاویون های اکسپو باید نمایانگر تمدن، فرهنگ، گذشته، وضعیت فعلی، دیدگاه کشور شرکت کننده نسبت به آینده یا مسائلی که در آن کشور حالا واجد اهمیت است باشد.
او در ادامه توضیحات خود، پاویون کشور آلمان را مثال زده و می گوید: در بازدید از پاویون آلمان از همان ابتدا که در صف ایستاده ای، یک سری عکس و تصویر از مناظر این کشور به معرض نمایش گذاشته شده است. سپس با مسائلی چون حفاظت از کره زمین مواجه می شوید که به خوبی توانسته بیننده را درگیر کند. درواقع در پاویون آلمان، شما تنها یک ناظر صرف نیستید و در بخش های مختلف از نظر ذهنی و فیزیکی شما را درگیر مباحث مختلف پایداری و زیست محیطی می کند.
این معمار اضافه می کند: همین طور پاویون امارات با مانیتور و نورپردازی از گذشته، وضعیت فعلی و چشم انداز آینده خود گفته است و افرادی را برای راهنمایی و پاسخ به سوال بازدیدکنندگان در آنجا مستقر کرده است.
او تصریح می کند: در اکسپو ۲۰۲۰ در مساحتی بسیار وسیع، ۱۹۲ کشور ایده های خودرا به معرض نمایش گذاشته اند ولی زمانی که وارد پاویون ایران می شوید، تنها چند اتاق می بینید که صحبت هایی از تاریخ ایران دارد و باقی آن مغازه است که آن هم در سطح خیلی ضعیف ارائه شده است. بطور کلی با شرایط موجود بهتر بود که اصلا شرکت نمی کردیم؛ چون ایران یک کشور ثروتمند، وسیع و باتمدن است ولی هیچ کدام از این موارد را در پاویون آن نمی بینید.
«بهتر نیست که مدیریت این رویداد ازطریق یک کیوریتور یا یک گروه کیوریتوری صورت گیرد یا فقط به تیم معماری سپرده شود؟»
پاسخ می دهد: یکی از اشکالات همین است؛ یعنی طراح پروژه باید جهت پیاده شدن عینی ایده هایش، از ابتدا تا اختتام ناظر بر اجرا باشد؛ وگرنه بسیاری از نکاتی که در ذهن دارد، در اجرای فردی که مسئولیت اجرا را بر عهده دارد به سبب آگاه نبودن پیاده نمی گردد. البته طراحی داخلی هم مهمست و باید برای پاویون طراحی داخلی صورت گیرد. این که یک پاویون با چند تا اتاق ساخته شود تنها مسئله مهم نیست، پر کردن این فضاها با یک ایده مناسب نیز به همان اندازه حائز اهمیت می باشد و نباید برای پر کردن پاویون به چند تا فرش و مبلمان بسنده کرد.
پاویون ایران نسبت به سالهای دیگر چگونه بود؟
قبادیان در پاسخ به این پرسش می گوید: ایران از زمان ناصرالدین شاه تا کنون در این رویداد شرکت کرده است. بر طبق مطالعات من آن زمان پسته و تخمه برده بودند و ما اکنون پسته و تخمه می بریم. به نظرم، موفق ترین پاویونی که ایران در اکسپو داشته است، به اکسپو سال ۱۹۶۷ در مونتریال کانادا برمی گردد که طراحی آنرا آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان برعهده داشت. طراحی ایشان طرح خیلی خوبی به شکل یکی از کاروانسراهای قدیمی ایران بود.
او ادامه می دهد: ولی در دوره گذشته که در میلان برگزار شد، برمبنای تصاویری که دیده ام و نظر همکارانم، به لحاظ طراحی و اجرا پروژه موفقی نبود. اکسپو باید در سطح کشور تبلیغ شود؛ چون رویدادی است مانند مسابقات ورزشی المپیک. در اکسپو باید برای مملکت خود کسب افتخار کرد. پس یا نباید شرکت کرد و اگر شرکت می نماییم باید مراقب ذهنیتی که با پاویون خود به بازدیدکنندگان می دهیم، باشیم.
این معمار درباره حضور ایران در دوره بعدی بیان می کند: اکسپو در دوره بعدی در شهر اوساکا در ژاپن برگزار می گردد و اگر قرار بر شرکت کردنمان است، باید از حالا برای آن برنامه ریزی کرد، مسابقات طراحی را برگزار و بودجه اش را کنار گذاشت. حضور در اکسپو یک مدیریت قوی و دلسوز می خواهد. معماری که مسئولیت پروژه را برعهده دارد از همه دلسوزتر است و باید تا آخر، ناظر پروژه باشد.
تأثیر اکسپو در معماری؟
قبادیان درباره این نکته می گوید: اکسپو تأثیر بالایی در معماری دارد و خود من از زمانی که از بازدید این اکسپو در دبی به ایران بازگشته ام، به معمارانی که می شناسم پیشنهاد کرده ام که از این رویداد بازدید نمایند. اکسپوی این دوره میزبان حضور ۱۹۲ کشور با ۱۹۲ محتوا و ایده مختلف است. هر کشور با ایده، دیدی متفاوت و تکنولوژی های جدید در این رویداد حضور پیدا کرده است.
او ادامه می دهد: بعنوان مثال برج ایفل که یکی از دستاوردهای اکسپو است، سازه ای است که در زمان خود از تکنولوژی روز بسیار جلوتر بوده است و یا قصر بلورین انگلستان در زمان خود یک شاهکار بوده است. تمام معماران ما، مهندسین سازه، مکانیک و کلیه کسانی که به صورتی در صنعت ساختمان دخیل هستد باید از اکسپو بازدید کنند تا بدانند حرف روز دنیا به چه نحو در این رویداد پیاده شده است. در این صورت متوجه خواهیم شد که برای دوره بعدی به چه صورت آماده شویم.



1400/10/19
22:18:49
5.0 / 5
796
تگهای خبر: دانشجو , شركت , طراحی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
موزیک خوان