ستار اوركی با موزیك خوان مطرح كرد؛
موسیقی دسته دختران شبیه دیگر آثارم نیست
موزیک خوان: ستار اورکی می گوید دسته دختران پنجمین تجربه آهنگسازی او برای فیلم هایی از این دسته است اما تلاشش بر این بوده است که شباهتی به دیگر آثارش نداشته باشد و اثر جدیدی را ارائه بدهد.
به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، ستار اورکی آهنگساز نام آشنای سینمای ایران بعد از کسب دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم «ویلایی ها»، در دومین همکاری خود با منیر قیدی آهنگسازی «دسته دختران» را برعهده گرفته است. به عقیده تعدادی از منتقدان این موسیقی به سبب لحن و روایتگری که دارد، نقش به سزایی در روند فیلم داشته و یکی از نقاط قوت اثر بشمار می رود.
این آهنگساز برای ساخت موسیقی با چالش هایی مواجه بوده است چونکه «دسته دختران» پر از افکت های صوتی و صداهای انفجار و شلیک است. از طرف دیگر موسیقی باید با صحنه هایی که حاوی شکست و پیروزی و شجاعت و غرور است، هماهنگ باشد. این اتفاق در «دسته دختران» رخ داده، ستار اورکی که سال هاست برای پروژه های مختلف سینمایی آهنگسازی کرده، از عهده این کار برآمده است.
ستار اورکی آهنگساز فیلم سینمایی «دسته دختران» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که منیر قیدی کارگردان این اثر فردی کاربلد و سخت کوش است درباره همکاری مجدد خود با او بعد از فیلم سینمایی «ویلایی ها» بیان کرد: در ابتدا باید بگویم منیر قیدی تفکرش به من نزدیک است و زمانی که «ویلایی ها» را به من پیشنهاد نمود به سبب این که در خطه خوزستان که من در آنجا بزرگ شده ام و شخصیتم شکل گرفته است، روایت می شد، حس کردم توانایی لازم را برای آهنگسازی این اثر را دارم.
وی افزود: خوشبختانه با سفارش های منیر قیدی اتفاق خوبی برای موسیقی «ویلایی ها» رخ داد و همین مساله موجب شد ایشان مجدداً به من اعتماد کند و آهنگسازی «دسته دختران» را برعهده من بگذارد.
این آهنگساز با اشاره به این که فیلمنامه «دسته دختران» را قبل از شروع کار یعنی در زمان پیش تولید مطالعه کرده است، اظهار داشت: شاید بتوان گفت از آنجائیکه من ۸ سال جنگ را از نزدیک دیده و تلخی آنرا لمس کرده ام، آسان تر توانستم به موسیقی که به تفکر منیر قیدی، فیلم و جغرافیا آن منطقه نزدیک باشد، برسم.
اورکی اضافه کرد: مدت زیادی درگیر این کار بودم و بصورت مرتب با ایشان و محمدرضا منصوری تهیه کننده ارتباط می گرفتم تا به آنچه مدنظرمان بود، برسیم در حقیقت لحظه به لحظه از مشورت کردن غافل نمی شدم. باید روی این نکته تاکید کنم که در عین اختلاف نظر با کارگردان که طبیعی هم هست تعامل بسیار خوبی باهم داشتیم چونکه کارها، تفکرات و ایده های هم را به خوبی می شناسیم.
وی با اشاره به این که علاقه ای نداشت به سمت موسیقی تولید شده توسط بزرگانی برود که برای موسیقی فیلم هایی که روایتگر جنگ بودند، سنگ تمام گذاشته اند، اظهار نمود: قصد داشتم کاری کنم که کمتر کسی بدان پرداخته است یعنی موسیقی ای خلق کنم که امضای خودم پای آن باشد.
آهنگساز «دسته دختران» افزود: همین طور برایم رضایت کارگردان، تهیه کننده و فاکتورهای مهم بود، با وجود آنکه موسیقی آن جغرافیا در وجود من است و سال ها با آن زندگی کرده و شنیده ام، سخت و با اهمیت ترین چالش من بود.
اورکی با اشاره به این که «دسته دختران» پنجمین تجربه آهنگسازی او برای فیلم هایی از این دسته است، اشاره کرد: هر پنج اثر را دوست دارم اما تلاشم در «دسته دختران» بر این مبنا بوده است که شباهتی به دیگر آثارم نداشته باشد و اثر جدیدی را ارائه بدهم.
وی درباره سازهای به کار رفته در آهنگسازی این پروژه عنوان کرد: از ارکستر به اندازه و مفید در این کار استفاده و اهتمام کردم آواها و پِرکاشن های جنوبی را که مدنظرم بود، اجرا و لحظاتی را خلق کنم که علاوه بر جهان شمول بودن روایتگر موسیقی جنوب باشد.
این آهنگساز اضافه کرد: وقتی موسیقی برای فیلم هایی از این قبیل ایجاد می شود باید حماسه شنیداری و موسیقیایی داشته باشد من هم از این امر غافل نشدم و اهتمام کردم در لحظات مختلف فیلم بدان توجه کنم.
اورکی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که با اهمیت ترین خاصیت «دسته دختران» پرداختن به حماسه سازی زنان در جنگ است که در تمام این سال ها کمتر کارگردانی بدان پرداخته است، اشاره کرد: من در هشت سال جنگ به چشم دیدم که زنان پابه پای مردان حماسه آفرینی کردند یعنی از خانه، زندگی و بچه سلب می شدند تا از خاک و عزت خود صیانت کنند.
وی افزود: جدا از حضورم در این فیلم باید بگویم که اعتقاد کاملی به کار دارم چونکه منیر قیدی عمق فاجعه جنگ را به درستی روایت کرده در حقیقت با یک پروداکشن قوی آنچه را که در زمان جنگ اتفاق افتاده به تصویر کشیده، این فیلم قرار نبوده است به زندگی، روحیات و منویات درونی تک به تک افراد بپردازد بلکه بیشتر کلیات جنگ را نشانه گرفته است.
آهنگساز «دسته دختران» با اشاره به این که تا حالا نقدهای مثبت زیادی درباره موسیقی این اثر شنیده است، تصریح کرد: بسیار از این بابت خوشحالم اما امیدوار هستم مجدداً فیلم هایی درباره حماسه زنان کشور عزیزمان ساخته شود. همین طور این مساله تنها نباید روایتگر یک جغرافیای خاص باشد بلکه باید از زنانی هم اظهار داشت که در استان هایی که جنگ نبوده و اتفاقی گریبان آنها را نگرفته است، خودرا به مرزها رسانده و فداکاری کرده اند چونکه این مساله تعریف خودش را دارد.
اورکی در آخر اشاره کرد: لازم می دانم از مهران اکرمی آهنگساز که میکس و مسترینگ «دسته دختران» را برعهده داشته و در حقیقت مشاور من در این پروژه بوده است، تشکر کنم. همین طور نیما اورکی نیز در این راه من را یاری کرده است.
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب