در گزارش موزیك خوان مطرح شد؛
فستیوال آینه دار چرا دیگر برگزار نمی شود؟
موزیک خوان: دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی ایران (آینه دار) درباره ی تعدادی از مسائل مطرح شده پیرامون برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد موسیقایی در زمینه موسیقی اقوام ایران توضیحاتی را ارائه داد.
علی مغازه ای پژوهشگر و دبیرهنری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار که طی سالهای قبل در قالب پرداخت منطقه ای به موسیقی اقوام ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته و با استقبال آنها نیز روبه رو شده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص تعطیلی یا اختتام این رویداد موسیقایی که در سکوت خبری انجام گرفت، توضیح داد: همانطور که در طول دوران برگزاری این فستیوال موسیقی اقوام و نواحی زیر عنوان آینه دار بارها مورد تاکید قرار داده بودم، آینه دار برای ما نه فقط یک رویداد موسیقایی که یک حرکت تاریخی اجتماعی در بستر هنر و آداب فرهنگی و جوامع قومی و زبانی کشورمان بوده است و بنده از افتخارات زندگی خود می دانم که به عنوان دبیر هنری این فستیوال همراه با احسان رسول اف به عنوان رییس فستیوال توانستیم به سهم خود نقش آفرینی مؤثری را در تاریخ موسیقی اقوام ایرانی از خود به یادگار بگذاریم.
وی افزود: اما در پاسخ پرسشتان که دلیل برگزار نشدن چنین رویدادی بعد از چند دوره پی درپی چه بوده و آیا فستیوال آینه دار متوقف شده است یا خودمان به عمر آن اختتام بخشیدیم، عرض می کنم که این برنامه از همان شکل گیری ایده اصلی در ذهن بنده و رییس فستیوال، یک رویداد هنری و فرهنگی با چند دروه محدود، مشخص و تاریخ مند بود. طرح ما با هدف تجمیع یک مجموعه صوتی و تصویری و ویدئویی از انواع کارگان ها یا همان رپرتوارهای موسیقی اقوام و همین طور تولید یک بایگانی متنوع و در حد مقدورات و امکانات و باکیفیت مطلوب از روایت های مختلف از موسیقی های متنوع و متکثر و پراکنده در اقصی نقاط ایران تأسیس و در هفت دوره اجرا شد.
این پژوهشگر بیان کرد: در سال تأسیس و به عبارتی در دوره پیش تولید فستیوال بنده و رییس فستیوال به عنوان طراحان و بنیانگذاران فستیوال مبادرت به مشورت با موسیقیدانان و هنرمندان و پژوهشگران موسیقی دلیل این که چرا دیگر آینه دار را ادامه نمی دهیم، باید بگویم به زعم ما هر کاری مانند فستیوال های هنری و فرهنگی باید یک شروع و یک انجام یا پایانی داشته باشد وگرنه هر اندازه قدرتمند هم که باشد، به دام تکرار خواهد افتاد و چنین چیزی به مفهوم افول و سقوط آن رویداد به شمار خواهد آمد اقوام به ویژه با استادم محمدرضا درویشی و دکتر حمیدرضا اردلان و هنرمندان مختلف موسیقی در سرتاسر ایران کردیم. سپس در جمع بندی دیدگاه های مشاوران و دوستان، تصمیم گرفتیم که این فستیوال را بطور دوسالانه برگزار نماییم چونکه این مشاوران تصورشان بر این بود که شما در بخش خصوصی نمی توانید هر سال یک چنین کاری را اجرا کنید اما خوشبختانه درست در همان سال نخست توانستیم با عملکردمان هم به این دوستان و هم مدیران دولتی اثبات نماییم نه فقط توان هنری، نظری و عملی ما برای شکل دادن یا تحقق بخشیدن به چنین کاری کم نیست، بلکه توانستیم با برگزاری هفت دوره پی درپی از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، فستیوال آینه دار را به یک سبک یا شیوه منسجم و کم نقص با بیشترین رضایتمندی از طرف هنرمندان و مخاطبان و حتا مدیران دولتی در موسیقی ایران تبدیل نماییم تا جایی که این فستیوال در طول برگزاری توانست جایگاه ارجمند و معتبری نزد هنرمندان و اهل فن در موسیقی اقوام و نواحی ایران برای خود کسب کند.
مغازه ای افزود: دلیل این که چرا دیگر آینه دار را ادامه نمی دهیم، باید بگویم به زعم ما هر کاری مانند فستیوال های هنری و فرهنگی باید یک شروع و یک انجام یا پایانی داشته باشد وگرنه هر اندازه قدرتمند هم که باشد، به دام تکرار خواهد افتاد و چنین چیزی به مفهوم افول و سقوط آن رویداد به شمار خواهد آمد. نمونه این افول را در جشنواره های دولتی به وضوح می توان مشاهده و شناسایی کرد. درحقیقت ما برنامه پایان دادن به فستیوال را از همان شروع و تصمیم گیری اولیه برای ورود خود به این مسیر و تأسیس و اجرای یک رویداد با عنوان فستیوال موسیقی اقوام در ذهن و باور و هدف گذاریمان داشتیم و با یک رویکرد مشخص و محدودسازی حوزه های تاریخی، قومی، فرهنگی، اجتماعی و موسیقی، کل ایران را به هشت محدوده تقسیم کردیم که براین اساس فستیوال به هشت دوره محدود می شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود بود که با اشاره به برخی تغییرات اعمال شده بعد از آخر دوره ششم فستیوال، اظهار داشت: در آخر ششمین دوره از فستیوال بود که رییس فستیوال و من در پیش بینی و نقشه از پیش طراحی شده خودمان یک تغییر ایجاد کردیم تا بتوانیم پروژه آینه دار را در سال ۱۴۰۰ و محدود به هفت دوره به انتها برسانیم. به همین دلیل دور هفتم به دو محدوده نسبتاً وسیع یعنی محدوده های غرب ایران که در متون قدیم به عراق عجم معروف بود و مرکز کشور یا بخش حاشیه های کویری کشور اختصاص یافت. اما فستیوال ما نیز همچون تمام امور بشری در جهان تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت و ما بار دیگر ناچار به اعمال تغییر در اجرای سال آخر فستیوال شدیم که خود بحث مفصل تری است که در صورت تمایل شما می توان درباره ی آن بصورت جداگانه در زمان دیگری صحبت نماییم.
دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار اشاره کرد: این که حالا پس از آینه دار آیا کار دیگری در دست داریم یا خیر، تنها به این اکتفا می کنم که بگویم از آنجائیکه امروز هر فعالیتی تحت تاثیر مسائل اقتصادی و سیاسی روز کشور قرار گرفته است، ما نیز با وجود داشتن طرح های نسبتاً کامل و مشخص و جدی، به صورتی چشم انتطار آینده ایم اما شخصاً بیمی در وجودم ریشه دوانده است از همان جنس که حافظ می گوید عمری دگر بباید پس از وفات ما را؛ کین عمر طی نمودیم اندر امیدواری! در حقیقت من هم مانند هر ایرانی چندیست روزگار را با آروزی برآمدن آینده روشن و شکل گیری تحولات سازنده در امور عمومی مملکت سپری می کنم و درحال حاضر ترجیح می دهم در باره طرح های محتمل بعدی سخنی به میان نکشم.
نخستین دوره فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» مهرماه سال ۹۲ به موسیقی شرق خراسان، سیستان و بلوچستان اختصاص داشت. ضمن این که دومین دوره آن در خرداد ماهِ سال ۹۴ میزبان موسیقی دانان جنوب ایران و مناطق حاشیه خلیج فارس از استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان بود.
سومین سال آینه دار با موضوع موسیقی اقوام ایلی و عشایر کوچ نشین بختیاری، قشقایی، لکی و لری در تیرماه ۱۳۹۵ اجرا شد. این در حالیست که چهارمین فستیوال آینه دار در آذر و دی سال ۹۶ میزبان عاشیق ها و موسیقیدانان موغامی و گروه هایی از استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان بود. پنجمین دوره فستیوال پنجمین فستیوال نیز آذرماه سال ۹۷ با حضور برخی از هنرمندان برگزیده موسیقی اقوام ایران با تمرکز روی موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البرز) شامل استانهای گیلان، مازندران و گلستان اجرا شد. ضمن این که ششمین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» نیز روزهای ۲۰ تا ۲۲ آذر ماه سال ۹۸ با تمرکز روی موسیقی مناطق ترکمن صحرا، شمال خراسان و جنوب البرز به دبیری هنری علی مغازه ای در تالار رودکی اجرا شد.
منبع: musicreader.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب