موزیک خوان Music Reader
گزارش موزیك خوان؛

در رابطه با فرایند هوشمند صدور مجوزها در وزارت فرهنگ چه می دانید؟

در رابطه با فرایند هوشمند صدور مجوزها در وزارت فرهنگ چه می دانید؟

به گزارش موزیک خوان، زیرساخت مدیریتی وزارت فرهنگ در چارچوب ساختار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند فرایند تازه صدور مجوزها در عرصه فرهنگ و هنر است که طی ماه های اخیر پیش روی فعالان این عرصه قرار گرفته است.



خبرگزاری مهر – گروه هنر: یکی از فعالیتهای مهمی که طی ماه های اخیر تمامی دستگاههای دولتی مکلف به اجرای آن شده اند، فرآیندی معروف به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» است که تقریبا تمامی خدمات دولتی در همه امور اداری و صنفی در ارتباط با وزارت خانه ها در زیر مجموعه این ساختار قرار می گیرند. چارچوبی که در حوزه فرهنگ و هنر با عنوان «زیر ساخت مدیریت هوشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» یا «پنجره خدمات واحد وفا» پیش روی فعالان عرصه فرهنگ، هنر، رسانه، قرآن و عترت گرفته و آنها را به شکلی ملزم ساخته که از مدتی قبل ارتباطات اداری و فعالیتهای خود در ارتباط با وزارت فرهنگ را در این پنجره واحد ثبت کند.
ساختاری تقریبا پیچیده و البته اجتناب ناپذیر که پیشبینی می شد در همین ابتدای کار به علت مشکلات و باگ های گوناگونی که در ساختار فنی و طراحی آن وجود داشت و دارد، اهالی فرهنگ و هنر را با چالش های زیادی رو به رو کند اما گویا در فرایند پرسرعت الکترونیکی شدن خدمات که تمام دنیا با آن مواجه می باشد، راه گریزی وجود ندارد و هنرمندان و فعالان این عرصه می بایست وارد فصل جدیدی از فعالیتهای صنفی خود در حوزه صدور مجوزها و دیگر ساختارهای اداری شوند که می تواند برای آنها دربرگیرنده تجربیات تلخ و شیرینی باشد که آزمون و خطای آن هم امری اجتناب ناپذیر است.
البته طی ماه های گذشته افرادی که بر مبنای قوانین جدید می بایست با این سامانه در ارتباط باشند، با فراز و نشیب های فراوانی رو به رو بوده اند که باآنکه در گامهای اولین فعالیت این فرایند، طبیعی به نظر می رسد، اما گویا به علت بعضی از مشکلات فنی و پیچیدگی های مرتبط، رجوع کنندگان را با چالش هایی مواجه کرده که انتظار می رود بزودی توسط متصدیان امر مرتفع شود.

آغاز داستان یک پنجره فرهنگی و هنری در دولت هوشمند!
بر اساس آنچه در تعریف «زیر ساخت مدیریت هوشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» معروف به «پنجره خدمات واحد وفا» عنوان شده، این فرایند «سکوی تعاملی وزارت فرهنگ با فعالان فرهنگی» و «درگاه اعتبار بخشی به کسب و کارهای فرهنگی» است که از مدتی پیش همچون سایر نهادها و مجموعه های دولتی در واحدهای خدمت دهنده وزارت ارشاد به راه افتاده است. چارچوبی که در حوزه فعالیتهای «سازمان امور سینمایی»، «بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای»، «نهاد عمومی کتابخانه های کشور»، «ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد»، «معاونت امور فرهنگی»، «معاونت امور هنری»، «معاونت امور اطلاع رسانی و مطبوعاتی»، «معاونت امور حقوقی و امور مجلس»، «معاونت قرآن و عترت»، «مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی»، «دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی»، «دفتر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر» تعریف می شود.
ساختار «پنجره واحد خدمات وفا»، درگاهی برای عرضه اطلاعات و دریافت مجوز و خدمت به صورت الکترونیکی از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هدفش عرضه بهتر خدمات این وزارت خانه به فعالان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه است. در واقع بر مبنای تعریف و چشم اندازی که در این حوزه طراحی شده، «پنجره خدمت» درگاهی است که متقاضیان دریافت مجوز و خدمت می توانند با یک مرتبه ثبت نام و احراز هویت، به تمامی سامانه های صدور مجوز و خدمات الکترونیکی دسترسی پیدا کنند.
در این درگاه تلاش شده تا اطلاعات جامعی از انواع مجوزها و خدمات، قوانین و مقررات در رابطه با عرضه خدمت، اطلاعات تماس کلیه دفاتر و ادارات کل که عرضه دهنده خدمت و همینطور لیست مجوزهای صادره با امکان مشاهده وضعیت اعتبار آنها را در اختیار عموم مخاطبان گذاشته شده است. این در شرایطی است که امکان گفتگوی برخط (چت) با بخش پشتیبانی فراهم گشته است و غیر از این مخاطبان پس از ثبت نام و ورود می توانند سوالات خویش را در رابطه با موارد در ارتباط با دریافت خدمت سوال کنند و یا مشکلی فنی را که در سامانه ای مشاهده کرده اند ثبت کنند.
البته با عنایت به اختلالات و اتفاقاتی که چندی قبل برای سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش آمد، متقاضیان دریافت خدمت و مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر مجموعه های متصل به آن لازم است در پنجره واحد خدمات وفا ثبت نام کرده و احزار هویت الکترونیک شوند. این در شرایطی است که تمامی افرادی حقیقی و حقوقی که می خواهند مجوز و یا خدماتی را به صورت الکترونیکی دریافت نمایند، می توانند در پنجره واحد ثبت نام کنند.
البته بر مبنای آنچه عنوان شد، منظور از شخصیت حقیقی، یک فرد ایرانی است که دارای تابعیت ایران و کد ملی باشد. منظور از شخصیت حقوقی هم، شرکت ها و مؤسسات خصوصی است که دارای شناسه ملی از ثبت شرکت ها هستند ضمن این که دستگاههای دولتی یا نهادهای عمومی یا دیگر نهادهای حاکمیتی هستند نباید در پنجره واحد ثبت نام کنند و باید با نامه رسمی درخواست خویش را برای عضویت در پنجره واحد حضوری اعلام کنند.

تشریح موضوعات خدمت رسانی یک سیستم تازه تغییر پیدا کرده
«مؤسسات و مراکز فعالیتهای فرهنگی هنری»، «آثار و محصولات فرهنگی هنری»، «اماکن، بسترها و ابزارهای عرضه فرهنگی و هنری»، «آموزش و توانمندسازی فعالان فرهنگی و هنری»، «ارتباطات فرهنگی رسانه ای بین المللی» و «حمایت از فعالیتهای فرهنگی هنری» عنوان سرفصل هایی است که در حوزه موضوعات خدمت رسانی مدیریت هوشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معروف به «پنجره خدمات واحد وفا» تعریف شده است.
بر اساس مطالب مندرج در سامانه «صدور پروانه نشر»، «صدور پروانه فعالیت کانون تبلیغاتی»، «صدور مجوز تأسیس موسسات فرهنگی»، «صدور مجوز تأسیس واحد فرهنگی دیجیتال»، «صدور پروانه فعالیت کانون تبلیغاتی»، «صدور پروانه انتشار رسانه»، «صدور مجوز تأسیس کانون فرهنگی هنری مسجد»، «صدور مجوز انتشارات دولتی»، «صدور مجوز فعالیت نشر بازی های کامپیوتر ای»، «پروانه مؤسسات سینمایی»، «صدور مجوز اعطای نمایندگی کانون آگهی و تبلیغاتی»، «صدور مجوز تأسیس شعبه کانون آگهی و تبلیغاتی»، «صدور پروانه فعالیت مؤسسات فرهنگی»، «صدور گواهی ثبت رسانه بر خط»، «صدور پروانه فعالیت کتاب خانه های مساجد»، «صدور فعالیت دفتر رسانه»، «تغییر پروانه انتشار رسانه» و «صدور مجوز انتشار و اجرای آثار موسیقایی» در ذیل موضوع «مؤسسات و مراکز فعالیتهای فرهنگی هنری» آمده اند.
طی ماه های گذشته افرادی که بر مبنای قوانین جدید می بایست با این سامانه در ارتباط باشند، با فراز و نشیب های فراوانی رو به رو بودند که باآنکه در گامهای اولین فعالیت این فرایند، طبیعی به نظر می رسد، اما گویا به علت بعضی از مشکلات فنی و پیچیدگی های مرتبط، رجوع کنندگان را با چالش هایی مواجه گشتند که انتظار می رود بزودی توسط متصدیان امر مرتفع شود در موضوع «آثار و محصولات فرهنگی» هم که فرایند بعضی از آنها مانند دیگر بخش ها فعلا به صورت حضوری صورت می گیرد، «صدور پروانه اجرای نمایش»، «پروانه انتشار بازی کامپیوتر ای»، «صدور پروانه فیلمسازی»، «صدور پروانه انتشار نرم افزار محتوایی»، «آثار موسیقایی و تاییده تشکیل گروه موسیقی»، «صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میادین و اماکن عمومی»، «صدور مجوز انتشار نشریه داخلی»، مجوز طرح تبلیغاتی، صدور مجوز محتوای پیامکی، پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، مجوز تک آهنگ یا آلبوم، مجوز اجرای زنده موسیقی در اماکن عمومی، تاییدیه شعر، ترانه و کلام، مجوز آثار تصویری و نماهنگ، مجوز «اجرای زنده صحنه ای»، «مجوز اجرای صحنه ای گروههای خارجی در داخل کشور»، «تایید اعزام گروههای ایرانی به خارج از کشور»، «صدور مجوز برگزاری مسابقات، جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی هنری»، «صدور معرفی نامه بیمه فعالان حوزه فرهنگ و هنر»، «صدور مجوز عرضه برخط آثار دیداری و شنیداری»، «صدور گواهی ثبت نرم افزارهای کامپیوتر ای»، «صدور تاییدیه محتوای ژورنال های مد و لباس»، «صدور تاییدیه محتوای آهنگ های پیشواز» و «صدور تاییدیه چاپ آگهی سازمان های دولتی» مورد توجه قرار گرفته اند.
مواردی که تک تک آنها دربرگیرنده فرم ها و توضیحات جداگانه ای است که در سامانه «پنجره خدمات واحد وفا» برای آن توضیحات و فرم های مجزایی تعریف شده است.
در ذیل موضوع «اماکن، بسترها و ابزارهای عرضه فرهنگی و هنری» هم مواردی چون «پروانه چاپخانه و واحدهای وابسته»، «صدور پروانه نمایش فیلم»، «صدور مجوز تأسیس نگارخانه»، «صدور مجوز فعالیت کتابخانه عمومی»، «صدور مجوز فعالیت بازیگاه»، «رسیدگی و پاسخگویی به شکایت از دارندگان مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «صدور مجوز ساخت و بهره برداری سالن نمایش فیلم»، «صدور گواهی ثبت گروههای نمایشی»، «اعطای دسترسی به بانک مقالات رسانه های خارجی»، «برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری»، «پاسخ به استعلام حوزه فرهنگ و هنر»، «تصویب پیشنهاد نام گذاری روزها و مناسبت های خاص برای درج در تقویم رسمی کشور»، «صدور مجوز ساخت و بهره صدور مجوز فعالیت کتابخانه عمومی» مورد توجه قرار گرفته است.
براساس این گزارش «دور مجوز تأسیس آموزشگاه هنری»، «صدور مجوز تأسیس آموزشگاه سینمایی»، «صدور مجوز برگزاری دور ه های آموزش مهارتی، فرهنگی و هنری»، «صدور کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری»، «صدور کارت صلاحیت طراحان مد و لباس»، «صدور معرفی نامه جهت فیلمبرداری نماهنگ ها»، «صدور معرفی نامه هنرمندان جهت عضویت در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت»، «صدور معرفی نامه فعالیت خبرنگاران خارجی در شهرستان ها»، «صدور کارت مدیر مسئولی نشریات»، «صدور کارت حرفه ای روزنامه نگاری»، «صدور کارت خبرنگاری بین المللی»، «صدور کارت مدیر مسئولی کانون تبلیغاتی»، «صدور معرفی نامه انجام پروژه های دانشجویی در حوزه فرهنگ و هنر»، «صدور معرفی نامه رفتن به اماکن و مراکز اقلیت های دینی کشور»، «صدور معرفی نامه جهت معافیت گمرکی ورود ماشین آلات چاپ»، «صدور معرفی نامه دریافت تسهیلات بانکی فعالان حوزه فرهنگ و هنر»، «صدور معرفی نامه جهت عضویت در صنوف فرهنگی و هنری»، «صدور معرفی نامه به صندوق اعتباری هنر»، «صدور کارت مدیریت سینما ««برگزاری دوره های آموزشی حوزه فرهنگ و هنر «» و «صدور تاییدیه هنری» در موضوع «آموزش و توانمند سازی فعالان فرهنگی و هنری» مورد توجه قرار گرفته اند.
مدیریت هوشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معروف به «پنجره خدمات واحد وفا» در بخش «ارتباطات فرهنگی رسانه ای بین المللی» موضوع هایی نظیر «صدور مجوز تأسیس دفتر نمایندگی رسانه های خارجی»، «صدور مجوز واردات محصولات فرهنگی»، «صدور مجوز فعالیت برای رسانه های خارجی»، «صدور مجوز ترخیص محصولات فرهنگی»، «صدور مجوز صادرات محصولات فرهنگی»، «اصلاح مجوز واردات محصولات چاپی»، «صدور مجوز واردات ماشین آلات»، «صدور مجوز استفاده از تجهیزات ماهواره» را در ذیل این بخش قرار داده که فعالان این عرصه می بایست از این مجرا نسبت به انجام امور اداری خود اقدامات لازم را انجام دهند، اقداماتی که مانند دیگر بخش ها فعلا در دو قالب حضوری و غیرحضوری صورت می گیرد تا معایب و نقصها این بخش هم مرتفع شوند.
«پنجره خدمات واحد وفا» در بخش «حمایت از فعالیتهای فرهنگی هنری» هم موضوع هایی چون «تسهیلات حمایتی از فعالیتهای فرهنگی و هنری»، «صدور گواهی ثبت اثر ادبی و هنری»، «صدور پروانه مالکیت فیلم سینمایی»، «تخصیص رده سنی بازی های کامپیوتر ای»، «ارائه آمار و اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر»، «ارائه مشاوره های فنی و محتوایی به تولیدکنندگان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر»، «حمایت از پژوهشها و مطالعات فرهنگی هنری»، «اعطای نشان های حوزه فرهنگ و هنر»، «صدور تاییدیه فعالیتهای فرهنگی»، «صدور مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم»، «صدور تاییدیه ترجمه قرآن کریم و متون تخصصی قرآنی»، «صدور تأیید فعالیت و کسب و کارهای فرهنگی و هنری خانگی» را در سامانه گنجانده است که هرکدام مشتمل بر جزئیاتی است که فعالان هر عرصه فرهنگی و هنری می توانند با رفتن به آن از نحوه خدمت رسانی هر کدام اطلاعاتی را به دست آورد.

ذکر این نکته هم مهم می باشد که در این ساختار که برخی از موضوعات آن هم به علت بعضی از نقایص فنی هنوز به صورت کامل در این مدیریت قالب هوشمند قرار نگرفته، بخش های در ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهدند که بدون تبعیض و بر مبنای قانون و مقررات شرایط متقاضی را بررسی نموده و در صورت داشتن شرایط مندرج در مقررات در کوتاهترین زمان ممکن خدمت را به متقاضی عرضه نماید.
در این چارچوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد است اطلاعات کافی از نحوه دریافت خدمت را به کلیه متقاضیان با شفافیت کامل عرضه نماید. این در شرایطی است که زمان استفاده از خدمات الکترونیکی برای متقاضیان ۲۴ ساعته و برای هفت روز هفته بوده و زمان انجام بخش اداری بر مبنای بخش نامه های دولت برای دستگاههای اجرایی می باشد.
به هر ترتیب زیر ساخت مدیریت هوشمند خیلی از فعالیتهای در رابطه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت زمان محدودی است که فعالیت خویش را شروع کرده و هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارد، شرایطی که حالا با وضعیت اختلالات اینترنتی کشور در هفته های اخیر می تواند سرمنشا ظهور و بروز مشکلاتی باشد که اهالی فرهنگ و هنر برای انجام امور اداری در رابطه با وزارت فرهنگ با آن رو به رو می شوند. کما این که در حوزه موسیقی نه در ایام گذشته بلکه در ماه های اخیر مشکلات گوناگونی وجود داشته که سبب شده هر از چندگاهی صاحبان آثار موسیقایی انتقاداتی را به این فرایند وارد نمایند.
شرایطی که اساسا پیشبینی آن برای مسؤلان مرتبط محرز و اجتناب ناپذیر بود و به نظر می رسد باید هر چه زودتر نسبت به رفع معایب و مشکلات آن اقدامات عاجلی صورت پذیرد که بتوان فضای موثرتری برای خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر پدید آورد.


منبع:

1401/08/03
08:09:52
5.0 / 5
379
تگهای خبر: آثار , آموزش , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
موزیک خوان