درخشش ایسنایی ها در جمع برگزیدگان مسابقه امام سوم
به گزارش موزیک خوان، اولین دوره «مسابقه امام سوم» ویزه معرفی آیین های سنتی سوگواری بومی ایران، با معرفی برگزیدگان این مسابقه پایان یافت.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، مراسم پایانی نخستین دوره مسابقه «امام سوم» و تقدیر از آثار برگزیده امروز (دوشنبه، ۲۳ آبان ماه) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با حضور اعضای جهاد دانشگاهی به صورت برخط برگزار و برگزیدگان بخش های مختلف عکس (حرفه ای و آماتور)، ویدئو و صوت با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و داوران این مسابقه به این شرح معرفی شدند:
عکس
عکس حرفه ای:
رضا اقبالی از واحد لرستان، نفر اول
عبدالواحد میرزازاده از ایسنا، نفر دوم
بیات آزادبخت و مسعود محقق، از واحد لرستان نفر سوم (به صورت مشترک)
علی محمدی از واحد خوزستان، شایسته تقدیر
عکس غیرحرفه ای (آماتور):
سیدمحمدعلی شاه میری، نفر اول
عصمت محمودی، نفر دوم
جواد والی، نفر سوم
صدیقه سادات خاتمی، شایسته تقدیر
فیلم
اسماعیل گلرخ عربانی از ایسنا نفر اول
نوید مرسلی از ایسنا نفر دوم
امیرحسین شهسواری از ایسنا نفر سوم
مهسان کلانتر مهرجردی و مرجان ناصری از واحد معاونت فرهنگی شایسته تقدیر (به صورت مشترک)
صوت
کمیل امیدی ارجنکی از واحد چهارمحال بختیاری نفر اول
عادل تقوی، معاونت پشتیبانی دفتر مرکزی، نفر دوم
کوثر امیدی ارجنکی از واحد چهارمحال بختیاری نفر سوم
همینطور با عنایت به حجم آثار ارسال شده، به ۶ نفر به قید قرعه جایزه اهدا شد:
محدثه بیات، فاطمه فاضلی شورکی، مجید باعلی، محمدحسین نصرانی، حمیدرضا شجاعی و مهرداد گلجاریان.
فرهنگ جهادی و خانوادگی مهم است
جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم در سخنانی اظهار نمود: یکی از دغدغه هایی که از آغاز مسئولیتم در معاونت فرهنگی داشتم این بود که چه نماییم اعضای جهاد دانشگاهی مانند یک خانواده و باهم در ارتباط باشیم. از سوی دیگر برای نهاد پرارزش و با سابقه ای مثل جهاد دانشگاهی خیلی جالب نیست که در عرصه همبستگی، همکاری و هم خانوادگی و هم سازمانی ضعیف عمل کند. ما یک سازمان و یک خانواده بزرگ هستیم و ضروریست اقدامی شود.
او با توضیح کوتاه برای روند شکل گیری این مسابقه در سازمان جهاد دانشگاهی، بیان نمود: طبعا گام ها اول کماً و کیفاً محل سوال خواهد بود اما مهم اینست که کار را شروع نماییم، امیدوارم این مسابقه مبارک که به اسم امام حسین(ع) است، یک شروع درخشان برای ارتباط خانواده معظم و معزز جهاد دانشگاهی با یکدیگر و با حوزه فرهنگ باشد.
معاون فرهنگی جهاد با بیان اینکه حوزه فرهنگ حوزه وسیعی است و مهم ترین رکن، فرهنگ جهادی است، اظهار داشت: منظورم این نیست که صرفاً مسابقه داشته باشیم بله معتقدم حوزه فرهنگی می تواند جایگاهی باشد که مجموعه دستارودهای جهاد دانشگاهی در عرصه آموزش و پژوهش و فناوری و اشتغال به خانواده جهاد معرفی نماییم و خانواده ها بدانند در عرصه جهاد چه کارهایی انجام شده و صورت می گیرد که سبب افتخار کشور است. این حس و هویت جهادی را باید به اعضا و خانواده ها منتقل نماییم. اگر این کار نکنیم بخشی از رسالت جهادی خویش را انجام ندادیم.
او تصریح کرد: بخشی از مأموریت خودمان را باید بر حوزه فرهنگ جهادی و فرهنگ خانوادگی متمرکز نماییم. ما می خواهیم برنامه های متنوعی از برنامه مذهبی تا برنامه های مفرح و شاد چون پیاده روی های خانوادگی، مسابقه ورزشی و گرامی داشت مناسبت های ملی و مذهبی و... داشته باشیم. بحث خانواده و فرهنگ جهادی مبحث مهمی است.
حسین محمدی فام، مدیرکل امور راهداری جهاد دانشگاهی هم اظهار نمود: ۷۷ نفر با ۱۷۰ اثر در این مسابقه شرکت کردند که بیشتر از انتظار ما بود. تعدادی برگزیده شدند و با عنایت به استقبال از مسابقه و اثار رسیده، به ۶ نفر هم به قید قرعه جوایزی اهدا می شود.
مسابقه درون اداره ای که به مفهوم جشنواره نزدیک شد
علیرضا بهرامی، از داوران این مسابقه در سخنانی اظهار داشت: با عنایت به ذهنیتی که در رابطه با رویدادهای رقابتی درون اداره ای وجود دارد، چه از نظر کمیت و کیفیت، آثار رسیده بویژه در حوزه عکس از تنوع قابل توجهی برخوردار بود و زمان پیشبینی شده داوری را به دو برابر افزایش داد. طبیعتا آنچه برای داوری در نظر گرفته شده بود، علاوه بر انطباق اثر با موضوع، رعایت اصول اولیه و فنی و پرداخت محتوا و تاثیر و خصوصیت در انتقال پیام، خلاقیت را هم مورد نظر داشت. از این جهت می توانم بگویم، به این جشنواره باید به چشم جشنواره فرهنگی و هنری نگریست چون گاه وجه فرهنگی عاشورا سبب می شود به وجه هنری کمتر توجه گردد و گاهی غلبه خصوصیت های بصری سبب می شود به وجه درون مایه ای کمتر پرداخته شود. در داوری های ما وجه شاعرانگی تصویر در کنار انتقال مفاهیم، مورد نظر دوستان بود. در نهایت تنوع و تکثر تصاویر سبب شد در قسمت عکس آثار در دو بخش حرفه ای و نه چندان حرفه ای (آماتور) بررسی شود. با عنایت به اهمیت مبحث رویداد، راستی آزمایی هم صورت بگیرد و خوشبختانه به مفهوم جشنواره نزدیک شدیم.
ایجاد طرحی برای ثبت شعرهای تعزیه و توجه به آلبوم های خانوادگی
او در قسمت پایانی سخنان خود اظهار داشت: آیین سوگواری عاشورا یک آیین ایرانی ـ شیعی است؛ ریشه های این آیین دست کم از باور به سوگ سیاوش و خونخواهی ای که کیخسرو انجام می دهد، نشأت می گیرد. در واقع بخش مهمی از آنچه بعنوان آیین عاشورا داریم، از باورهای ایرانی ها باستان بوده که پس از ورود اسلام به این جغرافیا تداوم و اعتلا پیدا کرده است، آیین هایی چون پخش نذری، اسفند دود کردن، شمع روشن کردن، توزیع شربت و آیین های بومی چون سنگ زنی و گل مالی از باورهای دیرین ایرانی ها است که با اعتقادات شیعی درآمیخته و فرهنگ دینی و بومی منحصر به فردی به وجود آورده که علاوه بر ارزش های فرمی، دارای ارزش های ماهیتی است. گاه توجه به وجه های فرمی سبب می شود از وجه ها ماهوی این مورد غفلت نماییم.
این شاعر ضمن اشاره به نگاه پیتر بروک، اسطوره تئاتر جهان در توصیف تعزیه ایرانی، تاکید کرد: آیین پیاده روی اربعین در توزیع نذری خلاصه نمی گردد. پیاده روی یک فرهنگ است با میل حرکت به سمت وعده های الهی و توجه به این وجه ویژه در آیین ملی مذهبی سطح مطلوبیت را افزایش خواهد. با این تفاسیر پیشنهاد می کنم جهاد دانشگاهی با عنایت به شبکه ای که در سرتاسر کشور دارد، تدبیری برای ثبت آنچه بعنوان تاریخ شفاهی از آن یاد می نماییم اتخاذ کند؛ طرح ویژه ای برای ثبت شعرهای تعزیه به خصوص تعزیه ها محلی داشته باشد تا از نشستن گرد فراموشی به آنها جلوگیری نماید، مبحث دیگر توجه به آلبوم های عکس خانوادگی است که منبع بسیار غنی ای هستند و به سادگی در گذر زمان از میان می روند.
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب