موزیک خوان Music Reader
فیروز ویسانلو مطرح كرد؛

چالش های یک نوازنده در آستانه کنسرت

چالش های یک نوازنده در آستانه کنسرت

موزیک خوان: موزیک خوان: یکی از نوازندگان باسابقه موسیقی کشورمان در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر نوای آفتاب از خاصیت های حضور در کنسرتی اظهار داشت که برای او دربرگیرنده چالش ها و دغدغه های زیادی بوده است.



به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، فیروز ویسانلو از نوازندگان باسابقه کشورمان که طی سالهای قبل تجربه همکاری با خوانندگان و گروههای معتبر موسیقی کشورمان را در کارنامه خود ثبت کرده است، در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرت ارکستر «نوای آفتاب» که در آن به عنوان یکی نوازندگان و تنظیم کنندگان اصلی حضور دارد، توضیح داد: بر طبق برنامه ریزی های انجام گرفته مقرر است در کنسرت پیش روی ارکستر «نوای آفتاب» که روز ۳۱ خرداد ماه برگزار می گردد بنده به عنوان نوازنده گیتار و تنظیم کننده حضور داشته باشم. البته من با امین سالمی از سال ها پیش که ارکسترهای دیگری را رهبری می کرد همکاری هایی داشتم که خوشبختانه از این همکاری مشترک هم رضایت دارم. مسیری که این دفعه بر خلاف همکاریهای قبل در قالب یک کنسرت بی کلام پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت و امیدوار هستم برایم تجربه خوبی باشد.
وی درباره ی خاصیت های این کنسرت بیان کرد: من و همه نوازندگان چنین کنسرت هایی باو رداریم نوازندگان در این شرایط بیشتر و بهتر دیده خواهند شد چونکه در این راه تمرکز مخاطب به سمت شنیدن شعر و ترانه نخواهد بود و تلاش می کند شنونده موسیقی باشد که با محوریت نوازندگان به گوش آنها منتقل می شود. البته که یک چالش مهم هم داریم و آن صدابرداری و امکانات صحنه است که واقعا از حساسیت های زیادی برخوردارست و ما تلاش خواهیم کرد صدای هرچه بهتر و اجرای جذاب تری را به مخاطبان ارائه نماییم.
این نوازنده گیتار درباره ی محتوای این اجرای موسیقایی که دربرگیرنده ملودی های در رابطه با موسیقی کلاسیک و پاپ است، اظهار داشت: ارکستر «نوای آفتاب» علاوه بر سازهای ارکستر کلاسیک و پاپ همیشه سازهای ایرانی را هم دارد؛ البته که در این گروه سازها رنگ و محدودیت های خاص خودرا دارند. بدین سبب قطعات موسیقی فیلم های غیر ایرانی با رنگ بندی و ارکستراسیون مخصوص خودشان نوشته شده است. دراین زمینه من و آقای امین سالمی و آقای محمدرضا آقایی در تنظیمات سعی کردیم تا سازهای ایرانی را به این ترکیب قطعات اضافه نماییم. ضمن این که با حضور این سازها گاهی با چالش تداخل صداها و یا محدودیت وسعت صدادهی سازها مواجه می شدیم ولی توانستیم در این ۱۴ قطعه غیر ایرانی نتیجه قابل قبولی را به دست بیاوریم.

ویسانلو در آخر صحبت های خود درباره ی شرایط این روزهای اجرای آثار موسیقایی توضیح داد: بازار موسیقی همیشه در دست جامعه موزیسین های پاپ و بیشتر خواننده های پاپ بوده است. ما اینروزها با خلا بسیار واضحی مواجه هستیم اما من و همکارانی که آقای سالمی به ارکستر دعوت کرده اند، تلاشمان ایجاد آگاهی خاص در جامعه شنونده موسیقی است؛ موضوع بسیار مهمی که از علاقه مندان موسیقی دعوت می کنم با پشتیبانی از این نوع اجراها در ادامه مسیر تولید محتوای موسیقی دارای بار هنری بالاتر ما را یاری کنند.
ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی با اجرای هفده قطعه از موسیقی فیلم های برگزیده و مطرح سینمای جهان ۳۱ خرداد در برج میلاد تهران به صحنه خواهد رفت.
در این اجرا ۳ قطعه ایرانی و ۱۴ قطعه از سینمای جهان انتخاب شده اند. برخی از این قطعات نیز در طول سالهای اخیر با ارکسترهای مختلفی اجرا شده اند. البته خاصیت مهم این اجرا مجموعه ای از بهترین موسیقی های دنیا است که در یک شب اجرا می شود. این در حالیست که قطعات موسیقی فیلم های غیرایرانی علاوه بر این که با سازهای غیرایرانی ضبط شده در اجراها با همان گروه سازها هم اجرا می شود.
در تنظیم قطعات برای کنسرت پیشرو سازهای ایرانی چون تار، عود، سنتور، قانون، دف و تمبک نیز به ارکستراسیون اضافه شده اند. ضمن این که تنظیم و ارکستراسیون قطعات نیز توسط محمدرضا آقایی و فیروز ویسانلو و امین سالمی انجام شده است. در این اجرا ۳۸ نوازنده در ارکستر حضور دارند که بخش کلاسیک مشتمل بر ارکستر زهی و فلوت و پیانو، بخش پاپ شامل گیتار کلاسیک و اکوستیک، گیتار بیس، هارمونیکا، ساکسفون، درامز، کونکا و پرکاشن و گروه سازهای ایرانی شامل عود، تار، سنتور، قانون، تمبک و دف هستند.
«سینما پارادیزو»، «فتح بهشت»، «بازی تاج و تخت»، «پدرخوانده»، «لئون/حرفه ای»، «خوب، بد، زشت»، «ابوعلی سینا» و «کمال الملک» قسمتی از قطعات در نظرگرفته شده برای این کنسرت هستند.

1403/03/15
12:56:05
5.0 / 5
219
تگهای خبر: آثار , بازی , پیانو , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
موزیک خوان