آیین اختتامیه اولین جشنواره منطقه ای هوره در چوار
روایت صیانت از میراث موسیقایی زاگرس با طنین وحدت، هویت و مقاومت فرهنگی
به گزارش موزیک خوان، ایلام مراسم اختتامیه اولین جشنواره منطقه ای موسیقی بومی «هوره» با حضور هنرمندان، مسؤلان ارشد استانی و چهره های برجسته موسیقی مقامی کشور در چوار برگزار گردید.
در این مراسم که امروز یکشنبه ۱۱ خرداد در سالن شهید زارعی چوار برگزار شد، صحنه ای از تجلی هویت بومی، پاسداشت فرهنگ محلی و مقاومت در مقابل هژمونی فرهنگی جهانی بود؛ جایی که سخنرانان از «هوره» بعنوان صدای هزاران ساله مردم زاگرس، نماد عرفان و اعتراض، و ابزاری برای پیوند باردیگر با ریشه های فرهنگی یاد کردند.
سارا فلاحی: «هوره» زبانی جهانی برای فریاد هویت ماست
سارا فلاحی، نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در این مراسم اظهار داشت: از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تقدیر می کنیم؛ چونکه اصولاً، از هویت ما دفاع کرده اند. موسیقی، بخصوص موسیقی محلی، زبان جهانی ای است که در عصر جهانی شدن، می تواند هویت ما را فریاد بزند.
وی ادامه داد: جایی که کلمات شکست می خورند، این نغمه ها هستند که می توانند درک متقابل بین انسان ها ایجاد کنند. در عصر دیجیتال، با استفاده از پلت فرم های پخش آنلاین و رسانه های اجتماعی، موسیقی محلی می تواند به مردم فرصت خلق، کشف و اشتراک گذاری بدهد.
فلاحی ضمن اشاره به قدمت «هوره» اظهار داشت: هورِه که به معنای نغمه نیکوست، در ژرفای تاریخ ایران ریشه دارد و برخی روایتها آنرا به دوران زرتشتی و نیایش های آتشکده ها بازمی گردانند. این یک موسیقی معمولی نیست؛ موسیقی ای است بی ساز، اما سرشار از نقد، عشق، سوز، معرفت و عرفان.
وی تاکید کرد: درخواست می کنم دبیرخانه دائمی جشنواره هوره در چوار مستقر شود، چونکه این منطقه از خاستگاه های اصلی این سبک موسیقی است. هوره باید در سطح ملی و حتی بین المللی معرفی شود، و چه فرصتی بهتر از سفر ریاست جمهوری به ایلام برای معرفی موسیقی سنتی مان در بالاترین سطح سیاسی کشور؟
فرهنگ محلی، سپر دفاعی ما در مقابل هژمونی جهانی است
تاج الدین صالحیان معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام هم در این مراسم با بیانی تاثیر گذار از اهمیت مقاومت فرهنگی اظهار داشت: در جهان امروز، با دو گرایش در حوزه فرهنگ مواجه ایم. یکی تلاش کشورهای قدرتمند برای ایجاد یک فرهنگ جهانی یکسان و تثبیت هژمونی فرهنگی از راه انقلاب ارتباطات و رسانه های گسترده، و دیگری، امکان شناسایی فرهنگ های بومی و محلی از راه همین ابزارها.
صالحیان اضافه کرد: اگر بتوانیم همبستگی فرهنگی خویش را حول محور موسیقی هایی چون هوره حفظ نماییم، می توانیم در مقابل این یکسان سازی فرهنگی مقاومت نماییم. هوره صرفا یک آوا نیست، بلکه صدای احساسات و رنج های تاریخی ماست. صدایی است که از قبل از تولد تا بعد از مرگ با انسان همراه است؛ از مراسم شادی تا عزاداری.
وی هوره را سرچشمه معنا دانست و اظهار داشت: بیان احساس، عاطفه و عشق از راه هوره، یعنی معنا بخشیدن به زندگی جمعی ما. هویت سازی بدون این میراث معنوی، ناقص است. امروز باید بیشتر از همیشه پاسدار این صدا باشیم.
«هوره»، نقطه تلاقی شعر و موسیقی فکور در زاگرس است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام هم در این آئین اظهار داشت: درود می فرستم به همه هنرمندان، محققان، مسؤلان و میهمانان ارجمند که با حضور خود در این جشنواره، رویدادی ماندگار را رقم زدند. خوشحالیم که در این ایستگاه انتهایی اولین جشنواره منطقه ای هوره، شاهد همراهی صمیمی مردم و نخبگان بودیم.
هلشی با تاکید بر مشارکت علمی و پژوهشی جشنواره اظهار داشت: نقطه قوت جشنواره این بود که صرفا به اجرای موسیقی اکتفا نشد، بلکه به آن رنگ پژوهش، مستندسازی و پژوهش داده شد. بیشتر از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد، که این نشان از استقبال بالای هنرمندان دارد.
وی افزود: هورِه، یکی از اصیل ترین میراث های موسیقایی غرب کشور است. برآمده از دل مردم و محل تلاقی مبارک شعر و موسیقی. سیاست ما در اداره کل، توزیع عادلانه امکانات فرهنگی متناسب با ظرفیت شهرستان هاست. اختصاص این جشنواره به چوار، نشان دهنده توانمندی این منطقه در حفظ و احیای میراث معنوی است.
مدیرکل ارشاد ایلام در انتها از نهادهای پشتیبان قدردانی نمود و اظهار داشت: از پالایش گاز ایلام، پتروشیمی، شرکت نفت و گاز غرب، فرمانداری چوار، صداوسیما، اداره کل میراث فرهنگی، کانون پرورش فکری، کتابخانه های عمومی و بسیاری دیگر از نهادها که در برگزاری این جشنواره ما را یاری کردند، قدردانی می کنم.
در انتها این آئین ماندگار از ۴۰ نفر از شرکت کنندگان و تعداد ۱۰نفر از پیشکسوتان این عرصه تقدیر به عمل آمد.
پایان، اما آغاز راهی تازه
برگزاری اولین جشنواره منطقه ای «هورِه» در چوار، نقطه عطفی در احیای یک میراث موسیقایی و فرهنگی بود. میراثی که به قول مسؤلان و هنرمندان، تنها یک نغمه نیست، بلکه سندی زنده از هویت، رنج، عشق، مقاومت و همبستگی مردمان زاگرس است.
پیشنهاداتی چون تأسیس دبیرخانه دائمی، گسترش جشنواره به دیگر شهرستان ها، و بهره برداری از ظرفیت سفرهای ملی برای معرفی موسیقی محلی، نویدبخش آینده ای روشن تر برای پاسداری از این گنجینه معنوی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب