نگاهی به نصب ۲۲ سردیس در خانه هنرمندان
چرا سردیس عباس كیارستمی بدون عینك ساخته شد؟
ساخت مجسمه و سردیس های باكیفیت از مشاهیر و قهرمانان ملی می تواند راهی فرهنگی برای معرفی بزرگان یك كشور به نسل های آینده تلقی شود؛ فرصتی كه اگر درست از آن استفاده نشود، به همان اندازه مخرب است و اثر عكس خواهد گذاشت.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، مدت ها است که از محوطه خانه هنرمندان ایران بعنوان باغ مجسمه یاد می شود و به واسطه آن تعدادی مجسمه هم در فضای بیرونی این بنا نصب شده است.
در ایام اخیر برخی مسئولان شهرداری در خانه هنرمندان حاضر شدند تا از ۲۲ سردیس جدید در جریان دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر معاصر رونمایی کنند؛ سردیس هایی که برگرفته از چهره های بزرگانی چون عباس کیارستمی، علی حاتمی، علی نصیریان، داوود رشیدی، پرویزفنی زاده، محمدعلی کشاورز و جمیله شیخی، پرویز تناولی و مجید انتظامی بود.
اما نصب این مجسمه ها از همان بدو امر با انتقادهایی مواجه گردید که شباهت نداشتن به چهره هنرمند مورد نظر، نمونه ای از آنها بود.
بعنوان مثال در این سردیس ها، مجسمه عباس کیارستمی بدون عینک ساخته شده است؛ عینکی که یکی از بارزه های اصلی شخصیت این هنرمند فقید بود. یا برای مثال سردیس های مرحوم پرویز فنی زاده و علی نصیریان هم شباهتی را که باید، به این کاراکترها ندارند.
این در شرایطی است که چندی قبل هادی مظفری ـ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ـ تاکید کرده بود که «طراحی نامناسب و اجرای غلط توسط افراد فاقد صلاحیت ساخت مجسمه های شهری، نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت. طبق این امر، ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمه ها صورت بگیرد.»
سردیس منسوب به پرویز فنی زاده
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب