موزیک خوان Music Reader
سیدمجتبی موسوی:

ساخت مجدد شیرهای میدان حر بهترین چاره بود

ساخت مجدد شیرهای میدان حر بهترین چاره بود

به گزارش موزیک خوان سیدمجتبی موسوی که پیش تر مسئولیت معاونت فرهنگی و هنرهای شهری را برعهده داشته است، در واکنش به تخریب و جایگزینی شیرهای میدان حر نکاتی را در صفحه رسمی خود در اینستاگرام عنوان کرده است.


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، موسوی نوشته است: « چند روزی به دلیل مشغله های زیاد شخصی از وقایع دور بودم تا دیشب که دکتر اعطا سخنگوی محترم شورای شهر و سپس چند نفر دیگر تماس گرفتند و در مورد ارزش شیرهای میدان حر سوال کردند. بی آن که از مبحث پیش آمده آگاه باشم، پاسخ دادم که مجسمه های اصلی خیلی سال پیش از بین رفته و این ها را اوایل دهه هشتاد داماد استاد ارژنگ بزرگ از روی تصاویر شیرهای اصلی به سفارش سازمان زیباسازی ساخته و نصب کرده است. با این توضیح آقای اعطا پرسیدند آیا شما از مرمت مجسمه شیرها خبر داری و آیا شیوه کار را تایید می کنی یا خیر؟ تازه متوجه اصل مبحث شدم و چون بی اطلاع بودم فرصتی خواستم تا بررسی کنم و سپس پاسخ دهم.
بلافاصله با همکاران سابقم در مدیریت آثار حجمی تماس گرفتم و جریان را جویا شدم. به من یادآوری کردند که همان موقع که در مسئولیت (معاونت فرهنگی وهنرهای شهری) بودم مرمت مجسمه ها را در برنامه گذاشته بودم. پس از تغییر سمت، مبحث متوقف ماند تا هم اکنون که به جریان انداخته اند. در مورد روش کار و مرمت کار سوال کردم و پاسخ های لازم را دریافت کردم، سپس به اطلاع دوستانی که پیگیر بودند رساندم.
مبحث این است که مجسمه «مبارزه گرشاسب و اژدها» با مجموعه چهارشیر اطرافش در سال ۱۳۳۹ توسط استاد غلامرضا رحیم زاده ارژنگ در میدان باغشاه سابق و میدان حر فعلی نصب می شود.
گویا اوایل انقلاب در طرح توسعه و اصلاح فیزیکی میدان شیرها برداشته شده و ازبین می روند.
اوایل دهه هشتاد شهرداری تصمیم می گیرد شیرها را به میدان اضافه کند. به سراغ استاد حسین ارژنگ، شاگرد و داماد ارژنگ بزرگ می روند و او کادر زمان ساخت مجسمه دستیار استاد بوده است، بر مبنای تصاویر، شیرها را می سازد و نصب می کند.
شیرهای جدید از جنس فایبرگلاس بوده و داخلشان با بتن پر شده است. احیانا عدم تناسب دو ماده متفاوت، در طول رمان براثر تنش های دمایی، باعث تخریب مجسمه ها می شود. تخریب وآسیب دیدگی به حدی است که قابل ترمیم نیست و می بایست بازتولید شوند.
بهترین روش، قالبگیری و تولید مجدد است کادر دستور کار تیم مرمت قرار گرفته است. گروه مرمت کار را می شناسم، سرپرستی آنها را ابراهیم (امین اسکندری) مجسمه ساز که این سال ها در کار مرمت هم خبره شده به عهده دارد.
خیالم از بابت صحت فرایند کارشناسی آسوده است و به نتیجه کار هم اعتماد دارم.
پ. ن: ۱-ای کاش هر دلسوزی که می خواهد به مسئولیت اجتماعی خودش عمل کند، ابتدا تحقیق کند و سپس به انتشار خبر دست بزند. متاسفانه تب پیش دستی در انعکاس این گونه اخبار دامن برخی مسئولین را هم گرفته است.
پ. ن۲: گویا برخی دوستان اطلاع ندارند که من در مسئولیت سابق نیستم. جهت استحضارشان، حدود یک سال و چهارماه است مسئولیت معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران را تحویل داده و در این زمان هیچ گونه مداخله مستقیم یا غیرمستقیم در کار نداشته ام. باآنکه از مسئولیت اجتماعی و دغدغه های هنری به سوالات دوستان خبرنگار پاسخ داده و در صورتیکه مورد مشورت قرار گرفته ام با کمال میل نظر داده ام و همچنان آرزوی پیشرفت هنر مجسمه سازی و هنرمندان عزیز کشورم را دارم و در این حوزه هر خدمتی بتوانم بی دریغ انجام خواهم داد تا که قبول افتد و چه در نظر آید.»



1400/03/07
23:46:47
5.0 / 5
676
تگهای خبر: آثار , شهرداری , فرهنگ , مجسمه سازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
موزیک خوان