موزیک خوان Music Reader
گفتگوی مهر با سید حسین سیدزاده-۲؛

معمای هنر كارت و هزارتوی حمایت

معمای هنر كارت و هزارتوی حمایت

به گزارش موزیک خوان مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن اشاره به برخی مشکلات و موانع پیش روی خبرنگاران برای عضویت در این مجموعه، به بعضی از انتقادات پیرامون فعالیتهای مدیریتی اش پاسخ داد.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: مبحث حمایت های دولتی از اصحاب فرهنگ و هنر به مثابه قرار گرفتن یک کشتی در یک اقیانوس متلاطم و مواج است که هر لحظه باید منتظر اتفاقات پیشبینی نشده و غیرمترقبه ای باشیم و اگر خدای نکرده جانب احتیاط را رعایت نکنیم، اساسا وارد چالش ها و بحران هایی می شویم که برون رفت از آن، چه در چارچوب مدیر و چه در چارچوب هنرمند دردسرهای زیادی را به همراه خواهد داشت.
در این چارچوب صندوق اعتباری هنر حکایت همان حرکت کشتی در اقیانوس متلاطم را دارد که سکاندار یا سکاندارانش روزهای پرچالش و پرحاشیه ای را می گذرانند. شرایطی سخت آن هم در ایام پایانی دولت و «ضیافت کرونا» که دریا طوفانی تر و مواج تر از قبل هم شده است. با اینکه سید حسین سیدزاده مدیر این مجموعه خوب می داند این کشتی با عنایت به شرایط اقتصادی این سال ها و اساساً حالا حالاها رنگ آرامش را به خود نمی بیند، ازاین رو باید هر روز منتظر اتفاقات غیرقابل پیشبینی باشد.
عملکرد دولت در عرصه فرهنگ و هنر به هزار و یک دلیل که روایت آن بماند برای مجالی دیگر، فضا را به سمت و سویی هدایت کرده که مطالبه گری به حق هنرمندان، اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه به اوج خود رسیده، این به اوج رسیدن هم در شرایطی است که علاوه بر صندوق اعتباری هنری خیلی از مجموعه های دولتی هم باید به کمک جریانی بشتابند که کمک و پشتیبانی از آن امری ضروری می باشد. باآنکه با عنایت به روزهای آخر عمر دولت، امید به انجام چنین حمایت هایی کمی خوش بینانه است.
سید حسین سیدزاده در بخش اول گفتگوی مشروح خود با خبرگزاری مهر ضمن عرضه گزارشی از روند فعالیتهای صندوق در چند سال گذشته به روایت برخی بحران ها و حاشیه های دردسرساز پرداخت و از آن بعنوان یکی از سخت ترین و البته شیرین ترین دوران کاری خود یاد کرد.
او که سابقه حضور در مرکز ارتباطات ریاست جمهوری را هم داشته در بخش دوم گفتگوی خود ضمن اشاره به نحوه عرضه خدمات صندوق به خبرنگاران و هنرمندان و انتقادهای موجود در این حوزه به مبحث مهم و حاشیه ساز اعطای تسهیلات در حوزه های موسیقی، سینما و تئاتر پرداخت و به پرسش های موجود در این حوزه پاسخ داد.

آنچه می خوانید بخش پایانی گفتگوی خبرگزاری مهر با سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر است.
* یکی از مهم ترین چالش هایی که بنظر می رسد در صندوق اعتباری هنر توجه کمتری به آن شده بحث تشخیص هویت شغلی اعضاست که متاسفانه در همه عرصه ها، از هنرمندان گرفته تا اهالی فرهنگ و رسانه به شکل محسوس و البته نامشخصی روند رو به افزایشی به خود گرفته است. بدین معنا که بنظر می رسد هستند افرادی که آنچنان که باید و شاید در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای فعالیت موثر و هویت درستی ندارند اما بنا به مدارک عرضه شده، بعنوان ذی نفع، از خدمات صندوق اعتباری هنر بهره مند می شود، چارچوبی که متاسفانه باعث بروز شرایطی شده که افراد دارای صلاحیت عضویت در صندوق، پشت درهای بسته مانده اند و به سبب همین فضای نامنظم ترجیح می دهند برای حفظ شأن و منزلت جایگاه حقیقی و حقوقی شان، وارد این مقولات حمایتی نشوند. صندوق اعتباری برنامه ای برای بهبود این اوضاع ندارد؟
ما در صندوق اعتباری هنری با نمایندگان صنوف قراری گذاشتیم در خصوص این که مجموعه صندوق تشخیص نمی دهد که چه کسی هنرمند هست و چه کسی نیست و این صنوف مختلفند که می توانند مرجع درستی برای این مورد باشند. این در حالیست که ما در صندوق نه شأن رسیدگی به این فرایند را داریم و نه ابزار لازمش را. البته در بعضی حوزه ها مانند سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی این مورد خیلی متمرکز است، اما در حوزه مطبوعات ماجرا به این شکل نیست.
به همین منظور ما به سبب این عدم تمرکز، مسئولیت نحوه معرفی ذی نفعان را به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد سپردیم که آنها تشخیص دهند چه کسی خبرنگار هست و چه کسی نیست. منتها گاهی اوقات در استان ها بخصوص خارج از تهران این تمرکز از بین می رود. به صورتی که ما بارها شاهد بودیم یک اداره کل ارشاد استان یک دفعه ۱۰ خبرنگار معرفی می کند که صندوق نمی داند اینها واقعاً خبرنگار هستند یا نه؟ البته که بنده ناگزیرم در این شرایط طبق آئین نامه و قانون پذیرای ثبت این اسامی در صندوق اعتباری هنر باشم.
بنده برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده پیرامون این موضوع، ابزارهایی را ایجاد کردم که بتوانیم روی این مورد تمرکز بیشتری داشته باشیم. بر این اساس با اعطای مسئولیت به نهادها و مجموعه های مرتبط فضای کار را به سمتی بردیم که در صورت احراز تخلف درباره اسامی ارسال شده به صندوق، خدمات صندوق هم به آن مجموعه متوقف می شود. این کار در حوزه های سینما، تئاتر و موسیقی به شدت پیگیری شده و ما در این عرصه سخت گیری های زیادی داریم که خدایی نکرده نکته خارج از قانونی مشاهده نشود.
* در این روایتی که شما به آن اشاره داشتید، اوضاع ساماندهی شده مطلوبی در حوزه رسانه و خبرنگاران وجود ندارد و خیلی از همکاران بنده در این حوزه با چالش های بسیار پیچیده حتی برای عضویت در صندوق مواجه هستند.
من این نکته شما را می پذیرم که فرآیند عضویت خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر نسبت به سایر صنوف هنری و فرهنگی از پیچیدگی های بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل در همین مدت نهایت تلاش خویش را انجام داده ایم که بتوانیم با برنامه ریزی بهتر و دقیق تری این مشکل را برطرف نماییم.
اما نکته دیگری که در پاسخ به پرسش شما می توانم اشاره کنم متکی بر تعداد اعضای صندوق است. در این راستا در صندوق مبنا را بر این رویکرد گذاشتم که ما در کشورمان جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار هنرمند داریم. چونکه معتقدم صنوف فرهنگی و هنری مثل مزرعه بلال نیست که هر سال بار بدهد و تعداد اعضا نمی تواند رشد جمعیتی داشته باشد. در حوزه خبرنگاران هم همین شرایط حکمفرماست، یعنی هر سال که ۵ هزار نفر به تعداد خبرنگاران اضافه نمی شود؛ کما این که متاسفانه کم می شود اما اضافه نمی گردد.
معتقدم صنوف فرهنگی و هنری مثل مزرعه بلال نیست که هر سال بار بدهد و تعداد اعضا نمی تواند رشد جمعیتی داشته باشد. در حوزه خبرنگاران هم همین شرایط حکمفرماست، یعنی هر سال که ۵ هزار نفر به تعداد خبرنگاران اضافه نمی شود؛ کما این که متاسفانه کم می شود اما اضافه نمی گردد الان سامانه ای در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که در آن اسامی خبرنگاران رسمی و فعال رسانه ها در قالبی منسجم با ذکر عنوان خبرگزاری یا رسانه ای که خبرنگار در آن فعالیت می کند، ثبت شده است. ازاین رو وقتی خبرنگاری از مزایای بیمه ای یک خبرگزاری بهره مند می شود، این وظیفه ما نیست که آن خبرنگار محترم را بیمه نماییم. حتی در اوقاتی این شرایط وجود داشت که خبرنگار فعال یک رسانه که می بایست از مزایای بیمه آن مجموعه استفاده می کرد، برای بیمه تأمین اجتماعی به ما رجوع می کرد. یعنی آن رسانه برای زیر پوشش بیمه قرار دادن این عزیزان از بار مسئولیت شانه خالی می کرد و ماجرای بیمه را به ما ارجاع می داد، در حالیکه چنین رویکری از جهات بسیاری خطرناک می باشد. چونکه اولاً بار تعهد صندوق را سنگین تر می کرد که این فرایند در تراز بودجه ما ناهمگونی دارد، دوما این که اساساً بیمه خبرنگاری در ردیف بیمه مشاغل دشوار می باشد که بیمه ما اصلاً چنین نیست و این واقعاً به ضرر خبرنگاران است.
البته که این را هم می دانم، خیلی از رسانه ها هزینه کارفرمایی بیمه خبرنگاران را در ردیف مشاغل سخت قرار نداده اند که این خود هم دربرگیرنده بحث های مختلفی است، اما به هر حال ما برای همین خبرنگاران عزیز در صورت عضویت در صندوق هم تسهیلات دیگری قائل هستیم که بحث اعطای وام و هنر کارت و دیگر موارد در ردیف آن قرار دارد. اما اگر خبرنگاری از رسانه ای اخراج شد یا کناره گیری کرد، آن موقع این امکان وجود دارد که زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر قرار گیرد. در همین راستا ما تقریباً به سیستم آنلاینی رسیدیم که طی آن اگر اسم خبرنگاری در این سامانه وجود داشته باشد ما موظف به بیمه آن خبرنگار هستیم.
من بازهم تاکید می کنم این زیر پوشش قرار گرفتن بیمه هم فقط برای خبرنگارانی است که نامشان در سامانه هست اما در رسانه ای مشغول به فعالیت نیستند. بنده این را می دانم که حوزه خبرنگاری حوزه بسیار پیچیده ای است و متاسفانه در یکی دوسال اخیر هم بیشتر شده اما بنده و همکارانم در صندوق اعتباری هنر نهایت تلاش خویش را انجام داده ایم که این عدم تمرکز کافی را به هر ترتیبی که شده کاهش دهیم.

* یکی دیگر از انتقاداتی که پیرامون فعالیتهای صندوق وارد شده، بحث نحوه حمایت صندوق از آن دسته هنرمندانی است که دارای درجه بندی هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، شرایطی که سبب شده برخی به این فرایند اعتراض کنند که چرا فلان هنرمند دارای درجه یک که چندین سال است فعالیت چندانی در عرصه فعالیتی خود ندارد، از بیشترین مزایای صندوق بهره مند است اما هنرمندانی که از درجات پایین تری در این رتبه برخوردار می باشند، با حمایت های مالی کمتری از جانب صندوق روبرو شده اند. گو این که چنین نگاهی نشات گرفته از یک رویکرد تبعیض آمیز است که شاید در نگاه اول به وظایف قانونی صندوق ارتباطی نداشته باشد، اما به هر حال نیازمند یک پاسخ منطقی به منتقدان چنین فرآیندی است.
در حوزه اعطای درجات هنری شورایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که مباحث در ارتباط با درجه بندی هنرمندان در آن شورا انجام می پذیرد و صندوق اعتباری هنر نقشی در تعیین این درجه بندی ها ندارد، ازاین رو بنده نمی توانم درباره کیفیت نحوه انتخاب و اعطای این مدارک هنری اظهار نظر کنم، البته این توضیح را هم بدهم، طی ماه های گذشته جناب آقای دکتر صدری بعنوان نماینده وزیر در شورای ارزشیابی حضور پیدا کرده و من بعنوان مدیر صندوق ارتباط خوبی با ایشان دارم که در جهت آن درخواست کردم نسبت به بررسی دوباره برخی مدارک و تجدید نظر درباره آنها فعالیتهایی صورت گیرد تا خدایی نکرده حق هنرمندی در این عرصه اجحاف نشود. کما این که در همین راستا بودند هنرمندانی که امتیازات لازم برای دریافت مدرک درجه یک هنری را نداشتند و بر مبنای تصمیم گیری های جدید این مدرک ها صادر نشد. البته بسیاری از استادان هنرمند هم شایستگی و امتیازات لازم را برای دریافت مدرک درجه یک هنری داشتند و دارند که هنوز این مدارک را دریافت نکرده اند.
اساساً بنده بعنوان یک مسئول با اعطای مدرک درجه یک و دو و سه به هنرمندان مخالفم، ولی به این رویکرد هم که با سلسله بندی و رنکینگ اعتقادی نداشته باشیم، مخالفم اساساً بنده بعنوان یک مسئول با اعطای مدرک درجه یک و دو و سه به هنرمندان مخالفم، ولی به این رویکرد هم که با سلسله بندی و رنکینگ اعتقادی نداشته باشیم، مخالفم. به هر حال مدرک درجه یک هنری یعنی این که یک هنرمند عزیز ۳۵ سال به صورت مستمر در یک رشته هنری فعالیت داشته است. یعنی کسی که اغلب بزرگان آن رشته هنری به هنرمند عزیز و محترم اعتقاد دارند و او را حائز دریافت این رتبه می دانند. اینها واقعاً نکته های مهمی است که اگر آنرا از کار بیندازیم با چالش های جدی مواجه می شویم. صد البته که در همین چارچوب اشتباهاتی وجود دارد که در همه حوزه های مختلف هم دیده می شود. اما یقین داریم بخش زیادی از هنرمندان مدرک درجه یک هنری دریافت کرده اند، حائز دریافت بهترین رتبه ها هستند.
من بر این باورم تکریم این عزیزان، بدون هیچ اغراق تکریم همه جامعه هنری است، یعنی وقتی به این عزیزان احترام بگذاریم گویی به همه فعالان رشته های مختلف هنری احترام گذاشته ایم. به همین جهت بنده هنرمندان دارنده مدرک درجه یک هنری را عامدانه مورد تکریم قرار می دهم چون این عزیزان نمادهای فرهنگ وهنر ایران عزیزمان هستند که گرامیداشت آنها به سهم خود نکوداشتی برای همه هنرمندان است.
در رابطه با دارندگان مدارک درجه دو، سه، چهار و پنج هنری هم باید بگویم برنامه ای از جانب صندوق اعتباری هنر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه شده است. در همین چارچوب و طبق آخرین آماری که در این حوزه احصا شده رقمی بالغ بر ۳ هزار نفر دارای مدارک درجه دو تا پنج هنری هستند که برای حمایت بیشتر از این عزیزان در طرح عرضه شده، اعتبارات و منابعی نیازاست که امیدوارم بزودی مشکلات آن حل شود و ما کارهای مفید تر و موثر تری را برای این هنرمندان ارزشمند هم انجام دهیم.
* آقای سیدزاده با توجه به این که بعنوان مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ناظر مستقیم بر فعالیتهای صندوق در شهرستان ها نیستید، فکر می کنید در این چند مدت عملکرد مثبتی در حوزه شهرستان ها داشته اید؟ کما این که در این حوزه خودم بارها شاهد بوده ام که برخی از مدیران کل ارشاد استان ها پیرامون نحوه فعالیتهای حضرتعالی در صندوق با اختلاف نظرهایی رو به رو بوده اند که دودش به چشم هنرمندان رفت.
ببینید ما در شهرستان ها دو کار را انجام دادیم، اول این که با تقسیم بندی که میان همکاران صندوق صورت گرفت، دائم درحال سفر بودیم که بر همین مبنا حدود ۲۲ سفر انجام گرفت. این سفرها هم جنبه تشریفاتی و اداری نداشت و ما به سبب این که مایل بودیم ارتباط دوستانه تر و صمیمانه تری را با هنرمندان استانهای مختلف برقرار نماییم، با آنها در اماکن فرهنگی کتابفروشی، گالری، کافه، کتابخانه، پارک و اماکن این چنین قرار ملاقات می گذاشتیم، این مورد هم اصرار من بود چون مایل بودم در یک هویت مستقل تر با مشکلات بیشتری از هنرمندان در رویارویی با دولت آشنا شوم. طی این مدت هم متوجه شدم بعضی از این هنرمندان وقتی برای رسیدگی به مشکلات در رابطه با صندوق اعتباری هنر به بعضی از ادارات ارشاد استان ها رجوع می کنند پاسخ های متفاوتی را دریافت می کنند که این روند طبیعتاً آنها را سردرگم می کرد. به همین دلیل در جهت این سفرها بیشتر از ۳۰ «همرسان» در استانهای مختلف تعریف کردیم که به صورت مستمر با ما در ارتباطند و حتی خودشان به ما هنرمندانی که دارای مشکل هستند را معرفی می کنند، حتی در مواردی اتفاق افتاده که همین هم رسان ها به ما اعلام نموده اند که از یک هنرمند حمایت نکنید چون صلاحیت حمایت را دارند.
خوشبختانه چنین نگاهی مقداری فشار کار ما را کمتر کرد اما در این مورد هم تردیدی نیست که ما موظف به همکاری با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با در نظر گرفتن همه اختلاف نظرها هستیم تا بتوانیم از طیف بیشتر هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه حمایت نماییم.

* مبحث مهم اعطای تسهیلات همواره یکی از بحث برانگیزترین و شاید جنجالی ترین موضوعات و وظایف صندوق اعتباری هنر بوده که در ماه های اخیر یک سری مباحث و نقطه نظراتی هم از جانب منتقدان و کارشناسان و البته ذی نفعان پیرامون آن مطرح شده، بد نیست از اقدامات و تغییر و تحولاتی که در این عرصه صورت گرفته گزارشی را ارائه نمایید که من به واسطه آن وارد بعضی از حاشیه ها شوم.
یکی از مهم ترین کارهایی که ما از آغاز فعالیت دور تازه مدیریت صندوق اعتباری هنر انجام دادیم، پرداخت تسهیلات به حوزه های تخصصی بود. پس از اجرای چنین نگاهی همه تسهیلات عرضه شده به فعالان عرصه فرهنگ و هنر در تمام مجموعه های وزارت ارشاد به صندوق اعتباری هنر تفویض شد و ماجرا به سمتی رفت که ما در بعضی از حوزه ها همچون سینما و تسهیلات در ارتباط با بنیاد فارابی که به صندوق واگذار شده، حتی سه برابر بیشتر از قبل تسهیلات پرداخت کردیم. در حوزه موسیقی ما برای تولید اثر تسهیلات دادیم و با اینکه این فرایند در حوزه تجسمی کمتر بود اما در حوزه هایی چون نشر هم ماجرا به سمتی رفت که تسهیلات خوبی به فعالان حوزه نشر داده شد.
آنچه حالا در حوزه اعطای تسهیلات رخ داده، به شکلی بوده که ما به زیرمجموعه های وزارت ارشاد اعلام کردیم چون افراد شما، در حوزه تسهیلات و موارد در ارتباط با آن حرفه ای نیستند، این مورد را به صندوق واگذار کنید چونکه در آن زمان بانک هایی که سرمایه مجموعه ها را با عقد تفاهمنامه های مشترک دریافت می کردند، هم وام کم پرداخت کرده و هم وام گیرندگان را گرفتار مشکل می کردند.
آنچه حالا در حوزه اعطای تسهیلات رخ داده، به شکلی بوده که ما به زیرمجموعه های وزارت ارشاد اعلام کردیم چون افراد شما، در حوزه تسهیلات و موارد در ارتباط با آن حرفه ای نیستند، این مورد را به صندوق واگذار کنید چونکه در آن زمان بانک هایی که سرمایه مجموعه ها را با عقد تفاهمنامه های مشترک دریافت می کردند، هم وام کم پرداخت کرده و هم وام گیرندگان را گرفتار مشکل می کردند مثلا در همین «خانه کتاب» حدود پنج سال پیش بود که متوجه شدم این مجموعه برای اعطای وام به کتابفروشی ها با یکی از بانک ها تفاهمنامه مشترکی را امضا کرده که بر مبنای آن برای پرداخت تسهیلات اقدام می کند، من از آنها پرسیدم: «فرآیند این فعالیت مشترک چگونه بود؟». دوستان گفتند: «ما ۱۰ میلیارد تومان و بانک مورد نظر هم ۱۰ میلیارد گذاشته که این پرداخت ها صورت گیرد.». من هم از آنها پرسیدم: «تا حالا چقدر وام دادید؟» گفتند: «سه میلیارد تومان!». من گفتم: «چه مدت است که این ۱۰ میلیارد تومان را در بانک گذاشتید؟». دوستان گفتند: «یک سال و نیم». می دانید این فرایند یعنی چه؟ یعنی این که بانک نه تنها ۱۰ میلیارد خویش را نیاورده که هیچ، بلکه مابقی مبلغ سپرده خانه کتاب در نزد بانک هم مصرف نکرده و پول در بانک باقی مانده است. اینها به نظرم نشات گرفته از عدم آشنایی کافی با مقولات این چنینی است که نام «تفاهم نامه» دارد اما واقعاً دربرگیرنده هیچ حمایتی هم نیست. اتفاقاً بر همین مبنا بود که بنده با هدایت آقای دکتر صالحی فضا را به سمتی بردیم تا نظام جدیدی در دسترسی عمومی به کمک ها و تسهیلات مستقر شود.
بر همین اساس بود که تلاش کردم با هدایت پول به صندوق شرایطی را فراهم کنم که تمامی این تسهیلات از راه صندوق صورت پذیرد. شرایطی که منجر به پرداخت تسهیلات بیشتری از جانب مجموعه تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. ما حتی در حوزه سینما هم با «پرده های سینمایی» چنین کاری کردیم و بر مبنای مهلت تعیین شده وام هایی پرداخت گردید. در کنار آن هم به «سالن های سینما» برای پشتیبانی از کرونا تسهیلاتی پرداخت گردید. منتها اینجا یک صورت گرفت. این که بنده با عرضه «فهرست دوم» مواجه شدم و همان جا مخالفتم را اعلام کردم چونکه معتقد بودم دوستان می توانستند تعداد پرده های سینمایی را در یک لیست تنظیم و بعد این لیست را به صندوق عرضه کنند. چون امکان ندارد شما بگویید هم اکنون ما بعنوان مثال ۲۸ پرده سینما داریم اما پس از مدتی بگویید به این رقم تعداد دیگری افزوده است. اتفاقات ناگوار مالی در چنین حوزه هایی پس از متمم ها و کلید واژه هایی از این دست رخ می دهد. پس عادت نکنیم که همه فرآیندهای این چنینی را میتوان طولانی تر کرد.
در حوزه پرداخت خسارت به فعالان حوزه سینما هنوز به پرداخت خسارت فیلمها نرسیدیم، اما به سینما دارها فرایند اعطای تسهیلات وجود دارد. البته در حوزه وثیقه برای دریافت وام سینمادارها، نکاتی در رسانه ها مطرح شده بود که باید توضیح بدهم، برخی سینماداران نمی توانستند بابت وام وثیقه ملکی بگذارند و ما هم این مورد را قبول نمی کردیم. ما به دوستان گفتیم اگر متقاضی دریافت تسهیلات به میزان ۳۰۰ میلیون تومان هستید عرضه وثیقه ملکی به بانک عامل الزامی است.
یک نکته ای را هم بگویم که همه دوستان در این عرصه با عرضه وثیقه ملکی تسهیلات خویش را دریافت نمودند. اتفاقاً در این چارچوب انجمن سینما داران، ساختمان انجمن را در رهن بانک گذاشتند شرایطی که معتقدم باید چنین فرآیندی برای بازگشت پول وجود داشته باشد، و گرنه تجربه ثابت کرده که در موارد زیادی این پول ها به محل اصلی خود بازگردانده نشده است.

* یکی دیگر از نکاتی که طی ماه های گذشته باعث ایجاد مباحث و انتقاداتی نسبت به عملکرد صندوق شد، بحث اعطای تسهیلات به تماشاخانه های خصوصی در ایام کرونایی بود، که گویا بر مبنای آنچه در مصاحبه ها و گفتگوهای رسانه ای بعضی از مدیران این تماشاخانه انتشار یافته، تسهیلات آن چنانی به تماشاخانه ها نرسیده و ماجرا را به سمتی برده که این مدیران اذعان می کنند چنین تسهیلات به هیچ وجه دربرگیرنده شرایط مناسب و حمایت گرانه ای در ایام کرونایی نیست. کما این که در همین زمینه هم شنیده شد که جنابعالی اختلافاتی با مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد داشتید؟ ماجرا چه بود و الان در چه وضعیتی قرار دارد؟
اول این که بنده با مدیرکل هنرهای نمایشی به هیج وجه اختلافی نداریم و بنده همواره با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار نزدیک و دوست هستیم که بهره آن اول از همه به سمت هنرمندان می رود. دوم این که ما پس از اطلاع رسانی ماجرای اعطای تسهیلات به تماشاخانه های خصوصی در ایام کرونایی، اعلام کردیم که صندوق کارآفرینی امید مدارکی را برای اعطای تسهیلات می خواهد و هر فردی که این نامه و اعلام را از صندوق اعتباری هنر دریافت کرد دو ماه فرصت دارد که نسبت به دریافت وام اقدامات لازم را انجام دهد و طبیعتاً اگر برای گرفتن وام اقدامی نکند، این نامه هم باطل می شود.
بنده با مدیرکل هنرهای نمایشی به هیج وجه اختلافی نداریم و بنده همواره با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار نزدیک و دوست هستیم که بهره آن اول از همه به سمت هنرمندان می رود اگر این فرایند اتفاق نیفتد و دریافت کننده تسهیلات به بانک وام دهنده رجوع نکند، پول ما در آنجا بلوکه می شود. چونکه صندوق از بابت وامی که به مجموعه ای می دهد، از سهمیه و سقفی که برایش تعیین شده کم می کند، پس اگر رجوع ای صورت نپذیرد پول ما در بانک قفل می شود. در این راستا از چهل تماشاخانه تئاتر فقط چهار تماشاخانه برای دریافت تسهیلات، بعد از عرضه معرفی نامه ما اقدام نموده اند البته بعداً تعداد بیشتری رجوع کردند.
* شاید دلیل عدم مراجعت مدیران تماشاخانه های خصوصی همین شرایط سختی بوده که برای دریافت تسهیلات به آنها اعلام شده است؟
با احترام تمام به همه این دوستان که در سخت ترین شرایط کرونایی چراغ سالن های تئاتر را روشن نگه داشته اند و این واقعاً ستودنی است، فقط به یک نکته اشاره می کنم که ما در حوزه تسهیلات کارآفرینی به بیشتر از ۲۱۰ فیلم، بیشتر از ۸۰ سالن سینما، بیشتر از ۲۰۰ پرده سینما و نزدیک به ۴۰۰ کتابفروشی با شرایط قانونی تسهیلات پرداخت کردیم، اما واقعاً تماشاخانه ها نمی توانند مانند این صنوف مدارک لازم را برای دریافت تسهیلات تأمین کنند؟ بنده واقعاً تلاش خویش را انجام دادم تا میزان مدارک برای دریافت تسهیلات در حد قانونی و نه بیشتر باشد. پس لطفاً این را هم بپذیریم که دریافت تسهیلات به شکلی نیست که پولی داده شود و بعد هم مجموعه ای پیگیر آن نباشد.
بالاخره باید مدارکی دریافت شود، ما همه اینها را از روز اول به دوستان گفتیم و تاکید هم کردیم اگر از این آسان تر پیدا کردند بیایند و به ما بگویند. چون واقعاً در انجا تلاش کردم شرایط دریافت تسهیلات در آسان ترین شکل باشد. یک نکته را هم بگویم که خانه نمایش مهرگان، عمارت روبرو و مجموعه شهر آفتاب، همای سعادت در تهران، از میان ۱۵ تماشاخانه خصوصی کشور تسهیلات دریافت کرده و برخی هم انصراف داده اند.

* آقای سیدزاده ماجرای سامانه پروانه که مبنای آن خرید و فروش آثار هنری بود به کجا رسید؟
پلتفرم در ارتباط با سامانه پروانه آماده شده و در این حوزه هم کار عضوگیری را هم شروع کرده ایم و الان هم نزدیک به ۱۹ هزار هنرمند عضو این سامانه هستند. البته در مرحله «مارکتینگ» و پر کردن پروفایل ها گرفتار ابهام هستیم و در صدد تغییر نوع مدیریت آن هستیم، هم اکنون یکی از پیشنهاداتی که با آقای وزیر نهایی کردیم این است که یک مشوق انتخاب نماییم برای ۱۰ هزار هنرمند درجه یک تا پنج تا این عزیزان پروفایل خویش را در این سامانه پر کنند تا اقدامات تکمیلی دیگر در حوزه خرید و فروش آثارشان صورت گیرد.
بسیاری از افرادی که حتی اداره کننده یک کانال تلگرامی بودند، مدعی ثبت نام در صندوق بودند، حتی بعضی از دوستان هم که فقط در دو سریال آن هم در چارچوب یک نقش بسیار کوتاه بازی داشته اند مدعی حضور در صندوق بودند که چنین روندی در همه حوزه ها کار ما را با اختلال مواجه ساخت * بعنوان پرسش پایانی این گفتگو بد نیست درباره بعضی از اختلالاتی که پیرامون صدور هنر کارت بعضی از اعضای صندوق صورت گرفته توضیحاتی را عرضه دهید که گویا از دیماه سال قبل که بعضی از هنرمندان نسبت به دریافت این کارت اقدام نموده اند، هنوز اقدام اجرایی برای صدور صورت نگرفته و آنها کماکان در نوبت هستند.
من معتقدم بهتر است میان «ثبت نام در صندوق» و «سرویس های صندوق» تفکیک قائل شویم که هر کدام از اینها تابع شرایطی است که بر این اساس به ارزیابی شرایطی که شما به آن اشاره داشتید، پرداخت. اما در پاسخ به پرسشی که عنوان شد باید به این نکته اشاره کنم از زمانی که ماجرای «هنر کارت» و واریز مبالغ عنوان شد ما یک دفعه با حجم بسیار زیادی از تقاضا مواجه شدیم. برهمین اساس نزدیک به ۳۰ هزار نفر در دوره جدید بعد از صدور هنر کارت تقاضای ثبت نام دارند که طبیعتاً رسیدگی به کارهای در ارتباط با ثبت نام این عزیزان در مقایسه با تعداد بسیار محدود کارمندان مجموعه عدد قابل توجهی است. اما ما بنا به تعهدات و وظایفی که به دوش داریم نهایت تلاشمان را انجام داده ایم که حتی در چارچوب سه شیفت کاری در واحد اعضا شرایط را بگونه ای هدایت نماییم که ثبت نام و رسیدگی به موارد پیرامونی زودتر به سرانجام برسد.
بحث بعدی که در روند ثبت نام ها ما را با مشکلات زیادی رو به رو می کرد، معرفی بعضی از متقاضیان از جانب مراجع غیرقانونی برای ثبت نام در صندوق اعتباری هنر بود که برخی مواقع به قدری تعدادی بالایی داشتند که روند کاری ما را با مختل مواجه می کردند.، جالب آنکه این شرایط در حوزه رسانه نمود پررنگ تری داشت و خیلی از افرادی که حتی اداره کننده یک کانال تلگرامی بودند، مدعی ثبت نام در صندوق بودند، حتی بعضی از دوستان هم که فقط در دو سریال آن هم در چارچوب یک نقش بسیار کوتاه بازی داشته اند مدعی حضور در صندوق بودند که چنین روندی در همه حوزه ها کار ما را با اختلال مواجه ساخت. در حالیکه کار ما در صندوق عرضه خدمات به حرفه ای های حوزه های مختلف فرهنگ و هنر است که اگر هم تابحال اختلالی در روند ثبت نامشان به وجود آمده بنده عذرخواهی می کنم و قول می دهم در ایام آینده نهایت تلاشمان را انجام دهیم که روند ثبت نام سریع تر پیش رود
نکته دیگر این که ما طی ماه های گذشته نزدیک به ۳ هزار نفر را پالایش کردیم چون که خیلی از افراد صلاحیت عضویت در صندوق را نداشتند که باید برای حضورشان در صندوق تجدید نظر می شد. این روند سبب شده که ما نسبت به گذشته با اعتراضات کمتری مواجه شویم اما با این وجود اگر تاخیری در روند مباحث مطرح شده وجود داشته بنده عذرخواهی می کنم.

1400/04/22
21:23:01
5.0 / 5
198
تگهای خبر: آثار , انجمن , بازی , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
موزیک خوان