موزیک خوان Music Reader
نادر مشایخی:

از هارمونی فست فود درست كرده اند

از هارمونی فست فود درست كرده اند

نادر مشایخی با اعتقاد بر اینکه «موسیقی یک پدیده دانشگاهی و تولید انبوه نیست»، دراین زمینه توضیح داد: از هارمونی فست فود درست کرده اند؛ یعنی دارند می کوشند تولید انبوه ایجاد کنند.


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، در سومین نشست بخش پژوهش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که با موضوع «سیستم های آموزش نوین موسیقی در جهان» برگزار شد، نادر مشایخی مطالبی را درباره نحوه صحیح آموزش موسیقی بیان کرد.
این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره سن مناسب برای آموزش موسیقی به کودکان اظهار داشت: کودک از شش، هفت ماهگی امکان این را دارد که یاد بگیرد بشنود. ابتدا کودک باید یاد بگیرد که موسیقی را بشنود. دقت در شنیدن از شش ماهگی قابل آموزش است. مسلماً شکی نیست که کودک قبل از تولد هم می شنود. به نظر من کودکان ایرانی فردیت شان را کشف کرده اند و زمان خودشان را دارند.
مشایخی با اشاره به اهمیت بحث آموزش، مطرح کرد: حدود ۶۰ ـ ۷۰ سال پیش آموزش موسیقی در ایران بسیار عالی بود. دقیقاً همان چیزی بود که باید می بود. یعنی شاگرد به دنبال استاد می رفت. همه چیز حساب شده بود. شاگرد از همان اول حق نداشت که ساز را بردارد و بنوازد. از طرفی هم استاد به شاگرد یاد می داد که در مقابل موسیقی افتادگی داشته باشد. استادان زیادی از همین نوع آموزش دیدن بیرون آمدند. اشتباه بزرگی که الآن در همه جای دنیا وجود دارد این است که موسیقی دانشگاهی شده است. موسیقی یک پدیده دانشگاهی و تولید انبوه نیست. از هارمونی فست فود درست کرده اند. یعنی دارند می کوشند تولید انبوه ایجاد کنند. حالا ما تمام کتاب های هارمونی آمریکایی را به کودکان یاد می دهیم ولی این چیزها تأثیری در دید کودکان نسبت به موسیقی ندارد. بدین سبب فقط دنبال مدرک گرفتن هستند.
این هنرمند با اشاره به تحصیل خود در دانشگاه موسیقی وین، اظهار داشت: اتفاقاً دانشگاه موسیقی وین یکی از جاهایی است که این منطق را فهمیده است. آنها حتی معتقدند که دانشگاه نیستند، بلکه آکادمی هستند و فقط اسم آنرا دانشگاه گذاشته اند، نوع تدریس آنها دانشگاهی نیست. سیستم دانشگاهی موجب می شود که کسی چیزی یاد نگیرد.
مشایخی که سال ها رهبر ارکستر بوده است، اظهار نمود: ارکستر سمفونیک یک نهاد قرن ۱۹ میلادی است. یعنی ما داریم اهتمام می نماییم در دنیایی که خیلی از مطالب آن دموکراتیک است، کار نماییم. مردم ایران گوش شان بیشتر با موسیقی کلاسیک ضبط شده عادت دارد، در صورتیکه صدای موسیقی زنده فرق می کند. یک عده از موسیقی روحوضی انتقاد می کنند ولی به نظرم آنها حواس شان خیلی جمع بوده است. حوض یک حفره خالی است و آنها روی چوب می نشستند و صدای شان تقویت می شده است.
او با اشاره به اینکه نقیصه سیستم آموزشی ما به فرهنگ شنیداری برمی گردد، افزود: لازم است که کودکان توانایی این را داشته باشند که کیفیت صدا را درک کنند و خودشان یک جنبه عاطفی در آن کشف کنند. یک کودک باید این قابلیت را داشته باشد. ما در موسیقی باید از یکی از روش هایی که از اواخر قرن قبل شروع شده و ما در ایران آنرا به نام شناخت شناسی می شناسیم و به درستی آنرا تدریس می کنند، اسفاده نماییم. این روش می کوشد یک فضای دو جانبه به وجود آورد. یعنی این طور نیست که شاگرد فقط باید کاری را انجام بدهد که استاد انجام می دهد. این روش در حقیقت چگونه شنیدن را به کودک یاد می دهد.
مشایخی درباره ارکستر سمفونیک تهران اظهار داشت: می خواهم امید این را بدهم که ارکستر سمفونیک در یک سال آینده بسیار عالی خواهد شد. شورا تمام هم و غمش این است که اهتمام کند ارکستر سمفونیک این امکان را پیدا کند که در مقابل موسیقی ای قرار بگیرد که ارزشش را دارد. موسیقی ای که نه فقط زیباست، بلکه در زندگی الهام بخش است. یعنی آن مخاطبی که بلند می شود و پس از کنسرت به بیرون می رود یک تغییری کرده باشد. در آن صورت است که می توانیم بگوییم موسیقی آن کاری که باید را انجام داده است. نوازندگان ارکستر سمفونیک توانایی های بالایی دارند، منتها باید تجربه نوازندگی شان را بالا ببرند.
این رهبر ارکستر در آخر اشاره کرد: شونبرگ می گوید معلم خوب معلمی نیست که هر چیزی را که می داند به شاگرد یاد بدهد، بلکه معلم خوب معلمی است که هر چیزی را که شاگرد نمی داند به او یاد بدهد. یعنی معلم خوب باید شاگرد را بشناسد. از لحاظ روانی هر فردی خاصیت هایی دارد.



1399/12/01
13:53:14
0.0 / 5
212
تگهای خبر: آموزش , جشن , جشنواره , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
موزیک خوان