موزیک خوان Music Reader
یك هنرمند مجسمه ساز مطرح كرد؛

استانداردهای جهانی را تغییر ندهیم

استانداردهای جهانی را تغییر ندهیم

به گزارش موزیک خوان بهمن چگنی اعتقاد دارد کشور ما در برگزاری سمپوزیوم های مجسمه سازی جوان و نسبت به کشورهای دیگر که سالهای زیادتری از ما سمپوزیوم داشته اند، عقب است.



به گزارش موزیک خوان به نقل از ستاد خبری ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش، بهمن چگنی هنرمند مجسمه ساز در توضیح ساخت مجسمه خود در جزیره کیش که جزو آثار برتر ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی این جزیره شده است، اظهار داشت: این اثر کاری از یک مجموعه است که قبلاً هم از آن ساخته شده و عموماً سوژه اصلی آن دست آدم هاست. من در کارهایم برخوردی با بدن انسان دارم که ترجیح می دهم به آن «تن» بگویم. تن داشتن فقط در ارتباط با انسان نیست و بگونه ای اشیا هم آنرا دارند. شاید یک قوری هم تن را داشته باشد. برخورد من با بدن انسان از این جنس است و در این مجموعه بیشتر روی دست ها کار می کنم.
وی اضافه کرد: دست را بعنوان یک عضو ویژه از انسان می دانم چونکه انسان هرچه در زندگی اش ساخته با دست هایش ساخته است. شروع تمدن انسان از نخستین حرکت ها با دست هایش بوده و توانایی دست های انسان بعنوان عضوی از بدن این توانایی را به او داده که اشیا را بردارد، به آنها تغییر شکل دهد و با آنها ابزار یا خانه و … بسازد و سبب زنده بودن و بقای او بوده است. به عبارتی هرچه ما داریم با دست هایمان ساخته شده است. دست ها خصوصیت خاصی در ما انسان ها هستند در مقایسه با دیگر موجودات زنده.
این هنرمند مجسمه ساز بیان نمود: در این مجموعه زبانی فارغ از جنسیت، ملیت و فرهنگ در نظر گرفته شده که در عین حال می تواند ارتباط بین انسان ها را نشان دهد. در این مجموعه معمولاً یک دست حضور ندارد و هر ۲ دست هستند و هر کس می تواند با عنایت به تجربه زیسته خود خوانش مخصوص به خود از آن داشته باشد. انسان های مختلف با عواطف و احساسات متفاوت هم برداشت های خویش را از آن دارند. دست عضوی آشنا برای همه است و خیلی راحت می تواند با آن ارتباط برقرار کند بنابراین برای کارهای داخل شهر معمولاً این عضو را انتخاب می کنم. درباره این کار مشخص یک جور لمس بین دو دست مطرح است، چیزی که در این سده تفاوت های زیادی داشته و بویژه در سال گذشته هم با پیدایش کرونا این تفاوت ارتباط لمس بین آدم ها یک اتفاق با خصوصیت های خاص شده است.
چگنی در ادامه درباره حضور این مجموعه در شهرهای مختلف بیان کرد و اظهار داشت: از این مجموعه در تهران و آبادان و اهواز وجود دارد و در خارج از ایران هم در کشور ترکیه و در شهر آلانیا یک کار هست. متریال تخصصی من سنگ و فلز است و بیشتر هم فلز. ولی خب خیلی متریال خیلی در کانسپت کارهای من تأثیرگذار نیست. به عبارتی در مرحله دوم به متریال میتوان فکر کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت و نصب این مجسمه در جزیره کیش که یک مکان مسافرپذیر است تأثیری در فرم آن دارد بیان نمود: انتخاب دست و انتخاب زبان بدن بخاطر همین مسئله هست. چون کارهایی که در سمپوزیوم ها عرضه می شود معمولاً کارهایی است که بازدید از آنها زیاد است و بگونه ای در شهرهایی است که مسافرپذیر هستند. کارهای سمپوزیوم یکی از جاذبه های گردشگری می باشد و در کل دنیا هم در تمام کشورها بیشتر در شهرهایی که گردشگر پذیرند تعداد سمپوزیوم های مجسمه سازی بیشتر است. انتخاب این مجموعه برای سمپوزیوم ها هم یکی از دلایلش همین است که بتواند به غیر از فرهنگ و زبان متفاوت انسان ها یک زبان انسانی را عرضه نماید که همه آدم ها از همه فرهنگ ها و اقشار با آن ارتباط برقرار کنند و این در تمام کارهای سمپوزیومی من هست.
وی در انتها درباره جایگاه برگزاری سمپوزیوم ها در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر اظهار داشت: به نظر من ما خیلی در برگزاری سمپوزیوم ها جوان هستیم. نسبت به کشورهای دیگر که سالهای زیادتری از ما سمپوزیوم داشته اند عقبیم. شما در نظر بگیرید قدیمی ترین سمپوزیوم ما سمپوزیوم تهران است که هم اکنون سال دهم آن است پس ما خیلی جوانیم. در این سال ها فراز و فرودهایی داشته ایم اما من با عنایت به سمپوزیم های مختلفی که شرکت کرده ام می توانم بگویم سمپوزیوم کیش یک سمپوزیوم استاندارد است. اساسا همیشه نقص هست اما چیزی که در این ۱۰ روز تجربه کردم خوشایند و طبق استانداردهای جهانی بوده است. در بعضی شهرها در سمپوزیوم هایی شرکت کرده ام که قوانین آنرا گاهی تغییر داده اند و این اتفاق خوبی نیست.
چگنی افزود: در سال در کل جهان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سمپوزیوم برگزار می گردد و همه آنها استانداردهایی دارند ولی ما متأسفانه گاهی در بعضی شهرهایمان این استانداردها را تقلیل می دهیم و در نتیجه خروجی هایی که عرضه می شود افت می کنند. این مورد برای کشور ما که تازه این کارها را آغاز کرده ایم اتفاق خوبی نیست و خروجی بد، این هنر را زیر سوال می برد. این مورد بخصوص در مجسمه سازی از سنگ اهمیت دارد چونکه ایران منبع خیلی خوبی از سنگ است و بخش زیادی از سنگ های ایران به کشورهای دیگر هم صادر می شود. حالا که داریم تلاش می نماییم بین این هنر و جامعه ارتباط برقرار نماییم بهتر است به شیوه بهتری به آن بپردازیم.
بهمن چگنی متولد ۱۳۶۱ و فارغ التحصیل مجسمه سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. از آثار شهری او میتوان به «بدون عنوان» اثر نوری در تهران، بلوار کریم خان، روبروی کلیسای حضرت مریم، «سر آغاز»، مجسمه شهری از جنس آهن، بوستان نسیم، نیاوران، «طوطی شکر شکن» مجسمه شهری از جنس فولاد، باغ پرندگان، فاز دوم، تهران و «زلف یار» سرامیک و برنز، مجتمع تخصصی پوست و مو، دانشگاه تهران اشاره نمود.
ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی کیش با متریال سنگ و با همت شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش در جهت هویت بخشی بصری جزیره کیش برگزار می گردد.

1399/12/12
10:02:13
0.0 / 5
580
تگهای خبر: آثار , خدمات , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
موزیک خوان