موزیک خوان Music Reader
كارنامه كرونایی مراكز موسیقایی-۱؛

دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دوران کرونا چه کرد؟

دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دوران کرونا چه کرد؟

به گزارش موزیک خوان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ایام کرونایی فعالیتهایی را در این مجموعه دولتی انجام داد که بعضی از آنها اقداماتی موثر بود و برخی هم در شرایط پرابهامی پیش روی فعالان قرار گرفت.



خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کمتر کسی فکرش را می کرد که ظهور و بروز و حضور ویروس تا دندان مسلح کرونا بتواند این همه مدت در دنیا با این همه پیشرفت در فناوری های پزشکی و دارویی جهان تا این حد ماندنی باشد. زمانی نزدیک به دو سال که همچون بختک بر این دنیا خراب شده و اصلاً هم نمی دانیم مقرر است در چه ساعت و روزگاری از این دنیا رخت بربندد و این جهان خاکستریِ غم آلودِ پرفتنه را کمی تا قسمتی رنگ آمیزی کند. دنیایی که همه چیزش تحت تاثیر ویروس مرگ باری قرار گرفته که هر آنچه در آن اتفاق می افتد چه مستقیم و چه غیر مستقیم، ربط پیدا می کند به ماجرای «کرونا» و چه واکسن زده باشیم و چه زده نباشیم با آن درگیر هستیم. درگیری که در حوزه های مختلف شغلی وجود دارد که باآنکه در جاهای مختلف از جغرافیای زیستی ما، در تلرانس کم و زیاد شدن قرار دارد، اما هرچه هست، هنوز هست و فعلا هم باید صبر نماییم که اوضاع تا حدی رو به راه شده و بتوانیم با خیال راحت به زندگی کم و بیش عادی خود ادامه دهیم.
اگرچه حالا دنیا تا حدی از بحران و طوفان مرگ آور ماه های اولیه انتشار ویروس دوری گزیده و بعضی از فعالیت ها حتی در حوزه های در رابطه با فرهنگ و هنر هم به حالت عادی خود بازگشته، اما خب این شرطی اجتناب ناپذیراست که هنوز ماجرا در خطرآفرین ترین شکل ممکن بیخ گوش ما قرار دارد که گریزی هم از آن نیست.
اما آنچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد دستگاه ها و مجموعه های مدیریتی در حوزه های مختلف است که در دوران کرونایی چه احوالاتی داشتند؟ آیا حضور این ویروس منحوس توانسته دربرگیرنده نوآوری های مدیریتی درروزگار کرونا پیرامون فعالیتهای فرهنگی هنری کشور بخصوص در حوزه موسیقی باشد؟ اساساً مجموعه های موسیقایی که هر کدام به نحوی در حوزه های سیاستگزاری و مدیریت بر موسیقی فعالیت می نمایند، چه کارهایی را در مجموعه های خود انجام داده اند تا قطار فعالیتهای موسیقایی کشور از ریل خود خارج نشود؟ آیا فرایند مدیریتی دولت ها و مجموعه های دیگر در حوزه موسیقی توانسته کارنامه قابل قبولی را در روزگار کرونایی از خود نشان دهد یا خیر؟

همه اینها و تعدادی زیادی از پرسش های دیگر موضوعات بسیار مهمی هستند که نه فقط در گزارش های رسانه ای بلکه در روزگار پسا کرونایی می تواند تا مدت ها مورد توجه تحلیل گران و آمایش های دانشگاهی و پژوهشی در حوزه موسیقی باشد که بتوانند ارزیابی سنجیده از آنچه در موسیقی ایران طی دوران کرونایی گذشت، داشته باشند. ارزیابی که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا به واسطه ارتباط با روابط عمومی و امور اجرایی دستگاههای دولتی و صنفی که در حوزه موسیقی فعالیت می نمایند شمایلی از آنچه این مراکز دولتی و مدیریتی در حوزه موسیقی انجام داد را ثبت کرده و قضاوت را در قالب دیگری ادامه دهد.
آنچه در این سلسله گزارش ها می خوانید نگاهی اجمالی به فعالیت مجموعه های در رابطه با حوزه موسیقی کشور طی دوران کرونایی بخصوص چند ماهه اخیر است که در هر گزارش عملکرد این مجموعه ها پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. توضیح این که آنچه از اطلاعات و فعالیت ها و آمارهای موجود در این گزارش ها منعکس شده، از روابط عمومی ها و امور اجرایی این مجموعه ها احصا شده که به تفکیک در نوبت های مختلف منتشر می شود.
در نخستین شماره از این گزارش رسانه ای به سراغ فعالیتهای «دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» رفتیم که طی روزهای کرونایی علاوه بر برگزاری جلسات مختلف با تهیه کنندگان حوزه موسیقی و سایر حوزه های مرتبط برای برگزاری کنسرت ها و فعالیتهای روتین دیگری همچون صدور مجوز و مانند آن، عمده فعالیت ها و تمرکز خویش را بر مدیریت و نحوه برگزاری جشنواره های دولتی و در مقاطعی رویدادهایی قرار داد که با اما و اگرهای زیادی هم همراه بود.

حمایت از برگزاری هفت دوره کنسرتهای آنلاین برخط ماه و نوا (موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک) با محوریت انجمن موسیقی ایران، برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، برگزاری سیزدهمین و چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی و برگزاری چهاردهمین و پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان به صورت مجازی با محوریت انجمن موسیقی بخشی از عملکرد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی این چند ماه است.
اگرچه برگزاری کنسرتهای آنلاین «برخط ماه و نوا» توانست گامی پرارزش و قابل تحسین برای حمایت معنوی و مادی از گروه ها و هنرمندان فعال حوزه موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و اساساً موسیقی جدی محسوب شود، اما همان گونه که قبلاً به آن اشاره شد، سنجش میزان مخاطبان این رویدادهای موسیقایی در بستر آنلاین است که متولیان برگزاری این رویدادها هنوز آماری از مخاطبان این اجراها را عرضه نکرده اند، شرایطی که می توانست دورنمای بیشتری را برای ارزیابی کیفی و کمی و نقاط ضعف و قوت این رویدادها فراهم سازد.
دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم به علت شرایط کرونایی و هم به علت حضور دبیری کاملاً خنثی و بی انگیزه که مشخص نیست فارغ از توانمندی های هنری و فنی اش، برپایه چه متر و معیار اجرایی انتخاب شده، همچون سالهای پیشین که کرونایی هم در کار نبود و البته به غیر از استثنائات، تلاشی برای پویایی بیشتر و جذب مخاطب بر مبنای معیارهای کیفی و هنری یک رویداد بسیار مهم و استراتژیکی چون جشنواره فجر نداشت و آنچه پیش روی مخاطبان قرار گرفت، رویدادی کم فروغ و بی تاثیر در جریان فعالیتهای موسیقایی کشور بود که هر سال هم بر ارزش و اهمیت آن کم می شود.

در حوزه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی هم طی دوره های اخیر این رویداد مشاهدات عینی و رسانه ای ثابت می کند که هنوز برنامه مدون و دارای چشم اندازی برای یک رویداد پرارزش و ملی که اساساً در رابطه با موسیقی بومی ایران زمین است به جهات مختلفی که قبلاً هم درباره آن توضیحات لازم داده شده، وجود نداشته و بخش دولتی مایل نیست تا در این چارچوب به جریانی از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی برسد که قبلاً تأثیری به مراتب بیشتر و بهتر از این سال ها داشت.
جشنواره موسیقی جوان هم یکی دیگر از رویدادهای تخصصی حوزه موسیقی با مدیریت بخش دولتی است که میتوان از آن بعنوان یکی از باکیفیت ترین و بهترین رویدادهای موسیقایی دولت یاد کرد. شرایطی که به نظر می رسد وقت پوست اندازی آن پس از برگزاری چند دوره موفقیت آمیز رسیده و متولیان برگزاری آن باید فکر گستره وسیع تری از مخاطبان و همینطور تمرکز روی فعالیتهای آینده هنرمندان برگزیده این رویداد داشته باشند که می تواند مهم ترین دستاورد این رویداد به حساب آید، دستاوردی که باآنکه در انتها هر دوره قول های مساعدی پیرامون این مورد داده می شود، اما حضور یک گروه داوری بسیار متخصص از نام آوران موسیقی ایران و همینطور هومان اسعدی بعنوان دبیر این جشنواره میزان توقعات را به خودی خود بالا می برد.

هماهنگی برای معرفی هنرمندان و فعالان موسیقی برای دریافت تسهیلات حمایتی از راه سامانه کارا و سامانه تحفه برخی دیگر از فعالیت ها و اقدامات دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دوران کرونایی را تشکیل می داد که در این عرصه گویا ایرادات و انتقاداتی مطرح شده که عرضه یک آمار درست و دقیق از نحوه حمایت ها می تواند به ابهامات مطرح شده این بخش پاسخ دهد. از طرفی پشتیبانی از خرید آلبوم از ناشران موسیقی هم بخش دیگری از فعالیتهای حمایتی این مجموعه دولتی را تشکیل می داد که در این حوزه هم هنوز آمار دقیقی از آلبوم های خریداری شده از مؤسسات عرضه نشده است.
دفتر موسیقی وزارت ارشاد در روزهای کرونایی عمده فعالیت ها و تمرکز خویش را بر مدیریت و نحوه برگزاری جشنواره های دولتی و در مقاطعی رویدادهایی قرار داد که با اما و اگرهای زیادی هم همراه بود پشتیبانی از تدوین زندگی و آثار ابوالحسن صبا، رونمایی از آلبوم «هزاران» به صورت آنلاین، رونمایی از آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه تار»، طراحی و اجرای «نشان ابوالحسن صبا و عیسی بهادری» برای پاسداشت مقام معلمان هنر و معلمان هنرستان های هنرهای زیبا هم بخش دیگری ازفعالیت های دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ایام کرونایی را تشکیل می داد.
در حوزه فعالیتهای دفتر برنامه ریزی و آموزش های فرهنگی و هنری با حوزه موسیقی، برگزاری جلسات شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه های موسیقی به صورت آنلاین و بررسی پرونده های متقاضیان به صورت غیر حضوری، راه اندازی سامانه آموزشگاه های آزاد هنری، برگزاری آزمون صلاحیت تدریس متقاضیان تدریس در آموزشگاه های آزادهنری به صورت آنلاین، هماهنگی برای معرفی آموزشگاه های آزاد هنری برای دریافت تسهیلات حمایتی از راه سامانه کارا و سامانه تحفه، تدوین و انتشار کتاب های صدمه شناسی هنرستان های هنرهای زیبا و کتاب بررسی رویه ای، محتوایی و فضایی مراکز و آموزشگاه های آزاد هنری سراسر کشور و راه اندازی ۱۵ هنرستان هنرهای زیبا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که در بیشتر این هنرستان ها رشته موسیقی آموزش داده می شود بخش دیگری از این فعالیت ها را ایجاد کرده است.
قطعاً چنین اقداماتی می تواند دریچه ای جدید و گامی مؤثر در تعالی و گسترانیده شدن موسیقی خوب در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی بخصوص در گروه سنی نوجوان و جوان به حساب آید، اما مهم ترین نکته و دستاوردی که در این حوزه مورد بررسی و تحقیق بیشتر قرار گرفته، بررسی عملکردها و نتایج اقداماتی است که باید دربرگیرنده خروجی مؤثر و مناسبی باشد.

به هرترتیب انچه در این گزارش های کوتاه رسانه ای از کارنامه فعالیتی مجموعه های مهم و مؤثر در رابطه با موسیقی پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت، عرضه یک بسته رسانه ای برای ارزیابی عملکرد این نهادها طی روزهایی بوده که کرونا تمامی فعالیتهای فرهنگی هنری کشور را تعطیل و نیمه تعطیل کرد و شرایط دشواری را پیش روی مدیران و گردانندگان این نهادها قرار داد، شرایطی که دقیقاً می تواند ذوق و ایده پردازی و خلاقیت یک مدیر فرهنگی در شرایط بحرانی را به معرض نمایش گذاشته و میدانی را جهت بررسی هرچه دقیق تر نوع مدیریت ها باز کند.


منبع:

1400/08/21
13:14:25
5.0 / 5
559
تگهای خبر: آثار , آموزش , انجمن , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
موزیک خوان