موزیک خوان Music Reader
دبیر رسانه های هنری جدید چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر:

یک مرتبه برای همیشه رویکرد جشنواره فجر را مشخص کنید

یک مرتبه برای همیشه رویکرد جشنواره فجر را مشخص کنید

به گزارش موزیک خوان سید نظام الدین امامی فر، دبیر رشته «رسانه های هنری جدید» در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. امامی فر با اشاره به اینکه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکنون دو رویکرد از راه سیاست گذاران اعمال شده است، اظهار داشت: «در برخی از دوره ها این رویداد را به صورت میان رشته ای و با محوریت اثر هنری برگزار می کردند و در دوره های دیگر جشنواره هم سیاست گذاران تصمیم گرفتند رشته های مختلف طبقه بندی شده باشد و هرکدام جداگانه داوری شوند.»


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، امامی فر ضمن اشاره به این نکته که سیاست گذاران جشنواره باید ثابت باشند، افزود: «وقتی سیاست گذاران در هر دوره تغییر می کنند، هر سال سیاست های جدیدی اعمال می شود. سیاست گذاران جشنواره باید به یک چاره یکسان برسند و برنامه ای برای چند سال آینده آماده کنند و بگویند که می خواهیم از اینجا به کجا برسیم و چه کارهایی مقرر است بکنیم. به منتخبان چه امکاناتی می دهیم و چه امتیازاتی به هنرمندی که این مراحل را طی کرده است تعلق می گیرد.
او با اعلان اینکه وزارت ارشاد و مرکز توسعه هنرهای تجسمی باید یک مرتبه برای همیشه مشخص کنند که این جشنواره چه نگاهی باید داشته باشد، اظهار داشت: آیا مقرر است گزیده ای از رویدادهای هنری یک سال قبل را نمایش دهد و برگزیدگان آنها را معرفی نماید یا این که محلی برای کشف استعداد و رقابت باشد. در شیوه اول باید رویدادهای هنری مانند دوسالانه ها در طول سال برگزار شده باشد و برگزیدگان آنها به این جشنواره بیایند. بدین سان آثاری که در جشنواره می بینیم حاصل گذشتن از داوری های قبلی هستند و قبل از جشنواره به نمایش درآمده اند. اما در شیوه دوم که رشته های مختلف از هم جدا می شوند برعکس روش قبل گفته می شود که کارها نباید قبلا جایی نمایش داده شده باشند چونکه این جشنواره یک مسابقه است و کارها نباید قبلاً در رویداد دیگری شرکت کرده باشند.

این مدرس دانشگاه افزود: «نظر شخصی من این است که به شیوه نخست عمل شود و آثاری که قبلا از داوری های مختلف گذشته اند در جشنواره به جامعه هنری معرفی شود. بدین سان جشنواره به جای این که مسابقه برگزار کند از بین این انتخاب های معتبر انتخاب دیگری انجام می دهد. بااین حال در شیوه غیر مسابقه ای شاید آن شور و نشاطی که برای مشارکت هنرمندان در نظر گرفته شده است پایین بیاید.»

امامی فر افزود: «در یک سیستم علمی انتخاب و گزینش افراد بر مبنای کاری که در یک مدت کوتاه انجام داده و عرضه کرده اند صورت نمی گیرد، بلکه فرآیند کار آنها در طول یک سال بررسی می شود و بعد بر مبنای عملکرد سالانه آنها و کارهایی که شخص در این زمان انجام داده است انتخاب صورت می گیرد. در این شرایط سلیقه داور نقشی در انتخاب ندارد چونکه مجموعه کارهای شخص در نظر گرفته شده است و بدین سان به فرآیند کار یک هنرمند جایزه داده می شود نه یک اثر. درحالی که وقتی یک اثر داوری شده و به آن امتیاز داده میشود، داوران نمی دانند که پیشینه آن چیست و در نتیجه بیشتر سلیقه آنها در انتخاب نقش دارد.»

او درباره ارتباط میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اقتصاد هنر اظهار داشت: «این جشنواره اصلاً به بخش اقتصادی هنر توجه ندارد، درحالی که در دنیای معاصر، قیمت اثر از شاخصه های جدید هنری است. امروزه شاخصه های یک اثر هنری در نحوه نمایش آن، محل نمایش، تعداد لایک و فالو کردن در فضای مجازی و... وجود دارد. این شاخصهای جدید جزئی از اقتضائات جدید جوامع است که خوب یا بد با آن درگیر هستیم و برای ارزیابی اثر هنری لاجرم به آنها رجوع می شود. اما در جشنواره فجر آثار هنری ارزش گذاری اقتصادی نمی شوند و صرفا ارزش گذاری کیفی شده و برگزیدگان آن مقام اول تا سوم می گیرند.»

امامی فر افزود: «اینکه گالری ها در برخی از دوره های جشنواره حضور داشتند اتفاق خوبی بود که توانست ارتباطی میان جشنواره و اقتصاد هنر بوجود آورد. هنرمندان حرفه ای که شناخته شده و صاحب نام هستند دلیلی جهت شرکت در جشنواره ندارند و این مساله سبب می شود جشنواره حالت دانشجویی به خود بگیرد چونکه معمولا هنرمندان جوان در این رویداد شرکت می کنند و در نتیجه جشنواره به سمت کشف استعدادها حرکت می کند. اما وقتی آثاری که قبلاً در گالری ها به نمایش درآمدهاست در جشنواره نمایش داده شود بدین سان میتوان از نیروهای کارآمد دیگری هم استفاده نمود. حتی اگر جشنواره به صورت مستقیم امکان فعالیت اقتصادی ندارد، مشارکت گالری ها سبب می شود هنرمندان امکانی برای فعالیت اقتصادی پیدا کنند. آثار هنرمندان باید در جشنواره ارزش گذاری شود و گالری دارها آنها را ببینند و در گالری خود نمایش دهند تا به این صورت ارتباط جشنواره با اقتصاد هنر ایجاد شود. در روزگاری که لوازم کار بسیار گران است و هزینه های تولید آثار هنری به شدت بالا رفته است هنرمند به سمتی می رود که او را حمایت کند و جنبه اقتصادی هم در آن وجود داشته باشد. جوایز مختلف و خرید آثار هنری از هنرمندان می تواند چاره ای باشد که آنها را به شرکت در جشنواره ترغیب کند.»

او درباره برنامه های خود برای رشته رسانه های هنری جدید و دعوت از هنرمندان حرفه ای اظهار داشت: «من بعنوان مسئول باید ابزاری داشته باشم که بتوانم از هنرمندان حرفه ای جهت شرکت در جشنواره دعوت کنم. این که با آنها تماس بگیرم و از اعتبار خودم برای دعوت هنرمندان استفاده کنم کافی نیست، چونکه هر هنرمند ارزش و معیار خودش را دارد و من باید ابزاری در اختیار داشته باشم که او را مجاب کنم. دبیران جشنواره باید امتیازاتی در اختیار داشته باشند تا به وسیله آن بتوانند چند هنرمند حرفه ای را به جشنواره دعوت کنند و این کار سبب می شود عیار کار بالا برود وگرنه سطح جشنواره در حد جشنواره هنری دانشجویی خواهد ماند.»

امامی فر افزود: «در شاخه هنر جدید باتوجه به ابزارهای جدیدی که تکنولوژی در اختیار هنرمندان قرار داده است، تولید اثر هنری به سمتی حرکت می کند که بیشتر دیده شود و با فضای جدید تکنولوژی و اتفاقات جدید هماهنگ شود. در نتیجه خیلی از هنرمندان که بر پایه رسانه های دیگری کار می کنند می کوشند از رسانه های جدید هم به سبب فراگیری زیاد و تاثیرگذاری بسیار آنها استفاده کنند. این ابزارها سبب می شود اثر خویش را در جایی غیر از گالری با مخاطب محدود و خاص نمایش دهند و با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشد. باآنکه این رسانه ها در کشور ما هنوز تثبیت نشده اما به سرعت درحال گسترش و نهادینه شدن است و فکر می کنم یکی از بخش های جشنواره که همیشه از آن به نیکی یاد می شود و مخاطب زیادی دارد همین بخش است.
این مدرس دانشگاه با اعلان اینکه امروزه هنرمند می تواند اثرش را در فضای مجازی عرضه نماید اظهار داشت: هنرمند به سادگی متوجه می شود که اثرش چقدر بیننده دارد، مخاطب او عام یا خاص است، چقدر لایک می خورد، چه کامنت هایی می گیرد و.... دیده شدن و لایک خوردن به مفهوم تاثیرگذاری است و این تأثیرگذاری یک ارزش است که نباید نادیده گرفته شود. ولی ما هنوز شیوه های سنتی را برای عرضه و عرضه آثار هنری دنبال می نماییم. اگر رسالت جشنواره معرفی هنرمند، اثر هنری و مفهومی که هنرمند تولید کرده است باشد، بنظر می رسد رسانه های جدید که در اختیار تمام اقشار جامعه است و تاثیرگذاری بیشتری دارد می تواند ابزار مناسبی برای ما باشد. در نتیجه از مسئولین می خواهم به این خصوصیت رسانه های جدید توجه ویژه داشته باشند. اگر قصد جذب مخاطب در جشنواره وجود دارد یکی از روش ها این است که به سمت رسانه های جدید بیاییم و آثار را در فضای مجازی نمایش دهیم. این فضا بستر بسیار مناسبی برای عرضه آثار هنری است که خصوصیت تکثیر، اشاعه و مستندسازی آماری را دارد و حتی مخاطبان خارج از تهران هم می توانند به آثار دسترسی داشته باشند.»

او در انتها اظهار داشت: «امیدوارم پاسخگوی نیاز هنرمندان باشیم، نه فقط فضایی برای معرفی آنها. معیشت هنرمندان بسیار دشوار شده است و خیلی از آنها به سبب مسائل اقتصادی از هنر دست کشیده اند و چون نمی توانند کار کنند در پیله انزوا رفته اند. این در حالیست که در طول تاریخ همیشه هنرمندان برای کار کردن حامی مالی داشته اند. ولی ما توجه به اقتصاد را بعنوان یک خصلت بد برای هنرمند تعریف کرده ایم و به هر هنرمندی که حرف از اقتصاد بزند نگاه منفی داریم.»








منبع:

1400/09/23
11:28:58
5.0 / 5
568
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
موزیک خوان