موزیک خوان Music Reader
توسط یك آنسامبل آلمانی؛

مقام های موسیقی باستانی ایرانی نواخته می شوند

مقام های موسیقی باستانی ایرانی نواخته می شوند

به گزارش موزیک خوان آنسامبل موزیک فابریک از مجموعه های موسیقایی کشور آلمان بخشی از مقام های اصیل موسیقی باستانی ایران به آهنگسازی ارشیا صمصامی نیا را اجرا می کند.



به گزارش موزیک خوان به نقل از امور رسانه ای پروژه، قطعه «ریزلحظه ها» به آهنگسازی ارشیا صمصامی نیا که برمبنای مقام های اصلی موسیقی باستانی ایران آهنگسازی شده، دی امسال توسط آنسامبل آلمانی موزیک فابریک اجرا می شود.
آنسامبل آلمانی موزیک فابریک در پروژه جدید خود که ۲۰ دی امسال برگزار می شود، آثاری برای ساز عود و آنسامبل را به سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی سفارش داده است که یاسمین شاه حسینی، عودنواز ایرانی بعنوان سولیست در تمامی قطعات این کنسرت خواهد نواخت. کارن کیهانی، سارا اباذری، ارشیا صمصامی نیا و یوآخیم هاینز، آهنگسازانی هستند که آثارشان در این کنسرت به اجرا در خواهد آمد.
ارشیا صمصامی نیا درباره قطعه اجرائی خود با این آنسامبل اظهار داشت: قطعه ای که از من در پروژه موزیک فابریک اجرا می شود «ریز لحظه ها شماره چهار» نام دارد که چهارمین قطعه از مجموعه ای به همین نام یعنی «ریز لحظه ها» است. این مجموعه را که شامل هشت قطعه با سازبندی مختلف است برمبنای هشت مقام اصلی موسیقی باستانی ایران ساخته ام.
وی با تاکید بر این که که در این مجموعه؛ شنونده قطعه ای با معیارهای موسیقی اصیل ایرانی نخواهد شنید، اظهارکرد: من در این اثر اهتمام کردم تنها از مقام ها و فواصل موسیقی باستانی ایران در امتداد متریال و ابزاری برای آهنگسازی با نگاهی نو به دور از هرگونه خودنمایی فرهنگی و اگزوتیسم هنری استفاده کنم و شاید تنها با مطالعه پارتیتور اثر، بتوان ردپای موسیقی ایرانی مشاهده کرد.
خالق مجموعه «ریز لحظه ها» توضیح داد: من از فواصل ایرانی در قطعه ام به شکلی استفاده کردم که شنیده نشود. یعنی هویت ایرانی بودن کاملا محو و گنگ به گوش می رسد. ولی زمانی موزیسینی بخواهد کار من را آنالیز کند با مطالعه پارتیتور اثر متوجه خواهد شد که کاملا برمبنای فواصل موسیقی ایرانی تولید شده است. در حقیقت تنها با آنالیز قطعه؛ پررنگ بودن ردپای موسیقی ایرانی کاملا دیده می شود. به هر حال من همیشه تمایل دارم موسیقی ام را با تفکر خودم بسازم نه این که چون ایرانی هستم موسیقی ام فقط باید ایرانی صدا بدهد. بر این اساس استفاده از مقام ها و فواصل موسیقی باستانی ایران را بعنوان متریالی برای آهنگسازی انتخاب کردم تا بتوانم به پدیده جدیدی در موسیقی دست پیدا کنم.
این آهنگساز موسیقی معاصر با اشاره به سازبندی قطعه «ریز لحظه ها شماره چهار» اظهار داشت: این اثر را برای عود، فرنچ هورن، فلوت، ویلن، پرکاشن و اصوات الکترونیک نوشته ام که بخش بزرگی از تز دکتری من را دربرمی گیرد.
صمصامی نیا که آثارش طی سال های اخیر با آنسامبل های معتبر جهان اجرا شده، آنسامبل موزیک فابریک را یکی از پنج آنسامبل پرمخاطب جهان دانست وگفت: معتقدم همکاری با این آنسامبل سبب بیشتر دیده شدن آهنگساز با هر ملیتی در سطح جهانی می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا ما در ایران فقر ارکسترها و آنسامبل های مختص اجرای موسیقی معاصر داریم، بیان کرد: کمبود بودجه، عدم حمایت مالی از تشکیل شدن آنسامبل ها و ارکسترها، ضعف بسیار شدید در آموزش تکنیک نوازندگی موسیقی مدرن به نوازندگان جوان در محیط آکادمیک و دانشگاهها از علل اصلی این مسئله است. این درحالی است که در بیشتر کشورها و حتی کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه، گرجستان، آذربایجان و البته روسیه بودجه سالیانه زیادی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر و دیگر نهادهای هنری بمنظور حمایت ازتشکیل ارکسترها و رویدادهای هنری نو؛ قرار می گیرد.
آنسامبل آلمانی موزیک فابریک که یکی از آنسامبل های پیشرو در عرصه موسیقی معاصر است، در نخستین اجرای خود در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۰ دیماه با اجرای آثاری برای آنسامبل و عود در شهر کلن آلمان روی صحنه می رود.


منبع:

1400/09/29
10:29:41
5.0 / 5
554
تگهای خبر: آثار , آموزش , دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
موزیک خوان