موزیک خوان Music Reader
گزارش موزیك خوان؛

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟

موزیک خوان: مرحله فروش بلیت کنسرت نمایش سی صد در حالی شروع شده که تعداد زیادی از کارشناسان و منتقدان حوزه موسیقی، تئاتر و رسانه نسبت به میزان قیمت بلیت این اجرا واکنش نشان داده اند.



خبرگزاری مهر - گروه هنر - علیرضا سعیدی: کنسرت نمایش «سی صد» به طور قطع یکی از پرخبرترین رویدادهای موسیقایی – نمایشی ماه های اخیر در پروسه عرضه آثار در رابطه با حوزه موسیقی و تئاتر کشور است که به علت حضور برخی از ستارگان موسیقی و بازیگران شاخص سینما و تئاتر کشورمان توانسته در کانون توجه خیلی از مخاطبان، رسانه ها و منتقدان این حوزه قرار بگیرد.
این تمرکز و توجه هم از آنجا شروع شده که در نشست خبری این پروژه موسیقایی-نمایشی که مقرر است توسط سهراب پورناظری با موسیقی تهمورس پورناظری، کارگردانی امیرجدیدی، خوانندگی رضا بهرام، بازی جواد عزتی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، ماهور الوند، منوچهر علیپور، عرفان ناصری، نیما سکوت و امیر جدیدی و تهیه کنندگی محمدحسین توتونچیان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران روی صحنه برود، اعلام گردید که برای رفاه حال آن دسته از تماشاگرانی که به علت شرایط اقتصادی قادر به خرید بلیت با قیمت بالا نیستند، کف قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان اعلام شده است.

قصه قیمت ها از کجا شروع شد؟
اما این تازه شروع ماجرا بود چونکه درحال حاضر از طرف دست اندرکاران پروژه فقط به کف قیمت بلیت اشاره شد، در صورتیکه هم در ادامه آن نشست رسانه ای (که بواسطه حضور پرتعداد «هماهنگ کنندگان غیرموسیقایی» غیر از گروه اجرائی، در بی نظم ترین شکل ممکن برگزار شد) و هم در سامانه فروش، در کنار کف فروش ۷۰ هزار تومانی از سقف قیمت بلیت ۶۹۵ هزار تومانی هم رونمایی شد! یک رقم نجومی که البته استقبال از آن از ناحیه خریداران هم دربرگیرنده نکات جالبی است!
طبیعتاً عنوان کردن قیمت بلیت ۶۹۵ هزار تومانی در این شرایط اقتصادی سخت حتی اگر با اقبال از طرف قشر پردرآمد جامعه همراه شود، اما به لحاظ روانی تأثیرات منفی خودرا در زمینه های رسانه ای کشور برجای می گذارد به نظر می آید خیلی از مخاطبان هدف این رویداد هنری، حاضر هستند با هر میزان مبلغی، به تماشای برنامه هنرمند مورد علاقه شان بنشینند. چونکه در همین سه روز ابتدایی که سامانه فروش بلیت باز شده، بخش قابل توجهی از ردیف هایی که بلیت های گرانقیمت برای آنها ارائه شده است، توسط تماشاگران خریداری شده که این پروسه هم دربرگیرنده نکات قابل تأمل فراوانی است.
به هر حال تا اینجای کار و طبق پلان فروش بلیت این پروژه (که از فرمول پیچیده ای در قیمت گذاری صندلی ها برخوردار است)، مشخص شده که صندلی های مربوط به بلیت های ۷۰، ۱۰۰، ۱۵۰، ۱۷۵، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۷۵، ۳۰۰، ۳۲۵، ۳۵۰، ۳۷۵ هزار تومانی برای اجرا در ایام ۲۶ تا ۲۸ خرداد بطور کامل فروش رفته و مخاطبان برای تماشای برنامه در این روزها می توانند نسبت به خرید بلیت های ۴۰۰ الی ۶۹۵ هزار تومانی اقدام می کنند. شرایطی که به نظر می رسد باید عوامل پروژه گزارش آماری دقیقی را درباره آن عرضه کنند.
بر اساس ادعای گروه دست اندرکار پروژه جایگاه تماشاگران کنسرت – نمایش «سی صد» که بخش های مختلف آن برمبنای یک منطقه یا مکان تاریخی نامیده شده به گونه ای است که همه مخاطبان می توانند در موقعیت مناسبی به تماشای اثر بنشینند و باید در ایام برگزاری کنسرت مشاهده کرد که آیا استقرار در جایگاه های نام گذاری شده به اسامی «شوش» و «پنجشیر»، «خُجند»، «اسپادانا»، «تیسفون»، «مهرستان»، «پارسه»، «اران»، «ارتاویل»، «نخجوان»، «توس»، «هُترا»، «اورامان» آنچنان که دست اندرکاران پروژه معتقدند برای تماشاگران نیز راضی کننده خواهد بود یا خیر؟

تأثیرات منفی یک قیمت عجیب و غریب و مخاطبان کم درآمد
به هر حال پروژه موسیقایی – نمایشی «سی صد» بطور قطع همچون پروژه های خبرساز حوزه موسیقی امسال است که تمامی آنچه در آن رخ می دهد می تواند برای کارشناسان حوزه تئاتر، موسیقی و حتی میراث فرهنگی نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. چونکه حضور تعدادی از بازیگران شاخص سینما و تئاتر که حضور هرکدام تعیین کننده اقتصاد گیشه در سینماهاست و البته حضور چند اسپانسر مطرح بخش خصوصی در پروژه ای که به قول سهراب پورناظری برای «ایران» تولید شده می تواند فارغ از دستاوردهای مثبت و مؤثری که به همراه دارد، دربرگیرنده نکات ریز و درشتی باشد که عوامل پروژه می بایست آمادگی پاسخگویی به همه آنها را داشته باشند.
طبیعتاً نخستین پرسش مطرح شده در این چارچوب گرانی رکوردشکن قیمت بلیت پروژه است که بااینکه تهیه کننده و سایر دست اندرکاران این برنامه در نشست خبری توضیحاتی را درباره آن دادند، اما طبیعتاً عنوان کردن قیمت بلیت ۶۹۵ هزار تومانی در این شرایط اقتصادی سخت حتی اگر با اقبال از طرف قشر پردرآمد جامعه همراه شود، اما به لحاظ روانی تأثیرات منفی خودرا در زمینه های رسانه ای کشور برجای می گذارد، کما این که از شروع مرحله فروش بلیت کنسرت و قیمت اعلام شده این اعتراضات در فضای مجازی شروع شده و خیلی از کارشناسان حوزه های مختلف درباره نحوه قیمت گذاری بلیت این پروژه موسیقایی – نمایشی مراتب اعتراض خودرا اعلام نموده اند.

لطفاً شفاف سازی کنید
اعتراضات و انتقاداتی که بطور قطع نوک پیکانش به سمت سقف قیمت بلیت کنسرت است که تبدیل به محل مناقشه شده است؛ بااینکه برای این برنامه بلیت های ۷۰ هزار تومانی هم تدارک دیده شده اما به طور قطع همه می دانیم که این تعداد بلیت ارزان از محدودیت هایی برخوردار می باشد که بطور قطع تمام جایگاه برگزاری پروژه را در بر نمی گیرد و محدود به موقعیت های استقرار نه چندان مناسب می باشد. مضاف بر این که هم اکنون جدول فروش بلیت های پروژه از مبلغ ۴۷۵ هزار تومان به بالا منتشرشده و آمار مشخصی از روند فروش بلیت های ۷۰ الی ۴۰۰ هزار تومانی و این که خریداران این بلیت ها در کدام جایگاه و با چه موقعیتی مستقر خواهند شد، درحال حاضر وجود ندارد. مگر این که مسئولان برگزاری کنسرت برای جلوگیری از بروز هر گونه شائبه ای نسبت به شفاف سازی آنچه توضیح داده شد، اقدامات لازم را انجام دهند.
محمد حسین توتونچیان تهیه کننده کنسرت نمایش «سی صد» و مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری ققنوس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برخی حاشیه های مطرح شده درباره نحوه قیمت گذاری بلیت های کنسرت نمایش «سی صد» توضیح داد: همانطور که بنده در نشست خبری این پروژه اعلام کردم، مدت زیادی است که پس از مهارشدن پیک های کرونا و بنا بر گران شدن اجاره بهای خیلی از سالن های کنسرت و همین طور هزینه های جاری، قیمت بلیت کنسرتهای پاپ نیز افزوده شده و با رقم هایی بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان فروخته شد. اتفاقاً در آن شرایط غیر از یک یا دو رسانه هیچ کس سوال نکرد که چرا این اتفاق افتاده و هیچ کس هم به این پرسش، جوابی نداد. این برای من بسیار جالب توجه و البته قابل پیش بینی بود که تعدادی از دوستان از زمان شروع فروش بلیت کنسرت نمایش «سی صد» متوجه گرانی قیمت بلیت کنسرت ها شده اند!

انتقادات تند و تیز، قیمت بلیت و چند داستان دیگر
وی اضافه کرد: در این چند روز، تمام تلاشم را انجام دادم که با مطالعه دقیق دغدغه های همه دوستداران عرصه موسیقی و نمایش که درباره ی قیمت بلیت کنسرت مسائل خودرا مطرح می کنند، با نظرات این عزیزان که احترام به عقاید و نظراتشان برای من بسیار ضروریست، آشنایی بیشتری پیدا کنم. اصلاً هم دوست نداشتم که بخواهم با مصاحبه های تند رسانه ای در واکنش به این انتقادات جواب هایی بدهم که مناسب و مؤثر نیستند. اما ای کاش این عزیزان منتقد و تمامی کسانی که به قیمت بلیت کنسرت نمایش «سی صد» انتقاد دارند به این نکته هم تسلط کامل داشته باشند که طی این ماه ها برگزارکنندگان کنسرت ها و آثار نمایشی بدون کمترین حمایتی با وجود هزینه های وحشتناکی در برگزاری کنسرت ها و نمایش ها مواجه گشتند که واقعاً کمرشکن بودند. این شرایط را بطور قطع آن دسته از تهیه کنندگانی که عمده آثارشان را در بخش خصوصی متمرکز کرده اند، بیشتر متوجه می شوند. بدین سبب این که چطور تعدادی از دوستان با افزایش اختلاف ۱۵۰ هزار تومانی این پروژه نسبت به کنسرتهای عادی موسیقی پاپ که از مدت ها پیش با قیمت بلیت ۵۵۰ هزار تومان و بدون این پروداکشن روی صحنه می روند، اعتراضات خودرا به سمت این پروژه برده اند نکته مهمی است که من امیدوار هستم برخاسته از یک جریان خاص نباشد.
توتونچیان: آنچه در این کنسرت نمایش پیش روی مخاطبان و شنوندگان با حضور تعدادی از بهترین های موسیقی، تئاتر، سینما و حوزه های فنی قرار می گیرد در مقابل قیمت بلیتی که تعیین شده اصلاً در توازن نیست. کما این که قیمت ۶۹۵ هزار تومانی همه سالن نیست بلکه فقط قسمتی از سالن است که جالب است بدانید توسط تماشاگران خریداری شده است این تهیه کننده موسیقی اشاره کرد: بنده بعنوان یک تهیه کننده کنسرتهای بزرگ موسیقی تمام تلاشم را طی این سال ها انجام داده ام تا با در نظر گرفتن تمام انتقادات و نظرات کارشناسی شده، به سمت و سوی اعتلای موسیقی گام بردارم که هم در موسیقی پاپ و هم در موسیقی ایرانی به جایگاه مخاطب ایرانی احترام می گذارد. در این راه توجه به قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه و حتی عزیزانی که برای تهیه بلیت های گرانقیمت کنسرت با چالش هایی روبه رو هستند از عمده دغدغه هایم بوده که همیشه دوست داشتم روی پروژه هایم پیاده سازی کنم. بااینکه شرایط اقتصادی نابسامان و البته نامشخص این سالهای کشورمان اجازه چنین کاری را به ما کمتر داد اما تمام تمرکز و برنامه ریزی ام را انجام دادم که حداقل در این پروژه بتوانم در جایگاه هایی که بطور قطع در نقطه کوری از دید مخاطب قرار ندارد، بلیت هایی را برای فروش ارائه دهم که از هفتاد هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان بتواند این قشر از جامعه را هم پوشش دهد. کما این که در همین کنسرت نمایش «سی صد» تقریباً نزدیک به ۳۰ درصد از جایگاه تماشاگران بلیت های ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی به فروش می رسد که در همین سه روز هم بطور کامل فروخته شدند.
توتونچیان ضمن اشاره به هزینه های برگزاری کنسرت نمایش «سی صد» توضیح داد: آنچه برای کنسرت نمایش «سی صد» با این حجم پروداکشن پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، به اعتقاد من یک رکورد است که بعید می دانم تا به امروز در موسیقی کشورمان تجربه شده باشد. آنچه در این کنسرت نمایش پیش روی مخاطبان و شنوندگان با حضور تعدادی از بهترین های موسیقی، تئاتر، سینما و حوزه های فنی قرار می گیرد در مقابل قیمت بلیتی که تعیین شده اصلاً در توازن نیست. کما این که قیمت ۶۹۵ هزار تومانی برای همه سالن نیست بلکه فقط قسمتی از سالن است که جالب است بدانید توسط تماشاگران خریداری شده است. این هم اصلاً دلیل بر بی توجهی بنده و همکارانم درباره قشر کم درآمد جامعه نیست. چون همان گونه که گفتم ۳۰ درصد جایگاه تماشاگران بلیت های بین ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان فروخته شده است. این را هم بگویم همین بلیت های ارزان در جایگاه بد و یا نامناسبی نیست؛ بلکه سعی شده بواسطه حضور مهندسان ایرانی و طراحی که انجام گرفته این جایگاه ها در بهترین نقطه دید به سن اصلی قرار داشته باشد.

قیمت واقعی بلیت این کنسرت نمایش بین ۲۰۰ تا یک میلیون تومان بود
وی با تکیه بر این نکته که پروداکشن مربوط به تولید این کنسرت نمایش تا حالا در کشورمان تجربه نشده است، اظهار داشت: پیش از برگزاری کنسرت نمایش «سی صد» بیش از چند مرتبه روی کاغذ محاسباتی را درباره هزینه برگزاری این پروژه انجام دادیم و دقیقاً در آخر همین محاسبات بود که متوجه شدیم که برگزاری این پروژه به علت هزینه های سنگینی که دارد، شدنی نیست. این را هم در نظر بگیرید که همین محاسبات در زمانی صورت گرفت که قیمت دلار جور دیگری بود و الان در قیمت دیگری قرار دارد. قصدی برای توجیه ندارم اما شما فارغ از دستمزدهایی که به عوامل اجرائی برنامه تعلق می گیرد به هزینه های فنی، نور، صدا، چهره پردازی، طراحی و ساخت صحنه، طراحی و ساخت لباس، هزینه های رفت و آمد، هزینه های مربوط به غذا و خیلی از موارد دیگر هم نگاهی بیندازید، آن وقت متوجه می شوید که آنچه برای این کنسرت بعنوان قیمت بلیت در نظر گرفته شده است، هیچ سود هنگفتی را به جیب تهیه کننده وارد نمی نماید. باور کنید رضا بهرام که طی این سال ها خودرا بعنوان یک خواننده پرطرفدار معرفی کرده است به آسانی می توانست در چند سانس کنسرت هایی را برگزار کند و با همان تعداد اندک اعضای کنسرتش درآمدزایی داشته باشد اما او و دیگر هنرمندان پذیرفتند که در قالبی کمتر تجربه شده که به ایران و ایرانی تعلق گیرد، وارد پروژه ای شوند که حضور در آن ریسک بالایی داشت.
توتونچیان اضافه کرد: باور کنید تهیه و تولید چنین پروژه ای کار آسانی نیست. مگر هماهنگی چندین نفر در قالب یک پروژه سنگین آن هم طی چهار ماه کار آسانی است؟ مگر هماهنگ کردن با مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد به همین راحتی هاست؟ شما نمی دانید هزینه هایی که ما برای ساخت استیج، بیلبوردهای داخل برنامه، هزینه های مربوط به امنیت مکان برگزاری کنسرت انجام می دهیم چقدر مشکل و دشوار است. ما باید در این شرایط مراقب هر اتفاقی باشیم تا خدایی نکرده بواسطه همراهی فرمانداری، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و مجموعه های دیگر مشکلی برای کسی پیش نیاید. شک نداشته باشید اگر قرار بود بدون هیچ ملاحظه ای این کنسرت نمایش را برگزار نماییم، قیمت فروش بلیت کنسرت از ۲۰۰ تا یک میلیون تومان می شد، در صورتیکه بنده معتقدم با تمام فشارهایی که می دانستیم روی ما خواهد آمد، فضایی را طراحی کردیم که این هزینه های هنگفت به دوش بکشیم و شرایطی را فراهم نماییم که همه مردم از این پروژه ملی استفاده کنند و خدا می داند که اگر هزینه های کمرشکن نبود بطور قطع بخش بیشتری از جایگاه تماشاگران به بلیت های ارزان اختصاص پیدا می کرد.

«سی صد» یک پروژه تجربه نشده در ایران است
این تهیه کننده اشاره کرد: آنچه در این پروژه مقرر است پیش روی مخاطبان قرار گیرد، یک پروژه تجربه نشده در ایران است که تمام تلاشش زنده نگه داشتن فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی است. این پروژه گامی برای زنده نگه داشتن شاهنامه است بی آنکه از مجموعه ای کمکی گرفته باشد. بی آنکه از دولت بودجه ای را دریافت کرده باشد. بی آنکه از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای وارد کردن تجهیزات مربوط به نور، صدا و ویدئومپینگ هزینه کرده باشد. این پروژه به اعتقاد من یک پروژه کارآفرین است که فناوری های جدیدی را بواسطه حضور مهندسان ایرانی در زمینه جایگاه های پرتابل تماشاگران اجرا کرده است. بطور قطع هم بی عیب و اشکال نیست ولی هرچه هست یک تجربه خیلی مشکل اما باارزش برای من و سایر همکارانم در پروژه ای است که می توانم هزینه آنرا با تمام اتهامات و تهمت هایی که به من می زنند بی سر و صدا در پروژه های اقتصادی هزینه کنم و کمتر هم فحش بخورم.
وی در بخش پایانی صحبت های خود افزود: بطور قطع قشر کم درآمد جامعه برای من از درجه احترام و اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به همین جهت هم تمام تلاشم را انجام دادم تا به سهم این پروژه شرایطی را فراهم نماییم که ۳۰ درصد از جایگاه تماشاگران با قیمت بلیت بین ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان فروخته شود. کما این که حتی به این فکر هستیم که اگر شرایط فراهم گردد، این پروژه را بصورت رایگان در استادیوم آزادی تهران برگزار نماییم که آن دسته از شهروندان عزیزی که برای تهیه بلیت های کنسرت با چالش مواجهند، بتوانند از این برنامه ملی بهره مند شوند. خلاصه این که دوستان عزیزم مطمئن باشید آن چیزی که هزینه شده هیچ گاه باز نمی گردد. ما ریسک بزرگی کردیم و این را هم می دانستیم که این پروژه بدون حاشیه و بدون دردسر نخواهد بود. اما همه دست به دست دادیم تا با عشق کاری را جمع نماییم که هدف فقط پول نیست، بلکه بدون شعار انجام یک کار فرهنگی است که حتی من باید ۲۵ درصد از درآمدش را هم به دولت برای مالیات بدهم.
به هر ترتیب آنچه که از فروش قیمت بلیت پروژه موسیقایی - نمایشی «سی صد» مطرح شده دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که هم از منظر انتقادات وارد شده به مسئولان برگزاری کنسرت مشتمل بر نکات قابل تأملی است و می بایست با شرایط آسان تر و ارزان تری به فروش می رفت و هم از منظر دیدگاه های تهیه کننده می تواند مورد دقت بیشتری قرار گیرد. شرایطی که باید دید آیا کیفیت برگزاری این کنسرت نمایش که از همان ابتدا هم معلوم بود از پروژه های پر سر و صدای موسیقی و تئاتر کشورمان خواهد بود، به آنچه تا حالا درباره آن حرف زده شده، ارجحیت دارد یا خیر؟


منبع:

1401/03/17
11:32:59
5.0 / 5
455
تگهای خبر: آثار , بازی , بازیگر , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
موزیک خوان