موزیک خوان Music Reader
گزارش موزیك خوان؛

خاموشی چراغ کنسرت ها سه ماهه شد

خاموشی چراغ کنسرت ها سه ماهه شد

موزیک خوان: با آنکه انتظار میرفت پس از پایان ایام سوگواری محرم و صفر فصل تازه ای از اجراهای زنده موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اما اتفاقات و ناآرامی های اخیر، تعطیلی کنسرت ها را سه ماهه کرد.



به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، خیلی از برنامه گذاران و تهیه کنندگان حوزه موسیقی برمبنای برنامه ریزی همیشگی و طبق روالی که در روزهای پس از سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) داشته اند، تمام تلاش و برنامه های خودرا انجام داده بودند تا از شروع ربیع الاول، نسبت به برگزاری کنسرتهای خوانندگان و گروههای طرف قراردادشان اقدامات لازم را انجام دهند. اقداماتی که طبیعتاً گرفتن نوبت از سالن های برگزاری کنسرت و موارد مشابه جزو نخستین اولویت های آنها قرار داشت و تا آنجا که از گزارش های میدانی احصا شده، اغلب سالن های بالای ۱۰۰۰ نفر با انبوه تقاضای گروه هایی مواجه بودند که خودرا برای برگزاری کنسرت ها آماده کرده بودند.
فصل جدید برگزاری کنسرتهای موسیقی قرار بود در حالی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که حتی برخی از خوانندگانی که تا حالا موفق به دریافت مجوز اجرای زنده نشده بودند نیز قصد داشتند دور تازه کارهای خودرا با افزایش نسبی قیمت بلیت ها شروع کنند که از این میان می توان به آرمین زارعی، حامیم، رضا نیک زاده، معین زد، رضایا اشاره نمود. گفته می شد گویا مجوز این خوانندگان برای برگزاری کنسرت صادر گردیده است.

اما گویی طلسم پیچیده ای که در این سال ها و در سایه کرونا پروسه اقتصادی موسیقی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود با فروکش کردن این بیماری هم قصد شکستن ندارد و اهالی موسیقی و تئاتر درحال حاضر باید در آرزوی شرایط متعادل برای ادامه فعالیت هایشان بمانند. در چنین شرایطی ناآرامی ها و اتفاقات اخیر کشور فضای بسیار عجیب و غریبی را برای این گروه رقم زده است که هنوز نمی توانند همچون دوره های گذشته فصل تازه برگزاری کنسرت ها و اجرای نمایش ها را رقم بزنند.
ماجرا به شکلی پیش رفته که تهیه کنندگان و صاحبان آثار موسیقایی متأثر از ناآرامی های اخیر طی یک ماهه گذشته اقدامی برای برگزاری کنسرت نداشته اند. از طرف دیگر شرایط برگزاری کنسرت در سالن های بالای ۱۰۰۰ نفر نیز گویا به شکلی نیست که مدیران و تهیه کنندگان بتوانند در ارتباط با آن به تصمیم گیری مشخصی برسند.
به هر حال طی یک ماه اخیر حدودا هیچ کنسرتی غیر از کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار نشده است. شرایطی که به شدت نظام اقتصادی موسیقی ایران را در همه گونه ها تحت تاثیر قرار داده و فعالان این عرصه را با مسیری مواجه کرده که می تواند برای آنها دربرگیرنده ضررهای جبران ناپذیری به لحاظ اقتصادی باشد.
این تهدید، در گونه های جدی حوزه موسیقی خصوصاً موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی بیشتر خودرا عیان کرده است و باید دید که طی روزهای آینده از طرف نهادهای سیاستگذار همچون دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه کنندگان و فعالان موسیقی چه تصمیماتی برای آینده کنسرت ها در وضعیت فعلی اتخاذ خواهد شد.

طبق آخرین پیگیری های خبرنگار مهر از منابع موثق خبری، قرار بر این است که طی روزهای پیش رو جلساتی با حضور تهیه کنندگان و فعالان عرصه موسیقی و تعدادی دیگری از مجموعه های در رابطه با برگزاری کنسرت ها برگزار و تصمیماتی درباره ی نحوه از سر گیری اجراها اتخاد شود.
البته تا به امروز خروجی مشخصی از این قبیل جلسات پشت پرده از طرف دیگر اهالی موسیقی، رسانه ای نشده است. اما باید منتظر ماند و دید که طی روزهای پیش رو خصوصاً با نزدیک شدن به جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر که گروه ها و هنرمندان مختلفی در آن حضور پیدا می کنند، چه سرنوشتی در انتظار اجراهای زنده حوزه موسیقی خواهد بود.


منبع:

1401/08/05
14:13:42
5.0 / 5
403
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
موزیک خوان