موزیک خوان Music Reader

دوسالانه ملی نگارگری چراغ امیدی که به تاریکی رفت

دوسالانه ملی نگارگری چراغ امیدی که به تاریکی رفت

موزیک خوان: یازدهمین دوسالانه نگارگری بعد از 7 سال وقفه مدتی پیش در موسسه فرهنگی و هنری صبا رسما آغاز به کار کرد. بااینکه این اتفاق چراغِ امید را در دل بسیاری از هنرمندان و البته بعد از درخواست های مکرر از طرف آنان برای از سر گرفته شدن دوسالانه ها روشن کرد، نگاهی اجمالی به آثار محدودی که در نمایشگاه این رویداد در معرض دید قرار گرفته اند، نشان میدهد که این چراغ رو به افول رفته است اما چرا؟



به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، همزمان با برگزاری نمایشگاه آثار یازدهمین دوره ی دوسالانه نگارگری، کلاس های دانشجویان دانشگاه هنر و معماری پارس در محلِ موسسه فرهنگی و هنری صبا درحال برگزاری است و بااینکه این مکان بواسطه ی حضور دانشجویان حال و هوای شلوغی دارد اما کمتر بازدیدکننده ای وجود دارد که به قصد بازدید از نمایشگاه آثار یازدهمین دوره دوسالانه نگارگری مراجعه نموده باشد. برای علتِ این مساله هم نمی توان دلیل دقیقی ارائه کرد: آیا زمان بازدید از نمایشگاه کم بوده؟ آیا رشته ی نگارگری در میان سایر رشته ها از طرفداران کمتری برخوردار است؟




واردِ فضای نمایشگاه که می شوید، شاهدِ آثاری در رشته ی نگارگری خواهید بود که با تمرکز بر موضوعات متنوعی از المان های سنتی فرهنگِ ایران تا موضوعات مذهبی را در دلِ خود جای داده اند. تصاویری از باغ های ایرانی مزین به نقش های ریز یا تابلوهایی که بیتی شعر از شاهنامه ی فردوسی و فرهنگِ غنی ایرانی را یادآوری می کنند. آثاری که در ابعاد مختلف قاب گرفته شده و با بی نظمی بر روی دیوار قرار گرفته اند؛ آنقدر بی نظم که عکاسِ حاضر در نمایشگاه برای تهیه عکس و فیلم به آسانی چیدمان آثار را به هم می ریزد.





از نکاتی که حینِ بازدید از نمایشگاه آثار یازدهمین دوره دوسالانه نگارگری توجه ها را به خود جلب می کند، وجود دو مجسمه ی بی ربط به رشته ی نگارگری در صحنه ی نمایشگاه و به معرض نمایش گذاشته شدن تابلویی است که قبل تر نیز در همین محل و در جریان جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه شده بود.

تنها بازدیدکننده ای که هنگام حضور خبرنگار ایسنا مشغول به بازدید از نمایشگاه است، خودش در بخش تذهیب فعالیت دارد و کیفیت این دوره از دوسالانه را چنین ارزیابی می کند: در قسمتی از نمایشگاه آثاری از اساتید چیره دست به معرض نمایش گذاشته شده اما در قسمتی دیگر آثاری را به معرض نمایش گذاشته اند که خیلی نمایشگاه را ضعیف می کند و من از این مساله تعجب می کنم.

او اضافه می کند: در شماری از این آثار اصلا چهره ها کامل نشده اند و حتی قابل ارائه شدن برای یک نمایشگاه گروهی هم نیستند، چه رسد به دوسالانه نگارگری اصلا نمی دانم داوران چه کسانی هستند و چرا در کنار آثار اساتید بزرگ چنین کارهایی را قرار داده اند که نمایشگاه را ضعیف می کند.

این بازدیدکننده در ادامه اظهار دارد: شماری از آثار هستند که اصلا ناقص هستند و به مرحله رنگ گذاری و دورگیری هم نرسیده اند. از هنرمندی ۴ یا ۵ مورد کار در نمایشگاه وجود دارد که تعدادی از آنان حتی قابل قبول نیستند. در کل وقت گذاشتم و نمایشگاه را دیدم اما کیفیت آن با سالهای قبل اصلا قابل قیاس نیست. من آثاری را در نمایشگاه دیدم که همراه همکلاسی هایم برای ژوژمان های دانشجویی آماده کرده بودیم!

او همین طور تاکید دارد که استادش به او سفارش کرده تا دیگر در چنین رویدادهایی با این کیفیت شرکت نداشته باشد.

یازدهمین دوره دوسالانه نگارگری ایرانی بعد از ۷ سال وقفه باردیگر آغاز به فعالیت کرد و این مساله نشان میدهد که بااینکه مدیریت جدیدِ مرکز هنرهای تجسمی در سیاست های خود بدنبال رونق دادن باردیگر ی دوسالانه ها است اما می توان گفت هنوز جای کار وجود دارد.




با همه این اوصاف، برای بازدید از نمایشگاه آثار دوسالانه نگارگری تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر (عج) می توانید مراجعه کنید.





منبع:

1402/02/01
16:14:50
5.0 / 5
470
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
موزیک خوان