موزیک خوان Music Reader
گزارش موزیك خوان؛

تدارک یک منوی موسیقایی برای دهه هشتادی ها

تدارک یک منوی موسیقایی برای دهه هشتادی ها

موزیک خوان: توجه به تولیدات موسیقایی نوجوانانه مبتنی بر آموزه های اخلاقی و دینی یکی از مهم ترین اهدافی است که طی سالهای اخیر مورد توجه تعدادی از دستگاه های فرهنگی در خارج از ایام سوگواری قرار گرفته است.



خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: یکی از مهم ترین مولفه هایی که در حوزه فرهنگ و هنر پیرامون آموزش های اجتماعی مطرح می شود، استفاده از ابزارهایی چون موسیقی است که اگر در نقطه گذاری مطلوب و اهداف از پیش تعیین شده ای طراحی شود، بدون تردید می تواند تبدیل به یکی از مهم ترین و کاربردی ترین فرآیندهای آموزشی و تربیتی در نسل معروف به «دهه هشتادی ها» شود.
مسیری که حالا در تمامی دنیا بعنوان یک مؤلفه کمک آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. مسیری مشخص که طی سالهای اخیر به فضاهای عقیدتی و مرتبط باورهای پرارزش دینی ما هم ورود پیدا کرده و بااینکه دربرگیرنده حساسیت ها و رعایت دقیق آداب و خط قرمزهاست اما تبدیل به فرآیند ای جدید و نوین در عرصه تولیداتی شده که در حوزه های کودک و نوجوان بخصوص در چارچوب پویش ها بر مبنای تولید آثار موسیقایی جلوه بیشتری از خود به معرض نمایش گذاشته است.
یکی از گونه های موسیقایی که طی سالهای اخیر توانسته در همین چارچوب با استقبال خوب مخاطبان کودک و نوجوان همراه شود، حضور موسیقی و ملودی در جریان اجرای بعضی از آئین های در رابطه با خاندان (ع) در روزهای مختلف مذهبی است که طی آن بعضی از ذاکران و مداحان شناخته شده خاندان (ع) به واسطه آموزه ها و نیازی که در درون مخاطبان خود بخصوص مخاطبان کودک و نوجوان هیأت های مذهبی دریافت کرده اند، دست به تولید آثاری زدند که در عین احترام به شأن و جایگاه والای ائمه معصومین (ع) با استفاده از ملودی ها اهتمام در ورود به فضای جدیدی دارند تا بتوانند طیف گسترده تری از مخاطبان کودک و نوجوان را با ارزش ها و مفاهیم «هیأت» آشنا کنند. شرایطی بسیار دشوار و حساس که اگر کوچک ترین لغزشی در آن وجود داشته باشد، وارد مسیر خطرناکی می شود که برون رفت از آن کار بسیار سختی است.
آنچه روایت شد تا چند سال پیش اختصاص به اجرا و تولید آثار موسیقایی داشت که عمده آنها در رابطه با ایام عزاداری بوده و مشتمل بر تولید آهنگ ها و ملودی هایی می شد که به صورت خاص در این عرصه تولید می شوند. فرآیندی که مجموعه هایی چون «سازمان تبلیغات اسلامی»، «مرکز موسیقی حوزه هنری»، «مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا)»، «مرکز آفرینش های هنری بسیج»، «مرکز هنری رسانه ای نهضت»، «دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما»، «باشگاه ترانه و موسیقی راه» و برخی دیگر به شکلی سردمدار و آغازگر جریانی لقب گرفتند که انصافاً از درون خود با تمام اما و اگرهای فنی اش، حرف های تازه برای گفتن داشت و سبب ایجاد مسیری شد که توانایی و ارزشمندی های مداحان و ذاکران شناخته شده در شرایط جدیدی تجربه شد و توانست طیف گسترده تری از مردم را هم از مجرای برگزاری پویش های موسیقایی – مذهبی – اجتماعی وارد جریان پرارزش «هیأت» کند.

جریانی که ابتدا به ساکن به علت بعضی از حساسیت های قابل تأمل و در خیلی از موارد از سر دلسوزی از طیف مخالفان زیادتری هم برخوردار بود اما هرچه بیشتر جلو رفت، سبب ایجاد اعتماد بیشتری شد و چارچوبی را فراهم ساخت که این روش و راه تبدیل به سبکی جدید در عرصه اجرای آئین های پرارزش مذهبی با همراهی کودکان و نوجوانان در جهت تبلیغ شعائر اخلاقی و دینی شود.
در این مسیر یک اتفاق دیگر هم افتاد و آن ایجاد فرآیندی جدید جهت راه اندازی رویدادها و پویش هایی بود که رفته رفته در کنار یک توجه موسیقایی – مذهبی در مناسبت ها و ایام عزاداری ائمه معصومین، در شرایط تازه تری نیز تجربه شد.
در واقع آنچه پیش روی مخاطبان بخصوص مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفت، توجه به عناصر دیگری چون ایجاد لحظات مفرح، با انرژی و شادی آور با در نظر گرفتن مؤلفه های مبتنی بر باورها و آموزه های ایرانی – اسلامی است که حالا در چارچوب عناوین مختلف پیش روی طیف زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان در تهران و شهرستان ها اجرا می شود. فضایی که در کنار سایر رویدادهای مذهبی که می بایست آموزه های اخلاقی و رفتاری آن در بهترین و مؤثرترین شکل ممکن به مخاطبان انتقال داده شود، می تواند نقش مؤثری در ایجاد روحیه نشاط، خودباوری، خداشناسی، خلاقیت و مواردی این چنین ایفا کند.
اتفاقاً ایجاد چنین مسیری بود که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا با نگاهی اجمالی به فعالیت مجموعه ها و ارگان ها مختلف فرهنگی هنری کشورمان در حوزه تهیه و تولید آثار موسیقایی که این سال ها در ارتباط با فعالیتهای اجتماعی و مذهبی کشورمان شکل و شمایل جدیدی یافته، فضایی برای معرفی آنچه تابحال انجام گرفته اختصاص دهیم و امیدوار باشیم که این گامهای اولیه بتواند چراغ راهی برای ارائه یک مسیر روشن و هدفمند در فرایند تولید و تهیه آثار موسیقایی باشد.
مسیری که بشدت جای خالی یک نگاه جدید و نوگرایانه متناسب با سلیقه های امروزی جامعه هدف بخصوص کودکان و نوجوانان با تأسی از باورها و اعتقادات مذهبی حس می شد.
نگاهی باردیگر به آنچه تابحال صورت گرفته می تواند با رفع لطمه ها و معایب، آغازگر جریان نوینی در عرصه موسیقی بخصوص موسیقی حوزه کودک و نوجوان باشد که در دهه ۶۰ و ۷۰ به بهترین شکل ممکن تجربه شد و حالا می تواند بر پایه سلیقه و روش زندگی امروز، ایجاد کننده چارچوب های ساختارشکنانه ای در راه تعالی آموزش و پروش نسلی باشد که تأثیر مستقیم آنرا میتوان در سبک زندگی ایرانی – اسلامی جستجو کرد.

در نخستین شماره از این رویکرد رسانه ای به سراغ مجموعه «مأوا» رفتیم. مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) یکی از مجموعه های موسیقایی تازه قوام یافته ای است که طی سالهای اخیر بعنوان یکی از ارگان های تابعه سازمان هنری – رسانه ای اوج، تلاش دارد تا گامهای جدیدی را در حوزه های مناسبتی موسیقی بردارد. شرایطی که عمده آنها در حوزه هایی چون «نماهنگ»، «کنسرت»، «تک آهنگ»، «آلبوم ها»، «پروژه های موسیقایی نمایشی» و «برنامه های تلویزیونی» متمرکز شد و در این سال ها با اضافه شدن پویش های موسیقایی – اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان اهتمام در به روز رسانی داشت.
آنچه در هرکدام از این پروژه ها تولید شد، دربرگیرنده نکات قوت و ضعف گوناگونی است که پرداخت به آنها خود به تنهایی مجال دیگری را می طلبد. اما بطور حتم یکی از مهم ترین محورهایی که جلوه متفاوتی پیدا کرد و اتفاقاً بازتاب های خوبی هم در بین جامعه هدف بخصوص نسل کودک و نوجوان داشت، همین پروژه ها و پویش هایی بود که توانست عرض ارادت مخاطبان به ساحت مقدس خاندان و باورهای اعتقادی – مذهبی را از ایام عزاداری به اعیاد نیز تعمیم دهد. روشی کمتر تجربه شده که می تواند مقدمه خوبی برای جذب مخاطبانی باشد که تابحال با این نگاههای ترکیب یافته هنر و باورهای دینی ارتباطی نداشتند.
* «عزیزم حسین»؛ بچه ها حرم امام حسین (ع) را نقاشی کنید
همزمان با اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد امام حسین (ع) سال ۱۴۰۱ بود که مرکز موسیقی «مأوا» ضمن انتشار نماهنگ «عزیزم حسین» با صدای عبدالرضا هلالی و محمد اسداللهی از عموم کودکان جهت شرکت در پویش «عزیزم حسین» دعوت کرد. در این پویش همچون سال قبل از کودکان و نوجوانان خواسته شد با استفاده از مدادرنگی های خود، تصویری از حرم امام حسین (ع) را نقاشی کرده و به همراه فیلم همخوانی سرود در پیام رسان های ارسال نمایند.
با هماهنگی صورت گرفته پس از جمع آوری نقاشی های ارسالی، آثار کودکان در چارچوب نمایشگاهی در میان الحرمین و هم جواری حرم امام حسین (ع) نمایش داده می شد.
پویش «عزیزم حسین» سال قبل با استقبال قابل توجه کودکان ایرانی و غیر ایرانی مواجه و بیشتر از شش هزار ویدئو از نقاشی کشیدن و همخوانی بچه ها علاوه بر شهرها و روستاهای کشورمان، از ۶ کشور آمریکا، آلمان، افغانستان، عراق، امارات و بلژیک ویدئو برای این پویش ارسال شد.

برای شنیدن نماهنگ «عزیزم حسین» اینجا را کلیک کنید.
* «هدیه اسباب بازی»؛ یک کار خیر به عشق حضرت علی (ع)
مرکز موسیقی مأوا به مناسبت فرارسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیر خم، با همکاری هیأت های مذهبی و گروههای مردمی، پویشی برای گروه سنی کودک و نوجوان با عنوان «نذر اسباب بازی» برگزار کرد. هدف اصلی از برگزاری این پویش ها راه اندازی جریان های مردمی حول محور سرود و ارزش های اسلامی و اجتماعی بود.
در این پویش کودکان به عشق امیرالمومنین (ع) و با تأسی از مشی و منش ایشان، تشویق می شدند، از بین اسباب بازی های خود یکی را بعنوان هدیه در جشنی بزرگ، به دیگر کودکان هدیه دهند تا کمک رسان کودکان مناطق محروم، نیازمند، ایتام و سرطانی ها باشند. در این خصوص کودکان می توانستند اسباب بازی های خویش را در روز عید غدیر به محل میدان ولیعصر (عج) ببرند و تحویل دهند. این در حالی بود که ترویج روحیه فداکاری و ایثارگری در کودکان و نوجوانان، ایجاد فضای شاد در عید غدیر برای کودکان و آشنایی کودکان با امام علی مقابل السلام از دیگر اهداف این پویش بود. که با نوای رضا هلالی و محمدحسین پویانفر برپایه شعری از حمید رمی تولید شد.
یکی دیگر از بخش های این پویش ارسال ویدئو از خوانش سرود «هدیه اسباب بازی» توسط کودکان بود که می توانستند اسباب بازی یا عروسک دلخواه خویش را برای هدیه به یک کودک انتخاب کنند و فیلمی با این مضمون که «این اسباب بازی را جهت شرکت در پویش هدیه اسباب بازی به عشق مولا علی به هدیه می دهم» گرفته و ارسال نمایند.

برای تماشای نماهنگ «هدیه اسباب بازی» اینجا را کلیک کنید.
* «بیعت»؛ ترویج آموزه های اخلاقی از پس کلید واژه انتظار ظهور
یکی دیگر از اقداماتی که در روزهای شعبانیه این مجموعه موسیقایی صورت گرفت، تولید نماهنگ «بیعت» با موضوع مهدویت و انتظار ظهور حضرت مهدی از پس پروژه «عزیزم حسین» بود.
این نماهنگ به شکلی مقدمه ای جهت راه اندازی پویشی به همین نام بود و در آن هزاران نفر از کودکان و نوجوانان با همراهی گروههای سرود «نجم الثاقب» و «احسان»، صدای عبدالرضا هلالی و سجاد محمدی در پویش های مختلفی که به میزبانی شهرهای مختلف کشور برگزار شد، شرکت کردند.
بخش های ابتدایی اثر فضای صمیمانه همراه با انس و الفت به مخاطب القا می شود. در قسمت هایی هم شعر اهتمام در انتقال فضای وحدت دارد. همینطور همراهی خانواده ها با بچه ها همچون دیگر مفاهیمی است که در نماهنگ «بیعت» روی آن تاکید شده است.
یکی دیگر از نکات نماهنگ «بیعت» حضور طیف های گسترده بچه ها از هر گروه سنی است. این بچه ها که از مناطق جغرافیایی مختلف ایران در این نماهنگ حضور دارند، با قلبی پاک این اشعار و سرود زیبا را زمزمه می کنند. همینطور حضور بچه ها در مکانهای تاریخی اصالت و هویت ایرانی را که در سرود هم روی آن تاکید شده است به مخاطبان القا می کند. سبک خاص فیلمبرداری دایره ای که با نور و رنگ های مختلف همراه می شود نیز از دیگر مؤلفه هایی است که سبب جذب تماشاگران می شد.

برای تماشای نماهنگ «بیعت» اینجا را کلیک کنید.
* «روزه اولی»؛ یک پویش برای بچه هایی که نخستین بار روزه گرفتند
پویش «روزه اولی» هم یکی دیگر از فعالیتهای برآمده از تولید یک نماهنگ به نام «روزه اولی» بود که فروردین ماه سال ۱۴۰۲ در چارچوب پروژه مشترک مرکز موسیقی مأوا و مرکز رسانه «نهضت» سازمان تبلیغات اسلامی برای کودکان و نوجوانان ایران زمینه ارائه شد.
در این نماهنگ هم که در قالبی امید بخش پیش روی مخاطبان قرار گرفت، محمدحسین پویانفر از مداحان شناخته شده خاندان (ع) با همراهی گروه سرود «احسان» اثری را بر مبنای ترانه ای از سید جواد پرئی تولید کرد که در آن کودکان و نوجوانان ایرانی در قالبی متفاوت از حس و حال و تجربه خود در نخستین سال روزه داری خود سخن گفتند.
پویش «روزه اولی» هم یکی از فعالیتهایی است که با حضور محمدحسین پویانفر بعنوان نوحه خوانی که مخاطبان کودک و نوجوان با او همذات پنداری بیشتری دارند توانست در شهرهای مختلف کشور اجرا شود. فرآیندی که مشتمل بر تجمع خیلی از کودکان و نوچوانان ایرانی بود که با حضور پرتعدادشان فضای فرح بخش و امیدوار کننده را برای مردم ایران در شرایط فعلی جامعه رقم زدند.

برای تماشای نماهنگ «روزه اولی» اینجا را کلیک کنید.
* «سلام فاطمه»؛ عرض ارادتی به محضر حضرت فاطمه زهرا (س)
پویش سرود «سلام فاطمه (س)» هم همچون پویش های موسیقایی مرکز موسیقی مأوا بود که آذر ماه سال ۱۴۰۱ همزمان با ایام عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) توسط مرکز موسیقی مأوا افتتاح شد.
بر اساس اطلاعیه ای که مرکز موسیقی مأوا در رابطه با این مورد منتشر نموده بود علاقه مندان جهت شرکت در این پویش می توانستند ویدیوهای در ارتباط با هم خوانی سرود «سلام فاطمه (س)» را در فضای مجازی به صفحه «هم صدای آسمان» ارسال نمایند.
سرود «سلام فاطمه (س)» همچون آثار موسیقایی مذهبی است که چندی قبل با صدای محمدحسین پویانفر از ذاکران خاندان (ع) در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

برای شنیدن قطعه «سلام فاطمه» اینجا را کلیک کنید.
* «شبیه پروانه ها»؛ به عشق امام حسن (ع) دور کودکان پروانه ای می گردیم
یکی دیگر از نماهنگ هایی که در جهت امید بخشی و ایجاد روحیه خودباوری توسط مرکز موسیقی مأوا انتشار یافت، نماهنگی با نام «شبیه پروانه ها» بود که طی آن علی اکبر حائری با همراهی گروه سرود «احسان» اثری را پیش روی مخاطبان قرار دادند که توانست در چارچوب یک پویش حمایتی از کودکان پروانه ای معرفی شود.
در این نماهنگ که بعدها در چارچوب یک پویش نیز مورد توجه قرار گرفت، گروه تولید کننده کوشش کرد تا به بهانه فرا رسیدن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و صفات بارز اخلاقی ایشان در حوزه کرامت بیماران و رسیدگی به آنها، فضایی را فراهم سازد تا حس مشارکت، انسان دوستی و حمایت شرافتمدانه از بیماران پروانه ای بخصوص کودکان و نوجوانان مبتلا به این بیماری در جامعه با توجه بیشتری فراهم گردد.
آنچه در این پویش از پس تولید نماهنگ «شبیه پروانه ها» پدیدار شد، خارج از چارچوب های رایجی بود که همواره از چنین پویش های حمایت گرانه ای در روزهای عزاداری استفاده می شد، اما این دفعه هم تلاش شد تا به واسطه میلاد باسعادت حضرت امام حسن (ع) و ایام گرامی ماه رمضان حال و هوا و انرژی مثبت تری در این فضای کمک رسانی حاکم باشد.

برای تماشای نماهنگ «شبیه پروانه ها» اینجا را کلیک کنید.
* «لحظه دیدار»؛ راه اندازی پویش «اربعین خانوادگی» به همت دو مجموعه فرهنگی
پروژه مشترک دیگری که توسط مرکز موسیقی مأوا و مرکز هنری رسانه ای نهضت در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ رونمایی گردید، در ارتباط با تولید انیمیشن «لحظه دیدار» و به تبع آن پویش «اربعین خانوادگی» بود که در روزهای محرم و صفر سال قبل اجرا شد.
این پویش همزمان با رونمایی انیمیشن «لحظه دیدار» با صدای محمد حسین پویانفر پیش روی ارادتمندان حضرت سیدالشهدا قرار گرفت و خانواده هایی که در روزهای اربعین و در مراسم پیاده روی نجف تا کربلا شرکت می کنند می توانستند آثار خویش را که شامل عکس، دل نوشته، خاطرات، فیلم را ارسال نماید.

برای تماشای نماهنگ «لحظه دیدار» اینجا را کلیک کنید.
* «دهه هشتادیا»؛ حضور آدم های مطرح و نماهنگی که خیلی سر و صدا کرد
نماهنگ «دهه هشتادیا» هم تازه ترین و یکی از متفاوت ترین و پرحاشیه ترین محصولات مرکز موسیقی مأوا بود که شهریور ۱۴۰۰ بر مبنای سرود «کی گفته عاشقی برا قدیمه؟» گروه سرود وصال با حضور عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر و علی رام نورایی منتشر گردید.
در این نماهنگ که حتی پخش تیزر آن در روزهای کرونایی هم با حاشیه های زیادی در فضای مجازی همراه بود سعید پاشازاده شاعر، علی شمس تهیه کننده و مهران علوی بعنوان کارگردان حضور داشتند.
مرکز موسیقی مأوا که گویا خوب می دانست این اثر با حاشیه هایی مواجه خواهد شد، همزمان با انتشار این نماهنگ متنی را با عنوان «چند خط در رابطه با یک تجربه جدید و ضروری» منتشر نمود و اظهار داشت: «نوجوانان تقریبا بخش فراموش شده تولیدات رسانه ای در کشور ما هستند. در رابطه با خاصیت ها و سلیقه ها و علاقه های آنان کمتر فکر می نماییم و کمتر کاری اختصاصی برای شان تولید می نماییم. و طبیعی است که وقتی ما کاری نمی نماییم، دیگران این خلأ را با تولیدات متفاوت تری پر می کنند. ما در مرکز موسیقی ماوا مدتی است تمرکز خویش را بر این حوزه گذاشته ایم و در تلاشیم که آثاری را برای مخاطب نوجوان طراحی و تولید نماییم.
در تلاشیم که این آثار فقط محدود به یک بخش از مخاطبان نباشد و هر اثری برای جامعه مخاطبان هدف آن اثر تولید شود. کما این که در محرم امسال هم نماهنگ «گره» برای بخشی از این مخاطبان تولید و با استقبال آنان روبرو شد و نماهنگ «دهه هشتادی ها» برای بخش دیگری از مخاطبان نوجوان، با حال و هوای دیگر و ادبیاتی دیگر تولید شد. از آغاز ورود به این حوزه می دانستیم که با مسیر طی نشده پر چالشی روبرو می باشیم و بعد از تولید هر اثر نیازمند شنیدن دقیق نظرات، انتقادات و پیشنهادات مخاطبان و صاحب نظرانیم، تا ادامه این مسیر را دقیق تر و درست تر از قبل طی نماییم. پس با آغوش باز شنوای نظرات همه شما هستیم. به امید این که این نقد و نظرات کمک نماید تا مخاطب نوجوان در تولیدات رسانه ای کشور دیده شود.»

برای تماشای نماهنگ «دهه هشتادیا» اینجا را کلیک کنید.
نماهنگ «نمره عالی»، پویش «ایران ۸۰» به مناسبت حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی فوتبال، پویش «سرباز حسینم» ویژه کودکان و نوجوانان ایرانی نیز از دیگر پروژه های مرکز موسیقی مأوا در این یکی دو سال قبل بودند که در کنار سایر محصولات موسیقایی این مجموعه توانستند نقش مؤثری در عرصه تولید آثار نوگرایانه و جوان پسند ایفا کنند. فرآیندی که بطور حتم تا مسیر تکامل راه زیادی باقی است، اما نقطه شروعی برای حضور در راه جدیدی است که باید ابداعات و ابتکارات زیادی را به خرج داد.


منبع:

1402/02/17
10:22:43
5.0 / 5
315
تگهای خبر: آثار , آموزش , اسباب بازی , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱