موزیک خوان Music Reader
خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۸۵؛

خاطره متفاوت از ستایش و حاشیه هایش

خاطره متفاوت از ستایش و حاشیه هایش

موزیک خوان: موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهایی فصل سوم از سریال تلویزیونی ستایش با خوانندگی اشکان کمانگری و شهاب مظفری همچون تیتراژهای معروف سیما طی سالهای قبل بشمار می رود.


دریافت 3 MB
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان مبحث قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های در ارتباط با برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی که بعد از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در چارچوب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به صورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در هشتاد و پنجمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهایی فصل سوم از سریال تلویزیونی «ستایش» به کارگردانی و خوانندگی اشکان کمانگری و شهاب مظفری رفتیم که باآنکه در حوزه های مختلف با حواشی رو به رو شد اما در نوع خود همچون موسیقی تیتراژهایی بود که به واسطه مضمون داستانی سریال و حال و هوایی که مخاطب را با خود همراه کرد، تبدیل به یکی از موسیقی تیتراژهای ماندگار سریال های داستانی سیما در دهه نود شد.

اگر بخواهیم نیم نگاهی به کلیت آنچه در رابطه با سریال «ستایش» پیش روی مخاطبان قرار گرفت، اشاره هایی داشته باشیم، توضیح این که سریال «ستایش» نام یک مجموعه تلویزیونی به نویسندگی سعید مطلبی و کارگردانی سعید سطانی است که بنا به قول کارگردان و بعضی از بازیگران مجموعه گویا طرح آن بر مبنای ایده ای از مرحوم ایرج قادری بوده است. این در شرایطی است که برخی ها این مجموعه را اقتباسی از فیلم سینمایی «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی می دانند که این نکته هم جالب توجه است.
روایتی که از داستان «ستایش» برای مخاطبان تولید و پخش گردید مشتمل بر سه فصل بود که بخش اول آن در سال ۱۳۸۸ تولید و پخش آن هم در آبان ماه سال ۱۳۹۰ به پایان رسید. تولید فصل دوم مجموعه هم از سال ۱۳۹۱ آغاز و پخش آن در بهمن سال ۱۳۹۲ به پایان رسید و استقبال مخاطبان از دو فصل قبلی هم باعث شد که فصل سوم سریال بعد از مدت ها فاصله از دو فصل قبلی از سال ۱۳۹۷ آغاز و تا آبان ماه ۱۳۹۸ روی آنتن شبکه سوم سیما برود.
داریوش ارجمند، نرگس محمدی، مهدی سلوکی، سیما تیرانداز، مهدی پاکدل، رامسین کبریتی، قربان نجفی، حدیث میرامینی، محمود عزیزی، فریبا نادری، زهرا سعیدی، شیوا خنیاگر، المیرا دهقانی، مهدی میامی، صفا آقاجانی، امیرمحمد زند، آتیه جاوید، شایسته ایرانی، اکرم محمدی، رستم ایران نژاد و تعدادی دیگر بازیگران این سریال تلویزیونی بودند.

سریال «ستایش» قصه دختر جوانی به نام ستایش را روایت می کند که برای نجات برادرش از خطری که به دنبال فرار او از خدمت سربازی وی را تهدید می کند، به دوست برادر خود طاهر فردوس پناه می برد و به تمهیداتی برادرش را راهی مرز می کند، اما گویا محمد برادر ستایش در مرز کشته شده و طاهر به زندان می افتد؛ قصه ای که تازه آغازگر یک ماجرای طولانی است که در طول قسمت های متمادی سریال همانند سریال های ترکیه ای پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و چه خوب و چه بد میان اقشار مختلف جامعه با محبوبیتی مثال زدنی و عجیب و غریب رو به رو می شود.
یک مواجهه دراماتیک برخاسته از خلق و خوی انسان هایی که در بستر یک جامعه ایرانی تلاش می کنند با محوریت داستانی که دربرگیرنده مولفه های مختلف رفتاری است فضایی را به مخاطب عرضه کند که توانست با چاشنی اغراق و سبک و سیاقی نزدیک به فیلمهای هندی و سریال های ترکیه ای تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سریال های سیما در طول یک دهه گذشته شود. فضایی که بطور حتم از ساخت موسیقی متن گرفته تا موسیقی تیتراژش می تواند یکی از نقاط عطف فعالیتهای خوانندگانی باشند که دیده شدن آثارشان در موسیقی تیتراژها دربرگیرنده محبوبیتی دوچندان می شود و می تواند شرایطی را ایجاد نماید که یک شبه ره صدساله را بپیمایند.

از همان ابتدا که سریال «ستایش» پیش روی مخاطبان قرار گرفت، حاشیه های گوناگونی هم در کنار پخش این مجموعه پربیننده در رسانه ها و بعدها در فضای مجازی عنوان شد، حاشیه های ریز و درشتی که هرکدام به خودی خود هم توانستند در مقاطعی باعث ظهور و بروز مشکلاتی برای سازندگان سریال و هم مولفه ای برای مشهور شدن مجموعه ای شود که در زمان پخش بسیار مورد استقبال قرار گرفت و شرایطی را ایجاد کرد که رسانه ها هم تمرکز بیشتری روی این سریال داشته باشند.
بسیاری از فعالان عرصه موسیقی و سریال سازی می دانند که ماجرای موسیقی تیتراژها در سریال ها و آثار سینمایی حالا شبیه آنچه در دهه های گذشته فقط به واسطه مولفه ای چون توانایی خواننده و آهنگساز و ترانه سرا صورت می گرفت، نیست و این نظام اقتصادی موسیقی ایران است که در این چارچوب می تواند نقش تعیین کننده ای را ایفا کند شرایطی که بخش هایی از آن هم به موسیقی تیتراژ هم سرایت کرد و باعث شد تا خوانندگان زیادی خواستار حضور در این بخش از سریال باشند. فضایی که خدا عالم است چه فرآیندی طی شد تا اشکان کمانگری خواننده جوان و خوش صدای موسیقی ایرانی بعنوان خوانشگر موسیقی تیتراژ ابتدایی و شهاب مظفری خواننده پرحاشیه موسیقی پاپ بعنوان خوانشگر موسیقی تیتراژ انتهایی اثر انتخاب شوند.
اینکه می گوییم خدا عالم است، به سبب فرآیندی است که طی این سال ها پیرامون انتخاب خوانندگان در جریان ساخت موسیقی تیتراژها صورت می پذیرد. چونکه ماجرا به سمت و سویی هدایت شده که حتی برای حضور فلان خواننده یا ترانه سرا در موسیقی تیتراژها مبالغ هنگفتی رد و بدل می شود که گرچه نمی توان به صورت کامل در صحت و سقم آن وارد جزئیات دقیقی شد، اما خیلی از فعالان عرصه موسیقی و سریال سازی می دانند که ماجرای موسیقی تیتراژها در سریال ها و آثار سینمایی حالا شبیه آنچه در دهه های گذشته فقط به واسطه مولفه ای چون توانایی خواننده و آهنگساز و ترانه سرا صورت می گرفت، نیست و این نظام اقتصادی موسیقی ایران است که در این چارچوب می تواند نقش تعیین کننده ای را ایفا کند.
آسیب شناسی و کنکاش در رابطه با آنچه در این سال ها پیرامون موسیقی تیتراژها صورت می گیرد نیازمند بررسی دقیقی است که می بایست در فرایند عرضه و تولید آثار موسیقایی در ایران روی آن متمرکز بود.
از اینها که بگذریم، طبیعتاً این موسیقی تیتراژ فصل سوم سریال «ستایش» بود که توانست در قد و قامت خود معرف خوبی برای فصل سومی باشد که پس از سال ها از پخش فصل های اول و دوم سریال پیش روی مخاطبان قرار گرفت، موسیقی تیتراژی که بخش ابتدایی آن درحال و هوای موسیقی ایرانی و صدای خواننده ای چون اشکان کمانگری با پیشینه ای برخاسته از موسیقی ردیف دستگاهی ایران و موسیقی تیتراژ انتهایی آن کاملاً متفاوت از موسیقی ابتدایی با صدای شهاب مظفری از خوانندگان موسیقی پاپ ایران به مخاطبان عرضه شد.

اشکان کمانگری خواننده موسیقی ایرانی که این روزها بعنوان داور ویژه برنامه موسیقایی «هماهنگ» شبکه نسیم را هم برعهده دارد، چندی قبل بود که در گفتگو با خبرنگار مهر به حضورش در خوانندگی تیتراژ ابتدایی سریال «ستایش ۳» اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوب همکاری ام با فرید سعادتمند آهنگساز خوب کشورمان بود که بسیار مشتاقیم در کنار یکدیگر تجربه ای را برای تولید آلبوم هم داشته باشیم. یکی از این همکاری ها در ارتباط با تولید قطعه «رازهای مگو» با ترانه ای از محمدمهدی سیار شاعر توانای کشورمان است که بعد از انتخاب از جانب شبکه سه سیما برای تیتراژ ابتدایی سریال تلویزیونی «ستایش ۳» با استقبال خوبی هم از جانب مخاطبان روبرو شده است.
خواننده تک آهنگ های پرطرفداری چون «عشق را پایان نیست»، «ره سلامت» در قسمت دیگری از صحبت های خود اضافه کرد: من از موسیقی فیلم سینمایی «دلبری» آقای سعادتمند را شناختم و قطعه «ره سلامت» یا «موج سودا» را هم به این فیلم سینمایی تقدیم کردیم. اما فضای این کار مشترک بگونه ای پیش رفت که در سریال ستایش بیشتر دیده شد و خدا رو شکر مردم هم این کار را دوست داشتند. البته این خیلی نکته پراهمیتی است که یک خواننده به سهم و تلاشی که در عرصه موسیقی انجام می دهد بتواند قاب های جدیدی از حضورش در موسیقی ایرانی به مخاطب عرضه نماید کما این که خیلی از استادان و هنرمندان فعال این عرصه از گذشته تا کنون فعالیتهای بسیار ارزشمندی را در این حوزه انجام داده اند.

وی که در طول این سال ها تلاشهای زیادی برای معرفی هرچه بهتر موسیقی ایرانی به مخاطبان داشته در قسمت دیگری از این گفتگو توضیح داده بود: خودم معتقدم اشکان کمانگری فقط تریبون عرضه موسیقی دستگاهی نیست، چون که پیش و بعد از من هنرمندانی هستند که در این حوزه خدمات ارزشمندی انجام داده و می دهند. بدین منظور برای خودم دست به تجربه هایی می زنم که مبتنی بر پایه های اصولی موسیقی ایرانی بتواند مورد توجه طیف بیشتری از مخاطبان قرار گیرد. تولید قطعه های «اِپی» در فیلم مستند خانه، «دشت بیکران» در آلبوم اینک دریچه ای به بی کرانگی، «ساز جدایی»، «ره سلامت» و «رازهای مگو» هم در ادامه همین تجربیات است که امیدوارم مورد توجه باشد.
اما یکی از نکات قابل توجه و البته حاشیه سازی که برای موسیقی تیتراژهای فصل سوم سریال «ستایش» صورت گرفت، بحث مقایسه تیتراژ ابتدایی با تیتراژ انتهایی کار بود که در مقطعی باعث بروز حساسیت هایی هم شد، شرایطی که اشکان کمانگری پیرامون آن به عرضه جوابی کوتاه بسنده کرد و اظهار داشت: در فضای مجازی برخی مطالب را می خواندم که تلاش می کردند بنده را در تقابل با هنرمند عزیز آقای شهاب مظفری قرار دهند. در حالیکه موسیقی من کاملاً دنیای متفاوتی دارد و این تفاوت چیزی از ارزش های عرضه انواع موسیقی در جامعه کم نمی نماید. ازاین رو مایلم شرایط بگونه ای باشد که به این حاشیه ها دیگر دامن زده نشود.
درباره موسیقی تیتراژ پایانی فصل سوم با صدای شهاب مظفری هم باید بگوییم که باآنکه دربرگیرنده تفاوت های بسیاری با حال و هوای موسیقی ابتدایی بود، اما به واسطه ملودی و تنظیمی که روی این قطعه با خصوصیت های لحنی و صوتی صدای شهاب مظفری بعنوان خواننده متفاوت آن روزها انجام گرفته بود، توانست با استقبال خوبی از جانب مخاطبان همچون تیتراژ ابتدایی روبه رو شود. ملودی که باعث شد که تک آهنگ ستایش برای خواننده ای چون شهاب مظفری در آن دوران سکوی پرتاب خوبی برای آینده کاری اش شود. باآنکه در حوزه ترانه ای که شهاب مظفری آنرا خوانده بود، فضایی بوجود آمد که بعضی از جامعه نابینایان کشور و حتی عده ای از منتقدان هم نسبت به این محتوای بخشی از ترانه و دیگر موارد مطرح شده در متن ترانه انتقادات تند و تیزی را وارد کنند.

البته به نظر می رسد دست اندرکاران تولید فصل سوم سریال «ستایش» به جهت اینکه نه سیخ بسوزد و نه کباب دست به انتخاب دو خواننده ای زدند که موسیقی تیتراژهایشان هم حال و هوای ایرانی داشته باشد و هم نسل جوان و علاقه مند موسیقی پاپ از شنیدن یک موسیقی تیتراژ عامه پسند بی نصیب نمانند. فرآیندی که اساسا می تواند مخالفان و موافقانی داشته باشد، اما هرچه هست گویا موید این نکته است که ترکیب حضور این دو خواننده در تیتراژ فصل سوم با استقبال مخاطبان هم روبرو شده و توانسته تبدیل به مولفه ای برای ثبت این سریال پرطرفدار و البته پر از عیب در حافظه دیداری مخاطبان ایرانی شود.
برای شنیدن موسیقی تیتراژ ابتدایی فصل سوم سریال «ستایش» به خوانندگی اشکان کمانگری اینجا را کلیک کنید.


منبع:

1402/02/23
12:48:17
5.0 / 5
335
تگهای خبر: آثار , بازی , بازیگر , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
موزیک خوان