موزیک خوان Music Reader
روایت مهر از نواهای عاشورایی-۳۰؛

روضه های عاشورا روی نت های پیانو

روضه های عاشورا روی نت های پیانو

به گزارش موزیک خوان، تک آهنگ های حرم عشق، باز این چه شورش است همچون آثار موسیقایی است که با هنرمندی بردیا صدرنوری در چارچوب تک نوازی های پیانو پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.



خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: عرصه تولید آثار موسیقایی در رابطه با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالش ترین عرصه های فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سالهای متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری در رابطه با این مورد مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه با اینکه همواره در معرض افترا های فراوان همچون «سفارشی بودن» قرار داشته اند اما به علت حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر خیلی از مخاطبان بالقوه است، در اکثر موارد فعالیت در حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر با نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف در رابطه با قیام عاشورا در کشورمان در چارچوب های گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در این چارچوب آن چه مورد توجه قرار گرفته و می گیرد، صرفا مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شده اند. آثاری که طبیعتاً بعضی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بوده اند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بوده اند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دل بستگان اباعبدالله (ع) است.
در سی امین قسمت از سلسله گزارش های «روایت مهر از نواهای عاشورایی» به سراغ آلبوم «فراقی» و مجموعه تک آهنگ های بی کلام بردیا صدرنوری نوازنده پیانو و آهنگساز رفتیم که طی سالهای گذشته به تناوب سالهای مختلف بمناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در چارچوب تک نوازی های پیانو پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود؛ آثاری که در بین سایر تک آهنگ ها و ملودی هایی که توسط هنرمندان در این حوزه و مبحث تقدیم شنوندگان شد، دربرگیرنده حس و حال متفاوتی بود که پیشتر بزرگانی چون مرحوم جواد معروفی و سایر نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی کشورمان در این عرصه تولید و نشان دهنده قابلیت ها و ارزش های موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک برای پرداخت به آثاری از این دست شد. شرایطی که بدون تردید حضور این هنرمندان دغدغه مند می تواند در حوزه توجه به مبحث کیفیت نقش مؤثری را ایفا کند.
بردیا صدرنوری همچون هنرمندانی است که فراگیری پیانو را از ۱۰ سالگی نزد فهیم ممتازی شروع کرد. او پس از فراگیری مبانی مختلف پیانونوازی در محضر کیومرث پارسا به سبک پیانونوازی ایرانی روی آورد. صدرنوری از سال ۶۶ تابحال کنسرتهای گوناگونی را به صورت تک نوازی، گروه نوازی و هم نوازی برگزار کرده است. این هنرمند که تحصیلات دانشگاهی خویش را در رشته مهندسی صنایع و دکترای مدیریت استراتژیک به پایان رسانده طی این سال ها با گروههای موسیقی «خنیا» به سرپرستی پری ملکی، «مهر» به سرپرستی ناصر ایزدی و «سیمرغ» به سرپرستی افشین قرشی همکاری داشته است.
صدرنوری که علاوه بر طراحی و مدیریت جشنواره و جایزه استاد همایون خرم (نوای خرم) سرپرستی گروه موسیقی «مهرآور» را هم به عهده دارد و تابحال آلبوم های «زندگی جاریست…»، «آوای زندگی» و «خاطره ها» را منتشر نموده است. وی در آلبوم موسیقی «بهانه تو» به آهنگسازی ناصر ایزدی و خوانندگی مهدی فلاح هم به هم نوازی پیانو پرداخته است.

«نوای نی نوا» عشق به امام حسین (ع) در خون ایرانی ها جریان دارد
این نوازنده قبل از انتشار آلبوم فراقی بود که در مهر سال ۱۳۹۵ تک آهنگ «نوای نینوا» را همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایشان قطعه بی کلام «نینوا» را منتشر نمود.
در این قطعه که توسط مؤسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» ساخته شده بداهه نوازی پیانو بر مبنای ملودی های ماه محرم برای علاقه مندان عرضه شده است.
بردیا صدرنوری در یادداشتی بمناسبت انتشار این قطعه عنوان کرده است: «عشق به امام حسین (ع) در خون ایرانی ها جریان دارد و خیلی از جهانیان، حتی خیلی از پیروان سایر ادیان آسمانی به ایشان بعنوان بزرگمردی آزاده که با خونش به همه درس زندگی و ماندگاری داد، عشق می ورزند.
ایرانیان از دیر باز همه ساله در روزهای محرم و صفر و بخصوص در دهه اول محرم به پاسداشت سیّد و سالار شهیدان و بزرگداشت حماسه عاشورا می پردازند. همه ما از کودکی از این مراسم که با شعر و موسیقی عجین است، ملودی ها و اشعار زیبایی را به یاد داریم؛ ملودی هایی چون «امشب به دشت کربلا شام غریبان است» (چندین سال پیش، مرحوم استاد جواد معروفی با الهام از این ملودی، آلبوم عاشورا را اجرا کرد)، «اولاد حسین، سید و سالار نیامد؛ علمدار نیامد»، «شام غریبان حسین، امشب است، امشب است»
به هر ترتیب قطعه «نوای نینوا» برداشتی است آزاد از ملودی های عاشورایی و ماه محرم که به صورت بداهه با پیانو نواخته ام و ادای دین و تجدید ارادتی است به روح بلند و پرفتوح امام حسین (ع) و یاران شجاعش.»
برای شنیدن قطعه نوای نی نوا اینجا را کلیک کنید

«آلبوم فراقی» یک ادای دین موسیقی به پیشگاه سالار شهیدان
در شهریور سال ۱۳۹۶ بود که در آستانه فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) آلبوم «فراقی» مجموعه ای از دل نواخته های بردیا صدرنوری آهنگساز و نوازنده پیانو با نامهای «نوای نینوا»، «فراق»، «او درون خود توست» و «حرم عشق» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
بردیا صدرنوری طی یادداشتی در توضیح قطعات آلبوم «فراقی» آورده است:
قطعه «نوای نینوا» برداشتی آزاد از ملودی های عاشورایی و ماه محرم بوده که به صورت بداهه با پیانو نواخته شده است. این قطعه ادای دین و تجدید ارادتی به پیشگاه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. به هر حال عشق به امام حسین (ع) در خون ایرانی ها جریان دارد و خیلی از جهانیان حتی از پیروان سایر ادیان آسمانی، بزرگ مردی و آزادگی ایشان را ارج می نهند.
«فراق» نام قطعه ای است که در فراق استاد همایون خرم آهنگساز و هنرمند اخلاق مدار روی شعری از مهرناز کرمی در سال ۱۳۹۱ ساخته ام، شاعر در این قطعه آورده است: حرفی نیست، گله ای نیست / دردی هست، دردی نیست / اشکی هست، آهی هست / راهی هست، یادی هست / نامی هست، «ماهی » نیست / ای والا، ای خرّم راهت را با یادت می جوییم.
قطعه «او درون خود توست» هم بر اساس شعری از مهرناز کرمی ساخته شده که حضور خداوند در درون انسان ها را روایت می کند: هر چه می بی نم اوست، او عشق است / هر کجا می روم اوست، او عشق است. تا جایی که می گوید: همه اوست و همه اوییم، همه با اوییم / او را می بینیم؟ / او را باید دید، باید خواست، باید جست / او همینجاست، اینجا / او درون خود توست.
قطعه «حرم عشق» هم دل نواخته ای است برای آنانی که دل در گرو حفظ این آب و خاک و دین و ایمان دارند و از خود می گذرند تا ما بمانیم.»

«باز این چه شورش است» بازنوازی یک اثر ماندگار که هیچگاه فراموش نمی شود
این آهنگساز و نوازنده پیانو در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ همزمان با فرا رسیدن ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) بود که در ادامه عرض ارادت های موسیقایی خود به محضر حضرت سیدالشهدا، آهنگ بی کلام «باز این چه شورش است…» را با تاثیر از محتوای اثر ماندگار محتشم کاشانی به عاشقان حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکارش در واقعه عاشورا تقدیم کرد.
نوحه باز این چه شورش است بدون شک یکی از مهم ترین و مؤثرترین و خاطره انگیزترین نوحه های در رابطه با ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهداست که به علت ساختار پرارزش و قدرتمندی که دارد هیچ وقت از ذهن و جان مخاطبان بیرون نخواهد رفت. یک مرجع مهم در حوزه ادبیات آئینی ایرانی ها که طی دهه های اخیر هنرمندان زیادی تلاش کردند تا بنا به خلاقیت و ذهن هنرمندان خود بازخوانی های متفاوتی از آن داشته باشند.
برای شنیدن قطعه «باز این چه شورش است» اینجا را کلیک کنید.

«حرم عشق» باز نشر یک قطعه موسیقایی حسینی بمناسبت کرونا
بردیا صدرنوری در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ بود که همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران فداکارش تک آهنگ «حرم عشق» را منتشر نمود. این اثر موسیقایی قطعه ای از آلبوم «فراقی» است که سال ۱۳۹۶ بر مبنای ملودی های عاشورایی در چارچوب بداهه نوازی پیانو پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود.
این نوازنده و آهنگساز در رابطه با علل بازنشر این اثر موسیقایی اظهار داشت: سال جاری فضای متفاوت فرهنگی و اجتماعی را تجربه می نماییم که به واسطه ویروس کووید ۱۹ رقم خورده و زندگی انسان ها در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. من بر این باورم این فضای متفاوت در محرم سال جاری، فرصت و زمان مناسبی برای مطالعه و تدقیق در فلسفه قیام امام حسین (ع) و آزادگی اوست و دراین میان موسیقی می تواند به عمق این تفکر کمک نماید. پس این آهنگ برای گرامیداشت یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان بازنشر شده است. البته طی سالهای گذشته هنرمندان مختلفی همچون استاد جواد معروفی آلبوم عاشورا را با الهام از ملودی های عاشورایی منتشر نموده بودند.
برای شنیدن قطعه «حرم عشق» اینجا را کلیک کنید.


منبع:

1402/05/13
12:23:07
5.0 / 5
310
تگهای خبر: آثار , پیانو , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
موزیک خوان