موزیک خوان Music Reader

توضیحاتی درباره ی انتشار عکس های کاخ گلستان

توضیحاتی درباره ی انتشار عکس های کاخ گلستان

موزیک خوان: بعد از انتشار یک باره قسمتی از آلبوم تصاویر کاخ گلستان در فضای مجازی، این مجموعه تاریخی در واکنش به این اقدام با تأکید بر این که «شیء یا آلبومی از کاخ گلستان مفقود نشده است»، توضیح داد که «بخشی کوچکی از آلبوم تصاویر تاریخی این کاخ انتشار یافته و به زودی آلبوم های عکس بیشتری از عکسخانه کاخ گلستان منتشر می شود.»


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، بتازگی یک فایل دیجیتالی شامل بیش از سه هزار قطعه عکس از مجموعه آلبوم خانه کاخ گلستان و از منبعی ناشناس در فضای مجازی انتشار یافته است؛ مجموعه عکسهایی که بیشتر آنها برای اولین بار است دیده می شود و تصویری واضح از زندگی مردم و دربار در دوره تاریخی قاجار را به نمایش می گذارد. انتشار این عکس ها که گفته می شود دسترسی به آنها برای خیلی از پژوهشگران تا کنون دشوار بوده، با واکنش های مختلفی روبه رو شده است.
اینک روابط عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در یک بیانیه رسمی درباره ی انتشار این عکس ها توضیح داده است: «اخیراً بخشی کوچکی از آلبوم تصاویر تاریخی کاخ گلستان بصورت مجازی انتشار یافته است که به «آلبوم های سایه» شهرت دارند.
آلبوم های سایه در حقیقت آلبوم های اسکن شده از روی نسخه اصل هستند که بمنظور خدمات دهی به پژوهشگران و دانشگاهیان تهیه شده است. بدین سبب شیء یا آلبومی مفقود نشده است، بلکه نسخه دیجیتالی آلبوم ها انتشار یافته است.
تعدادی از این عکس ها، بارها باتوجه به تقاضای پژوهشگران داخلی و حتی خارجی، در اختیار آنان قرار گرفته است و موضوع غیرقابل انتشار نبوده است.
در امتداد خدمت رسانی بهتر به جامعه دانشگاهی و پژوهشی و در امتداد شعار امسال ایکوم که «موزه ها برای آموزش و پژوهش» است، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصمیم به انتشار عمومی «آلبوم های سایه» گرفته و مراحل دسته بندی عکس ها و تغییر نام پوشه ها در حال انجام می باشد.
با وجود این، انتشار شتابزده و غیرنهایی قسمتی از این ‌بایگانی عظیم در دست بررسی می باشد.
یادآوری می شود در سالیان اخیر، انتشار دیجیتالی اسناد و تصاویر در موزه های دنیا رونق گرفته است و این موضوع، علاوه بر افزایش ارزش و اعتبار یک موزه نزد مخاطبان، افزایش بازدیدکنندگان آنرا در پی دارد.»
آلبوم خانه کاخ گلستان یکی از گنجینه های غنی عکس و فیلم به شمار می آید، در این مجموعه، عکسهایی از دورانِ سلطنت پادشاهان قاجار به انضمام آلبوم های اهدا شده به آنها وجود دارد و پیشنیه آن به بالای ۱۷۰ سال می رسد. بر طبق اطلاعاتی که قبل تر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان منتشر نموده است، اسناد مصور و عکسهایی که در آلبوم خانه موجود است درباره ی سفرها، اعیاد، سوگواری ها، روزمرگی ها، حرم سراها و ابنیه ی تاریخی است. افزون بر این، عکسهایی از کشورهای روسیه، اتریش، آلمان و خیلی از ملل دنیا در این ‌بایگانی موجود است. آلبوم خانه شامل ۱۵۲۰ آلبوم و حدود ۹۰۰۰ شیشه است و تصاویر سیاه و سفید، رنگی، باسمه ای، لیتوگراف و... را دربرمی گیرد.





منبع:

1403/03/19
11:05:56
5.0 / 5
259
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانشگاه , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
موزیک خوان