نقاشی ها تحت الشعاع جنگ از گرنیکای پیکاسو و چهره جنگ دالی تا فتح تهران
به گزارش موزیک خوان، نقاشی ها یکی از ماندگارترین واکنش ها به جنگ هستند که معمولا خشونت، ویرانی و رنج های ناشی از آنرا به تصویر می کشند و به دنبال ترویج صلح و آشتی هستند.
به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، در طول تاریخ هنر همواره تحت تاثیر وقایع مهم همچون جنگ ها قرار گرفته است و جنگ ها بعنوان یکی از بزرگترین فجایع انسانی، تاثیر عمیقی بر هنر گذاشته و هنرمندان را برانگیخته تا آثار هنری متفاوتی را با مضامین جنگ، خشونت، صلح و نتایج آن خلق کنند. حتی برخی مواقع، خیلی از هنرمندان در طول تاریخ با خلق آثار هنری به جنگ اعتراض کرده اند که این آثار معمولا خشونت، ویرانی و رنج های ناشی از جنگ را به تصویر می کشند و به دنبال ترویج صلح و آشتی هستند. همچون این آثار میتوان به نقاشی ها گرنیکا اثر پابلو پیکاسو و سرباز درحال مرگ اثر اتو دیکس اشاره نمود. این آثار می توانند بعنوان اسناد تاریخی ارزشمندی از جنگ ها مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، هنر بعنوان یک زبان جهانی، می تواند نقشی کلیدی در ترویج صلح و آشتی در جهان داشته باشد. سعید فلاح فر هنرمند و کارشناس و منتقد هنری که اخیراً به علت سکته در بستر بیماری و اخیرا بهبود پیدا کرده است، یادداشتی با این مورد در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که مشروح آنرا در ادامه می خوانید.
«نقاشی ها یکی از ماندگارترین واکنش ها به فضای جنگی است. وقتی بحران های زمان جنگ هر فرصتی برای انسانیت را محدود می کنند. به اضافه نقاشی ها برای غائبان فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی روایت جنگ را چنان که نقاش دیده است، تعریف خواهند کرد. به این ترتیب، هیچ جنگی تمام نمی شود و صورت تاریخ پر خواهد ماند از زخم های کهنه و آزاردهنده جنگ. نقاشی ها خویش را موظف نمی کنند که جنگ را به مثابه تاریخ ثبت و روایت کنند اما با همه احساسات خالی از تاریخ نیستند. اغلب آدم های جنگ زده، فجایع و آثار روانی را به تصویر می کشند و باآنکه با روحیه هنرمندانه و لطیف، همواره قضاوت دارند اما نظر نهائی را به عهده بیننده می گذارند. «گرنیکا» از تاثیرگذارترین نقاشی های جنگ یا ضدجنگ است. اثری معروف از نقاش نامدار اسپانیایی؛ پابلو پیکاسو. تصویری از بمباران دهکده گِرنیکا در شمال این کشور توسط بمب افکن های آلمان نازی در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷، در خلال جنگ داخلی اسپانیا. این اثر در ابعاد (تقریباً ۳٫۵ در ۷٫۵ متر) در همان سال در فرانسه در زمان تبعید پیکاسو به نمایش عمومی درآمد. اثری که به سبک تصاویر خبری، تم سیاه و سفید دارد.
فرانسیسکو گویا نقاش اسپانیایی بین سالهای ۱۸۱۴ تا ۱۸۱۵ اثری از تیرباران شهروندان مادریدی توسط سربازان امپراتوری فرانسه در سالهای اشغال اسپانیا خلق کرده است. این نقاشی با ابعاد (۲۶۶ × ۳۷۵ سانتیمتر) که «سوم ماه مه ۱۸۰۸» نام دارد، از خاطره انگیزترین آثار ضدجنگ بحساب می آید. تمرکز اثر بر مردی است که با پیراهن سفید و شلوار زرد در بین محکومان قرار گرفته و فضای تیره نقاشی و لباس درخشان او از مشخصات اثر است. چهره سربازها به عکس کشته ها، پشت به مخاطب بوده و دیده نمی گردد.
«چهره جنگ» دیگر اثری است که به مبحث جنگ می پردازد. این نقاشی سوررئال اثر سالوادور دالی، اهل اسپانیا است و در سال ۱۹۴۰ بین پایان جنگ داخلی اسپانیا و آغاز جنگ جهانی دوم با ابعاد (۶۴ در ۷۹ سانتیمتر) کشیده شد. نقاشی سری بی بدن گرفتار در خشکی و مارها را نشان داده است که در حفره اسکلت مانند چشم ها و دهان هم چهره های دیگری دیده می شود.
کته اشمیت کولیتس نقاش آلمانی است که به علت پرداختن به موضوعات فشار و وحشت جنگ در آثارش شناخته می شود. او آثارش را با تمرکز بر جنگ، فقر، طبقه کارگر و گرسنگی خلق می کرد. جوان ترین پسرش در هفته اول جنگ جهانی اول کشته شد و بعد از آن کته به افسردگی مبتلا شد. مجموعه جنگ دهقانان و اثر «پس از نبرد» فضایی تیره و دردناک را به نمایش می گذارد.
«نبرد اسکندر در ایسوس» در سال ۱۵۲۹ توسط هنرمند آلمانی، آلبرشت آلتدورفر در ابعاد (۱۵۸ × ۱۲۰ سانتیمتر) نقاشی شده و نبرد ایسوس در سال ۳۳۳ قبل از میلاد را نشان داده است که در آن اسکندر مقدونی بر داریوش سوم غلبه می کند. این نقاشی بعنوان شاهکار برجسته آلتدورفر شناخته می شود. تعدد چهره ها و گرایش به منظره پردازی حالت ویژه این نقاشی است.
ادوارد هاپر تابلوی نقاشی «شب زنده داران» را در سال ۱۹۴۲ بعد از حمله ژاپن به پرل هاربر در زمان جنگ جهانی دوم خلق کرده است، زمانیکه فضایی تیره و نامشخص از جنگ، سراسر آمریکا را فرا گرفته بود. دلتنگی و حس تعلیق در شهری راکد و خاموش به خوبی در کار دیده می شود. این اثر با ابعاد (۸۴ در ۱۵۲ سانتیمتر) با کمپوزیسیونی منحصر به فرد از رستورانی کوچک در خیابان گرینویچ نیویورک تأثیر گرفته است.
دراین میان، نمونه ای ایرانی هم خالی از لطف نیست. تابلوی «فتح تهران» که در مجموعه صاحبقرانیه کاخ نیاوران نگهداری می شود، یکی از این آثار است. این تابلو که نقاش آن شناسایی نمی گردد، در پنج قطعه و در یک قاب به مبحث فتح تهران به دست نیروهای مخالف استبداد محمدعلی شاه می پردازد. ظاهراً پس از مشروطه و با ابعاد (۱۹۰ در ۲۹۶ سانتی متر) نقاشی شده است.»
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب