موزیک خوان Music Reader

چطور به یک اثر هنری نگاه کنیم؟

چطور به یک اثر هنری نگاه کنیم؟

به گزارش موزیک خوان، «مبانی تاریخ هنر» کتابی صرفا نظری نیست. این یک راهنمای عملی است که با عرضه دستورالعمل های قدم به قدم، هنرجو را از خواننده منفعل به تحلیلگرِ فعال مبدل می کند.


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، علی حسنلو، منتقد هنری در مروری بر «مبانی تاریخ هنر» اثر آن دی آلو و مایکل کوترن نوشته است: تاریخ هنر، رشته ای است که نه تنها به مطالعه زیبایی شناسانه آثار، بلکه به درک عمیق تر از بستر فرهنگی، اجتماعی و تاریخی که آن آثار در آن خلق شده اند، می پردازد. این حوزه، پلی میان گذشته و حال می سازد و به ما کمک می نماید تا زبان بصری تمدن ها را رمزگشایی نماییم. طی دهه های گذشته، در ایران، تاریخ هنر بیشتر بر معرفی های جامع تاریخی، سبک شناسی و تاریخ نگارانه (مانند «تاریخ هنر غرب» یا کتب مرجع) متمرکز بوده است. بااینکه این آثار، پایه دانش تاریخی را فراهم آورده اند، اما دانشجویان و دوست داران همواره نیاز مبرمی به راهنمایی جامع و روشمند داشته اند که مسیر پیچیده «تحلیل هنری» و چگونگی برخورد فعال با اثر را به صورت بنیادی آموزش دهد.
کتاب «مبانی تاریخ هنر» دقیقا با همین هدف و به عنوان یک ابزار آموزشی بنیادی و روش محور به میدان آمده است و انتشار آنرا میتوان یک گام جدی به جلو در حوزه ترجمه متون آکادمیک تاریخ هنر درنظر گرفت. این اثر ارزشمند، با همکاری آن دی آلو و مایکل کوترن نگاشته شده است و توسط سهند سلطان دوست از جانب نشر مرکز انتشار یافته است. این کتاب، نه فقط یک تاریخچه دیگر، بلکه یک متدولوژی کامل برای درک عمیق «چرا» و «چگونه» خلق یک اثر هنری است.
آن دی آلوا، دانشیار تاریخ هنر و مطالعات زنان در دانشگاه کنتیکت و نویسنده آثاری چون «هنرهای جزایر اقیانوس آرام» است. تخصص او در حوزه گستره جهانی هنر، دیدگاهی چندفرهنگی و وسیع به مبانی کتاب بخشیده است. مایکل کوترن، استاد بازنشسته علوم انسانی در کالج سوارثمور و یکی از نویسندگان کتاب های درسی پُرفروش هنری نظیر «تاریخ هنر» است. تخصص وی در تاریخ هنر غرب و تجربه طولانی اش در تدریس، به ساختار روشمند و مرحله به مرحله کتاب کمک شایانی کرده است. این دو، قبل از این نیز در نگارش کتاب هایی چون «روش ها و نظریه های تاریخ هنر» با یکدیگر همکاری کرده اند که نشان دهنده تسلط کاملشان بر ابزارها و نگاههای آکادمیک این رشته است.
«مبانی تاریخ هنر» به صورت موفقیت آمیزی سنگ بنای روش شناسی تاریخ هنر را برای هنرجویان و دوست داران به هنر ترسیم می کند. هسته اصلی این کتاب بر معرفی و تبیین دو روش پایه ای جهت بررسی آثار هنری متمرکز است:
تحلیل صوری: این شیوه به بررسی عناصر فقط بصری اثر هنری می پردازد؛ عناصری چون خط، فرم، رنگ، بافت، فضا، ترکیب بندی و تکنیک. هدف این تحلیل، درک چگونگی ایجاد اثر و تاثیری است که این عناصر بر بیننده می گذارند. کتاب به شکل مرحله به مرحله به هنرجویان و دوست داران می آموزد که چه طور یک تحلیل رسمی منسجم را برای نوشتن مقاله یا آمادگی برای امتحانات به کار ببرند.
تحلیل بافتاری: این شیوه از اثر هنری فراتر رفته و به بررسی محیط پیرامون خلق آن می پردازد. در این تحلیل، عواملی چون بستر تاریخی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و ایدئولوژیک حیات هنرمند و سفارش دهنده مورد کاوش قرار می گیرد. این بخش به دانشجو می آموزد که اثر هنری، سندی است که شرایط زمانه خویش را بازتاب می دهد و درک معنای آن بدون درک زمینه اش ناقص خواهد بود.
ارایه این دو روش به روشی موازی، هنرجویان را قادر می سازد تا تحلیل هایی جامع و کامل عرضه کنند که نه تنها «چه» و «چگونه» اثر، بلکه «چرا» و «برای چه کسی» خلق شده است را نیز دربربگیرد.
ویرایش جدید کتاب، که در ترجمه فارسی نیز لحاظ شده است، فقط بازبینی نیست، بلکه گسترش قابل توجهی در مطالب اصلی رشته به عمل آورده است:
شمایل نگاری و شمایل شناسی: در این بخش، کوترن بحث را عمیق تر کرده و هنرجویان را با ابزارهای موردنیاز برای درک معنای نمادین و استعاری تصاویر و همینطور درک تفسیرهای فرهنگی و تاریخی عمیق تر از آن نمادها آشنا می سازد. درواقع، این بخش به دانشجو می آموزد که از آن چه می بیند (تحلیل رسمی) به آن چه به آن ارجاع می دهد (شمایل نگاری) و درنهایت به مفهوم عمیق تر آن ارجاع در بستر فرهنگی (شمایل شناسی) برسد.
بازار، موزه و تأثیر بر هنر: این افزوده، بُعدی معاصر و عملی به تحلیل می بخشد. بحث درمورد نقش بازار هنر (اقتصاد، قیمت گذاری و مُد) و همینطور نقش موزه ها (نگهداری، نمایش و روایتگری) در تعریف و شکل گیری به درک ما از هنر، برای دانشجویان امروزی خیلی مهم است. این بخش نشان داده است که آثار هنری فقط اشیای تاریخی نیستند، بلکه کانون مبادلات قدرت، سرمایه و روایتهای فرهنگی در دنیای امروز نیز محسوب می شوند.
تاکید بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی: ویرایش جدید با افزودن تصاویر تازه و مطالعات موردی بیشتر، بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی آفرینش و تحلیل هنر تاکید کرده است. این رویکرد، درسی ضروری برای تاریخ هنر قرن بیست ویکم است که دیگر نمی تواند خویش را محدود به روایتهای غالباً اروپامحور کند.
«مبانی تاریخ هنر» اثر مایکل کوترن و آن دی آلوا، کتابی فقط نظری نیست. این یک راهنمای عملی است که با ارایه دستورالعمل های قدم به قدم، هنرجو را از خواننده منفعل به تحلیلگرِ فعال مبدل می کند. لحن قابل دسترس و روان کتاب، آنرا به گزینه ای عالی برای کسانی مبدل می کند که جدیدالورود دنیای تاریخ هنر شده اند، اما با این وجود، عمق محتوای آن برای هنرجویان پیشرفته نیز مفید خواهد بود. در مجموع، این کتاب ابزاری ضروری برای هر هنرجو و علاقه مندِ به تاریخ هنر است که می خواهد فراتر از حفظ کردن نام ها و تاریخ ها برود و روشِ فکرکردن به هنر را بیاموزد.

به طور خلاصه، این اثر ارزشمند، با همکاری آن دی آلو و مایکل کوترن نگاشته شده است و توسط سهند سلطان دوست از طرف نشر مرکز منتشر شده است. تخصص وی در تاریخ هنر غرب و تجربه طولانی اش در تدریس، به ساختار روشمند و مرحله به مرحله کتاب کمک شایانی کرده است. تأکید بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی: ویرایش جدید با افزودن تصاویر تازه و مطالعات موردی بیشتر، بر ابعاد جهانی و چندفرهنگی آفرینش و تحلیل هنر تأکید کرده است.

منبع:

1404/10/02
13:04:30
5.0 / 5
7
تگهای خبر: آثار , آموزش , دانشجو , دانشگاه
این مطلب موزیک خوان را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
موزیک خوان