هادی مظفری با مهر مطرح كرد؛
مسیری برای بینارشته ای شدن فجر
به گزارش موزیک خوان هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اعتقاد دارد سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر مدار رویکرد رشته ای توأم بامدنظر قرار دادن رویکرد بینارشته ای توسط هنرمندان برگزار گردید.
خبرگزاری مهر- گروه هنر- آزاده فضلی: هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره تفاوت های این دوره جشنواره با سال قبل اظهار داشت: جشنواره تجسمی فجر طی ۱۳ سال، دو رویکرد داشته است؛ تا جشنواره دهم تلاش می کرد با پشتیبانی از هنرمندان و پرداخت کمک هزینه، نمایشگاه این رویداد را به شکل آبرومندی برگزار کند اما این دغدغه جامعه هنری نبود که شرکت نماید و مورد قضاوت قرار بگیرد. طبیعتاً چون تا دوره دهم، نمایشگاه با کمک هزینه برگزار می شد هم کمّیت آثار و هم کیفیت آنها به صورتی سفارشی به هنرمندان برای دریافت اثر بود.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در سه سال اخیر، جشنواره تجسمی فجر کمک هزینه مادی را حذف کرده و با اعتبار بخشیدن به رویداد که از با اهمیت ترین آنها ترکیب شورای سیاستگذاری، هیأت داوران و دبیران و باز کردن دایره این افراد، اهتمام کرده برای جشنواره اهمیت قائل شود. طبیعتاً هنرمند نیز برایش جذابیت دارد در جشنواره ای شرکت نماید که شورای سیاستگذاری، دبیران و داورانش همه دارای اعتبار و از همه سلایق حضور داشته باشند که با اهمیت ترین تغییر جشنواره تجسمی فجر نسبت به گذشته بشمار می رود.
مظفری با تاکید بر اینکه اعتبار جشنواره ها به استمرار آنها بر می گردد، اظهار داشت: اعتبار جشنواره ها به استمرار آنها بستگی دارد به این معنا که یک مسیر در وضعیت سخت نیز باید راه خودش را ادامه دهد. امسال باتوجه به شرایطی که به سبب کرونا در کشور رقم خورد، خیلی ها از ضرورت نداشتن برگزاری جشنواره تجسمی فجر صحبت می کردند اما متوقف کردن می توانست به این رویداد لطمه جدی وارد کند. سال سختی برای ما و به جهت اینکه بتوانیم جشنواره را با کیفیت سال قبل برگزار نماییم، بود اما نتیجه نشان داد هم کمّیت و هم کیفیت فراتر از تصور ما صورت گرفت و توانستیم جشنواره را به صورت فیزیکی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار نماییم.
اعتبار جشنواره ها به استمرار آنها بستگی دارد به این معنا که یک مسیر در وضعیت سخت نیز باید راه خودش را ادامه دهد. امسال باتوجه به شرایطی که به سبب کرونا در کشور رقم خورد، خیلی ها از ضرورت نداشتن برگزاری جشنواره تجسمی فجر صحبت می کردند اما متوقف کردن می توانست به این رویداد لطمه جدی وارد کند وی ادامه داد: شاید ما هیچ سالی تقاضای فراتر از انتظار برای بازدید از نمایشگاه نداشتیم اما در این دوره چون ساعت بازدیدها، از ۱۰ تا ۱۸ در نظر گرفته شده، بارها این تقاضا را شاهد بودیم و مراجعه کنندگان حضوری که پس از ساعت نمایشگاه، مایل به بازدید بودند. البته که معتقدم اگر محدودیت های کرونائی حاکم نبود، امسال جشنواره بسیار شلوغ و پرازدحامی را شاهد بودیم.
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به اینکه آیا موضوع آزاد تعیین شده برای رشته های جشنواره، صدمه ای برای آن به حساب نمی آمد همچنان که ممکن بود بیشتر آثار برای مثال با رویکرد کرونا به جشنواره ارسال شوند، به مهر اظهار داشت: اتفاقات اجتماعی و رخدادهای پیرامون ما همیشه در خلق آثار هنری نقش داشتند، امسال نیز نوعاً آثاری که به نمایشگاه راه یافتند برگرفته از تأثیرات اجتماعی است اما نه تماماً. اگر آثاری را که امسال به جشنواره تجسمی فجر ارسال شدند، موضوع بندی شوند این آثار بسیار متنوع هستند و از موضوعات خانواده و محیطی زیست گرفته تا کرونا، سیل و بلایای طبیعی، شادی مردم و فرهنگ عامه در آنها یافت می شود.
وی همین طور درباره رویکرد جشنواره فجر توضیح داد: با توجه به این که در دنیا امروزه مرزی بین هنرها وجود ندارد، رویکرد «گفتگوی هنرها» که طی ۳ سال قبل در جریان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح گردیده است. احساس کردیم باید چندین سال به رویکرد «گفتگوی هنرها» پرداخته شود تا جا بیفتد و هنرمندان به آن فکر کنند و در طول مدت زمانی، آثاری خلق شود. تنوع آثاری که در سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر دیده می شود نیز نشانه ای از کار هنرمندان با این رویکرد است.
مظفری در مورد بینارشته ای بودن آثار این جشنواره نیز اظهار داشت: رویکرد بین المللی در جشنواره های تجسمی به سمت بینارشته ای شدن پیش رفته است؛ برای مثال در بینال ونیز بخش های نقاشی، کاریکاتور، مجسمه و … وجود ندارد و رسانه ها می آیند تا مفاهیم خودرا بیان کنند. امروز در رویدادهای بین المللی، ویدئو، ویدئوآرت، چیدمان و پرفورمنس بعنوان یک اثر هنری شناخته می شود اما ما در کشورمان در کنار اینکه این رویکرد برایمان اهمیت دارد و اهتمام می نماییم در راه رشد بین المللی نیز حرکت نماییم، هنرهای در رابطه با کشورمان برای مان حائز اهمیت می باشد ولی گاهی اوقات ممکنست در رویکرد بینارشته ای ممکنست تعدادی از هنرها لطمه ببینند مثل کاریکاتور، خوشنویسی و نگارگری.
وی در آخر اشاره کرد: ما جشنواره تجسمی فجر را بر مدار رویکرد رشته ای برگزار کردیم اما همیشه به هنرمندان توجه می دهیم که رویکرد بینارشته ای را مدنظر قرار دهند و بتوانند بین هنرهای گفتگو برقرار کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب